شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم افتتاح موزه شهید رجایی پیش از ظهر روز شنبه 12 اردیبهشت با حضور شهردار تهران در منزل این شهید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سما، دکتر محمدباقر قالبیاف، شهردار تهران صبح روز شنبه در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران شهری، مسئولان بنیاد شهید و خانواده شهید رجایی برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت هفته معلم و تبریک این روز به همه معلمان گفت: یکی از وظایف شهرداری تهران به عنوان یک نهاد اجتماعی علاوه بر کارهای خدماتی، عمرانی و کالبدی شهر، توجه به روح و جان و معنویت شهر است.

وی با باین اینکه همه این‌ها را برای شهروندان می‌خواهیم، یادآور شد: ما باید هر روز، برنامه و مکانی را فرصتی بدانیم برای انتقال فرهنگ و زنده نگهداشتن همه ارزش‌ها و باورهایی که اسلام برای ما به ارمغان آورده و ما به برکت شهدا و امام توفیق پیدا کرده‌ایم که آن‌ها را در جامعه ما جاری و ساری شود.

وی افزود: شهید مطهری توانست زنگار انحراف و التقاط را از جان و دل مردم ما دور کند. ایشان بدون شک نمونه بارز پیوند حوزه و دانشگاه بودند و امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی برخاسته از افکار این شهید متفکر است.

به گفته قالیباف شهید مطهری در این مقطع از زمان به ما آموخت که می‌توان پیشرفت و توسعه را در اسلام دید و اسلام هیچ منافاتی با پیشرفت ندارد و هرگز محدودیت سیاسی و اجتماعی درست نمی‌کند و پیشرفت هرگز آسیبی به دین و باورهای دینی ما نمی‌رساند.

وی با بیان اینکه افرادی چون شهید رجایی مناعت طبع ، اخلاص، گذشت و مهربانی را به ما یاد دادند، گفت: رجایی آیینه دار ادب و تواضع و فروتنی بودند.

سخنرانی محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم افتتاح موزه شهید رجایی

قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه توفیق نداشتم هیچ گاه شهید رجایی را از نزدیک ببینم، تصریح کرد: ما در زمان جنگ دغدغه فراوانی داشتیم، امکانات نبود، تجهیزات و مهمات نبود و همیشه نگران بودیم اما این جمله معروف شهید رجایی که فرموده‌اند: " آن روزی که آخرین تیر را شلیک می‌کنیم تازه جنگ ما آغاز می‌شود" ، ما را متوجه کرد که مهمات و ابزار نقشی ندارد و به قول شهید میثمی انسان مهمترین موضوع در جنگ است.

وی ادامه داد: ما امروز در مجموعه شهرداری خود را مکلف می‌دانیم که چنین ستاره‌های درخشانی که در آسمان همیشگی کشور برای همیشه تاریخ خواهند درخشید را به نسل‌ها بشناسانیم و به درستی معرفی کنیم و الگو کنیم.

شهردار تهران در ادامه یادآور شد: امیدوارم پدران و مادران شهدا بیش از 100 سال با عزت، سلامتی و عاقبت به خیری زندگی کنند، اما امروز پدران و مادران شهیدان ما کم کم از میان ما می‌روند از این رو نباید یاد شهدا از محله‌ها برود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا در 380 محله شهر خانه یک شهید آن محله را به عنوان موزه شهید به مرکزی فرهنگی تبدیل کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه امیدوارم موزه شهید رجایی به پژوهشکده‌ای در ارتباط با شناخت هر چه بیشتر این شهید و شخصیت او تبدیل شود، گفت: با این کار نگاه و رویکرد جدیدی را در دستور کار قرار دادیم.

کرمی : سعی شده خدشه ای بر اصل خانه شهید رجایی وارد نشود

در ادامه این مراسم نیز مهندس کرمی شهردار منطقه 12 تهران به ارائه گزارشی پیرامون موزه شهید رجایی پرداخت و گفت: این موزه با ترکیب قدیمی ولی بازسازی شده در اختیار شهروندان تهرانی قرار گرفته است.

وی گفت: این منازل و شهیدان میراث معنوی کشور ما و تاریخ بشریت و انسانیت هستند .

کرمی افزود: سعی کردیم در این پروژه علی رغم اقدامات عمرانی، کوچکترین خدشه‌ای به چارچوب و اصل خانه شهید رجایی وارد نشود. از سوی دیگر مقرر شده تا هیئت امنایی این خانه را اداره کنند. همچنین در نظر داریم تا سقف سبکی را برای حیاط این خانه ایجاد کنیم که در صورت توافق خانواده شهید این کار انجام می‌شود.

شایان ذکر است در پایان این مراسم به چند تن از معلمان شهر تهران هدایایی به مناسبت سالروز گرامیداشت مقام معلم اهدا شد.

قالیباف: در چند ماه آینده تاکسیرانی به سرو سامان می‌رسد

دکتر محمدباقر قالیباف همچنین در حاشیه مراسم افتتاح موزه شهید رجایی، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت سازمان تاکسیرانی گفت: در مجموعه تاکسیرانی تهران حتما اشکالاتی وجود دارد ولی باید ببینیم این اشکالات از سوی مدیر آن مجموعه است یا نوع ساختار و قوانین چنین مشکلاتی را فراهم کرده است.

وی افزود: هم اکنون بسیاری از رانندگان تاکسی از وضع موجود ، فشار زیاد، تورم 25 درصدی، رشد قیمت 13 درصدی کرایه، لاستیک گران، نداشتن بیمه و ... ناراضی‌اند.

قالیباف ادامه داد: امروز هم مجموعه رانندگان از این وضع ناراحتند و هم مجموعه تاکسیرانی. این کار نیاز به یک تصمیم جدی دارد و تنها با اصلاح ساختار و روش این کار امکان پذیر است.

شهردار تهران با باین اینکه قبول دارم که در حل این مشکل من باید دخالت کنم، گفت : باید فرصت این کار فراهم شود. در جلسه شورای شهر چند بار حل مشکل تاکسیرانی مورد بحث قرار گرفت و نتایج خوبی در بر داشت. هفته گذشته نیز جلسه‌ای مفصل از سوی کمیته حمل و نقل شهرداری با حضور نمایندگان نیروی انتظامی، بخش خصوصی و سازمان تاکسیرانی برگزار شد  که تصمیم‌های خوبی در این خصوص گرفته شد و در چند ماه آینده اوضاع سازمان تاکسیرانی به سر و سامانی می‌رسد که همه مردم احساس کنند انضباط و منطق در این بخش حاکم شده است.

قالیباف همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره بودجه مصوب مجلس برای مترو تهران با بیان اینکه بر اساس قانون از 290 میلیاردی که باید به شهرداری واگذار می‌شده تنها 190 میلیارد پرداخت شده است، گفت: همانطور که در گزارش دیوان محاسبات هم وجود دارد ، 100 میلیارد از آن مبلغ هنوز واگذار نشده است این در حالی است که دولت و شهرداری باید گزارش دیوان محاسبات را بپذیرند.

وی در ادامه در خصوص سوال خبرنگاری مبنی بر بازدید اعضای کمیسیون عمران از برج میلاد و مشاهدات مشکلاتی از جمله چکه کردن آب در لابی طبقه 4 برج گفت: این گزارشی را که شما می‌گویی من نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام. اگر اعلام شده آن قسمت از برج چکه می کند حتما حرف غیر کارشناسی و غیر منطقی است.

قالیباف افزود : هم اکنون شهروندان در روزهای جمعه از برج بازدید می‌کنند که خانواده‌های شهدا، ایثارگران و نخبگان و فرهنگیان در اولویت هستند، از سوی دیگر بازدید عموم شهروندان که برای بازدید از برج  ثبت نام کرده‌اند از تابستان آغاز می‌شود.

شهردار شهر تهران در ادامه گفت: آقای میرصادقی مدیرعامل سابق شرکت یادمان سازه در راه انجام عملیات برج میلاد دچار مشکلات جسمی شد اما کارها پیش رفت.

وی افزود: برخی حرف‌ها امروز زده می‌شود که گوش من خیلی بدهکار این حرف‌ها نیست. هم اکنون بخشی از کار برج میلاد مانند رستوران گردان و لابی باید از سوی بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.

کد خبر 80351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز