همشهری آنلاین- ترجمه معصومه کیهانی: روزنامه‌نگاران آنلاین در مورد درآمد و تکنولوژی خوش‌بین و درباره تغییر ارزش‌های حرفه‌ای نگران هستند

روزنامه‌نگارانی که آنلاین کار می‌کنند [آشنایی با مهارت‌های روزنامه‌نگاری آنلاین] در مقایسه با افرادی که کار خبری به روش رسانه‌های سنتی انجام می‌دهند بیشتر درمورد آینده حرفه خود خوش‌بین هستند. اما این خوش‌بینی‌ها دربهترین شرایط با نوعی مشکل و نگرانی همراه است. [یک روزنامه‌نگار آنلاین در برابر یک روزنامه‌نگار چاپی‌] زیرا آنها معتقدند که اینترنت درحال تغییر ارزش‌های بنیادی روزنامه‌نگاری است و این تغییرات می‌تواند وضعیت بدتری را برای آنها ایجاد کند.[در این زمینه]

این جمع‌ بندی نظرات اعضای انجمن خبری آنلاین ONA است که به دنبال یک بررسی جدید ارائه شده است. بررسی مزبور توسط انجمن و مرکز تحقیق PEW -که برای رشد و بهبود وضعیت روزنامه نگاری بوجودآمده- صورت گرفته است.

رویهم رفته، این بررسی نشان می‌دهد روزنامه‌ نگاران آنلاین درمقایسه با روزنامه‌نگارانی که به روش‌های دیگرکارمی‌کنند بیشتر معتقدند که کار روزنامه‌نگاری جهت‌گیری درست و هدفمندی دارد.

آنها همچنین دربرابر روزنامه نگاران بد‌بین، با خوش‌بینی نسبت به درآمد و بازدهی کارشان در آینده اعتقاد داشته و با اطمینان به دنبال دسترسی به یک الگوی درآمد خودکفا و مستقل هستند.

برخلاف گرایش‌های اقتصادی جاری و علیرغم گسترش روزنامه‌نگاران آنلاین، آنها شاهد منفعت و سودآوری چشمگیری درسایت‌های خبری خود هستند. اگرچه این موضوع هنوز تحت تاثیر آن نگاه سنتی درمورد ارزش‌گذاری درکار و مسایل مالی است.

اما این امید‌های اقتصادی با وجود اینکه باعث دلگرمی می‌شود اما هنوز به میزان قابل توجهی به میزان آگهی‌های سایت‌های روزنامه‌نگاران آنلاین وابسته است. درآمد زایی آگهی‌ها دراخبار آنلاین درسال 2008 به سرعت نمود پیدا کرد.

زمانی که موضوع تاثیر اینترنت درتغییر ارزش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ کم رنگ شدن استانداردها و بی‌دقتی بیشتر درجمع آوری اخبار آنلاین، مهم‌ترین تغییر محسوب می‌شود.

روزنامه‌ نگارانی که از وب‌سایت‌ها با روزنامه‌نگاران دیگر در رسانه‌های غیرآنلاین، در ارتباط کاری قرار می‌گیرند معتقدند که وب درحال تغییر ارزش‌های بنیادی روزنامه‌نگاری است و البته به طور عمده در جهت منفی.

آنها به طور خاص درمورد کاهش صحت و درستی خبرها نگران هستند که بخشی از آن به دلیل تاکید سازمان‌های خبری آنلاین است که در ارتباط با سرعت در کار و بیان اخبار فوری دیده می‌شود.

اما این روزنامه‌نگاران معتقدند همه این تغییرات، آزاردهنده به نظر نمی‌رسد. برخی از روزنامه‌نگاران رشد صداهای متنوع را که محصول بالقوه تکنولوژی است و نیز حرکت به سوی نکات نظری آرمانی روشن‌تر را تمجید و ستایش کرده‌اند.

یکی از اعضای گروه عملیات سه نفره که همه کارها را از اداره و حل مشکلات تکنولوژیک تا مسئولیت رسانه‌های اجتماعی و ارائه گزارش‌های اصلی دنبال می‌کند، می‌گوید: من فکرمیکنم پتانسیل بالقوه وسیعی در روزنامه‌نگاری آنلاین وجود دارد اما موارد خطرناک و نکات منفی هم زیاد است... ما باید تلاش کنیم راهمان را در ارائه خبرها گم نکنیم و هدف اصلی کم رنگ نشود.

فرد دیگری می‌گوید: این احساس خوبی است برای کارکردن در بخشی از صنعت تهیه خبر که به آینده امیدوار است.

این نظریات، حاصل یک بررسی از 300 عضو انجمن خبری آنلاین ONA است که با همکاری پروژه رشد روزنامه‌نگاری PEJ - که پرسش‌نامه را تهیه کرد - به دست آمده است.

این یافته‌ها اولین بررسی روزنامه‌نگاران عضو ONA را که بزرگترین انجمن منظم روزنامه‌نگاران دیجیتال است؛ نشان می‌دهد.

ما ادعا نمی‌کنیم این نتایج، نظرات همه افراد رسانه‌های خبری را در برمی‌گیرد اما انجمن 10ساله ONA با تقریبا 1800 عضو نقطه نظرات مفیدی را که روزنامه‌نگاری آنلاین درحال تجربه کردن است بیان می‌کند.

از میان یافته‌ها: 

-‌‌‌ اکثریت قابل ملاحظه‌ای از کسانی که تحقیق روی آنها انجام شده (حدود 57 درصد)معتقدند اینترنت درحال تغییر ارزش‌های بنیادی روزنامه نگاری است. بیشترین تغییرات از نظر 45 درصد پاسخ‌گویان پرسش‌نامه، کمرنگ‌ شدن استاندارد‌ها بوده و همچنین 31 درصد به افزایش صداهای خارجی و 25 درصد نیز به تاکید بیشتر بر سرعت عمل، اشاره کرده‌اند.

- وقتی از این افراد سئوال شد روزنامه‌نگاری آنلاین درحال حاضر چه نوع کاری را انجام می‌دهد، آنان (حدود 31 درصد) به جنبه‌های مختلف تکنولوژی مثل استفاده مناسب از آگهی و یا 30 درصد، توجه به سرعت را مطرح کردند. درحالی که درمقایسه با آنها، 16 درصد به مهارت‌های گزارش‌نویسی و رشد و بهبود خبرنویسی و همچنین 12 درصد به استفاده از نیرو‌های بالقوه برای عمق بخشیدن به کار اشاره کردند.[در همین زمینه]

- 63 درصد پاسخ گویان، گزارش‌های اصلی را به عنوان مهم‌ترین مدل تولید اطلاعات ذکرکردند.

- بخش عمده‌ای از روزنامه نگاران آنلاین می‌گویند آنان از روش‌هایی که همکاران دیگر رسانه‌ها تجربه کرده‌اند درامان ‌مانده اند. حدود 39 درصد آنها معتقدند تعداد کارکنان رسانه‌ها در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است درحالی که یک سوم دیگر گفتند تعداد کارکنان آنها به همان اندازه سابق باقی‌مانده‌اند و تغییری نکرده است. و کمتر از یک چهارم روزنامه نگاران، حدود 23 درصد آنها به کاهش کارکنان اشاره کرده‌اند. 

- برخلاف حرکت‌های جاری، بیشتر روزنامه‌نگاران آنلاین، امیدشان در آینده به آگهی است. تقریبا دو سوم این روزنامه‌نگاران پیش‌‌بینی کرده‌اند که آگهی‌ها مهم‌ترین عامل درآمدزا در وب‌سایت‌های خبری در سه سال آینده خواهد بود. فقط یک چهارم پاسخ‌دهندگان از سایر روش‌های درآمدزا نام برده‌اند.


journalism.org

کد خبر 80302

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز