گروه شهری: ساختمان زرد‌رنگ آجرنمای بنیاد ایرانشناسی میزبان شهردار پایتخت شد

تا این‌بار او در قامت یک متخصص جغرافیای سیاسی علاوه بر بازدید از آثار هنری منطقه خلیج‌فارس از روشی برای حفظ این هویت در رفتار بین‌المللی سخن بگوید.

محمدباقر قالیباف در میان هنرمندان صنایع‌دستی کار منطقه خلیج‌فارس چرخی زد و ضمن نوشیدن چای، از ساختمانی بازدید کرد که برخلاف عمده ساختمان‌های پایتخت پنجره‌های چوبی با گره‌چینی و شیشه‌های رنگی دارد و معماری‌اش ایرانی است؛ ساختمانی که در 3روز پایانی دومین ماه امسال میزبان همایش خلیج‌فارس بود.

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس دربازدید از همایش خلیج‌فارس در بنیاد ایران شناسی گفت: شرایط جغرافیای سیاسی کشور ما به‌گونه‌ای است که ما در جایی از دنیا واقع شدیم که اگر درک درستی از حوزه روابط بین‌الملل و مسائل ژئوپلیتیکی نداشته باشیم، تاریخ نشان داده دچار مشکلات جدی و تهدید می‌شویم اما اگر با عقلانیت و تدبیر به آن نگاه کنیم تبدیل به فرصت می‌شود.

در 3روز پایانی اردیبهشت ماه امسال سخن از صنایع‌دستی مردمان جنوب ایران در نوار ساحلی خلیج‌فارس نیز از مهم‌ترین محورهای این همایش بود.

در همین حال مسئول طرح پژوهشی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بنیاد ایران‌شناسی نیز دراین‌باره گفت: صنایع‌دستی خلیج‌فارس سابقه‌ تاریخی بسیار زیادی دارد و کشورهای عربی، صنایع‌دستی خود را از آثار ایرانیان وام گرفته‌اند.

مهرداد کریمی در توصیف آثار صنایع‌دستی حوزه خلیج‌فارس تصریح کرد: ویژگی عمده‌ صنایع‌دستی خلیج‌فارس این است که کاربردی است و قابلیت ورود به زندگی مردم را دارد.

به گفته او غرفه‌ صنایع‌دستی قشم در نمایشگاه بنیاد ایران‌شناسی از جمله غرفه‌هایی بود که آثار هنری کاربردی داشت.

ایسنا دراین‌باره گزارش داد، استقبال از صنایع‌دستی قشم در روز نخست نمایشگاه به حدی بود که محصولات صنایع‌دستی در غرفه تمام شدند و دوباره مجموعه‌ای دیگر از صنایع‌دستی را به غرفه آوردند.

کریمی درباره‌ اینکه آیاسواحل جنوبی خلیج‌فارس نیز مانند سواحل ایران چنین صنایع‌دستی‌ای دارند؟

به ایسنا گفت: آنچه ما امروز به‌عنوان صنایع‌دستی خلیج‌فارس می‌شناسیم، سابقه‌ تاریخی بسیار زیادی دارد و اگر کشورهای غربی نیز چنین صنایع‌دستی‌ای داشته باشند، آن را از جزایر ایرانی خلیج‌فارس گرفته‌اند.

مسئول طرح پژوهشی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی بنیاد ایران‌شناسی بیان کرد: اصول اولیه بافت عباهای ایرانی که در شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس مورد استفاده قرار می‌گیرد، از ایران گرفته شده است؛ اما عرب‌ها طراح‌های خوبی را به کار گرفته و طراحی‌های خوبی انجام داده‌اند.

وی تأکید کرد: صادرکردن صنایع‌دستی خلیج‌فارس در بسته‌بندی‌هایی با نام خلیج‌فارس در کشورهای اروپایی و آمریکایی، می‌تواند نام خلیج‌فارس را در جهان مطرح کند.

کریمی همچنین افزود: هنرمندان صنایع‌دستی و سنتی خلیج‌فارس، مردم قانعی‌ هستند و با کارهای هنری خود زندگی می‌کنند. گرچه از آثار آنها استقبال نمی‌شود و آثارشان کم‌کم به فراموشی سپرده می‌شود؛ اما می‌توان با ارتباط دادن هنرمندان با طراحان، زمینه اشتغال آنها و معرفی آثار صنایع‌دستی را فراهم آورد.

او ادامه داد: دانشگاه‌ها و سازمان‌های متولی صنایع‌دستی باید در این زمینه جدی‌تر فعالیت کنند تا زمینه‌ معرفی این آثار هنری در سراسر جهان فراهم آید.

کد خبر 81928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز