دوشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهور در پاسخ به سخنان اوباما در ترکیه مبنی براینکه آمریکا دست دوستی به سوی ایران دراز می‌کند گفت:

 ما از تغییرات اساسی و واقعی در سیاست‌های آمریکا استقبال   می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر، محمود احمدی نژاد در آغاز نشست خبری در جمع خبرنگاران در قزاقستان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ شما به سخنان اخیر اوباما در ترکیه چیست؟ افزود: البته می دانید مطالبه تغییرات یک مطالبه جهانی است و همه دنیا می خواهد سیاست دولت های حاکم و روابط و ساختارهای اداره جهان و ادبیات گفتگو با ملت ها و خیلی چیزهای دیگر عوض شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما فکر می‌کنیم تغییر سیاست ها باید به سرعت صورت گیرد تصریح کرد: البته همه می‌دانیم که تحولات جهانی منتظر نخواهد ماند.

احمدی نژاد همچنین از پیشنهاد رئیس جمهور قزاقستان مبنی بر تاسیس بانک سوخت هسته ای در این کشور استقبال کرد.

رئیس جمهور در این زمینه افزود: پیشنهاد خوبی است و با توجه به سوابق قزاقستان می توان به عملیاتی شدن ان خوشبین بود.

احمدی نژاد تصریح کرد: هر کشوری که اورانیم دارد و توانایی تولید سوخت هسته‌ای را نیز در اختیار گرفته است می تواند این بانک را داشته باشد.

محمود احمدی نژاد دوشنبه شب در ادامه پاسخ به سوال خبرنگاران در هتل ریکسوس شهر آستانه و درپاسخ به خبرنگاری که از او پرسید: آیا شما رئیس جمهور جدید آمریکا را مانند گذشته شیطان می دانید؟ گفت: ما هیچ فردی را شیطان لقب نداده‌ایم و با آدم ها کاری نداریم بلکه با اعمال شیطانی و رفتار ضد انسانی و نیز جنگ و اشغال و کشتار انسان ها مخالفیم و این گونه اعمال را شیطانی می‌دانیم.

وی افزود: امیدواریم رئیس جمهور جدید آمریکا بتواند تغییرات اساسی ایجاد کند؛ وی گفته است که می‌خواهد سیاست های جدید خود را به ویژه درخصوص منطقه ما اعلام کند و ما امیدواریم شاهد این تغییرات اساسی باشیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت: روشن است که اندیشه؛ نگاه و سیاست های اصلی بوش امروز به بن بست رسیده و شکست خورده است؛ لذا ما فکر می کنیم آنچه امروز مفید است تغییرات اساسی و بنیادی است.

احمدی نژاد با تاکید بر احترام به حقوق ملت ها و خودداری از تجاوز و توسعه طلبی در برابر ملت ها و پایبندی همه به عدالت خاطر نشان کرد: من در ابتدای انتخاب اوباما نامه‌ای به او فرستادم و ما امیدواریم که ایشان مصمم به تغییرات اساسی باشد و بتواند تغییراتی را ایجاد کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم که اوباما بتواند دولت آمریکا را به محدوده جغرافیایی آن بازگرداند و در حالت برابر با سایر ملت ها روابط دوستانه برقرار کند.

خبرنگاری پرسید: اوباما در ترکیه اعلام کرده است که آمریکا دست دوستی به سوی ایران دراز می‌ند؛ آیا ایران مسئله را بازی سیاسی می‌اند یا آن را می‌ذیرد؟ رئیس جمهور در پاسخ گفت: ما قبلا اعلام کرده ایم که منتظر اقدام عملی و تغییرات واقعی آمریکا هستیم؛ فعلا سخنرانی‌ا؛ سخنان خوبی است اما باید دید که در عمل چه می کنند اگر تغییرات اساسی اتفاق بیافتد ما به طور حتم استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه روابط بین ملت ها باید براساس احترام، عدالت و دوستی باشد گفت: دولت آمریکا 28 سال قبل به طور یک جانبه رابطه خود را با ایران قطع کرد و در طول جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در کنار دشمنان ما ایستاد.

احمدی نژاد با بیان این که آمریکا همواره علیه ملت ایران عمل کرده است گفت: با این حال ملت ما در برابر این فشارها مقاومت کرد و ما امروز یاد گرفتیم تحت فشار زندگی و پیشرفت کنیم.

وی با بیان اینکه شرایط امروز دنیا شرایط مطلوبی نیست گفت: باید ملت‌ها مکمل هم باشند و نه دشمن یکدیگر و باید دولت ها نیز با یکدیگر باشند تا زندگی بهتری را تجربه کنند.


خبرنگار رویترز از آقای احمدی نژاد پرسید: ایران در چه زمینه هایی می تواند با آمریکا همکاری داشته باشد؟ رئیس جمهور پاسخ داد: سیاست ما همکاری در همه زمینه ها در روابط با کشورهاست اما درباره دولت آمریکا همان طور که قبلا توضیح داده ام متناسب با تغییرات اساسی شرایط عوض خواهد شد.

خبرنگار دیگری درخصوص پیشنهاد رئیس جمهور قزاقستان مبنی بر ایجاد بانک سوخت  هسته‌ی در این کشور سوال کردکه آقای احمدی نژاد با استقبال از این پیشنهاد گفت: هر کشوری که معادن اورانیوم و توانایی تولید سوخت داشته باشد می‌واند بانک سوخت هسته ای نیز ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع هسته‌ی دو اتفاق باید هم زمان بیافتد یکی این که معادل کردن انرژی هسته ای با بمب اتم حذف شود و دیگر آن که قدرت های هسته‌ی جهان خلع سلاح شوند که این کار هم نگرانی قدرت ‌او هم نگرانی ها جهانی را بر طرف می کند و لذا مسئله به طور ریشه ایحل می‌ود.

وی افزود: از زمانی که انرژی هسته‌ای معادل بمب معرفی شد این انرژی انحصاری شد در حالی این انرژی می‌تواند در عرصه پزشکی، انرژی، کشاورزی و صنعت مفید باشد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: من نمی گویم عمدی در کار بوده است که انرژی اتمی را معادل بمب اتم معرفی کرده اند ولی با توجه به سوء استفاده وسیعی که از آن شده نمی توان گفت که این کار غیرعمد بوده است. 

کد خبر 78373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز