سه شنبه 3 مهر 1397 | به روز شده: 3 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
سه شنبه 22 بهمن 1387 - 18:37:36 | کد مطلب: 75037 چاپ

علی اصغرمحکی: مطبوعات برای توسعه فرهنگی به برنامه‌های بلندمدت نیاز دارند

ارتباطات > رسانه و روزنامه‌نگاری - همشهری‌آنلاین:
مدیر مسئول روزنامه همشهری معتقد است مهندسی فرهنگی نیز باید با برنامه‌های بلندمدت همراه باشد.

به گزارش مهر مدیر مسئول روزنامه همشهری و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، معتقد است که با توجه به آنکه باید تغییرات فرهنگی در درازمدت انجام شود، مهندسی فرهنگی نیز باید با برنامه‌های بلندمدت همراه باشد.

دکتر علی‌اصغر محکی با اشاره به این موضوع گفت: رسانه‌ها در کوتاه مدت نمی‌توانند به توسعه فرهنگی کمک کنند بلکه برای این کار، علاوه بر فعالیت رسانه‌های جمعی نیاز به یک مهندسی فرهنگی و کارهای بلندمدت در جامعه نیز احساس می‌شود.

وی اضافه کرد: نقش مطبوعات به‌عنوان رسانه‌های مکتوب با رسانه‌های دیداری و شنیداری متفاوت است؛

رسانه های دیداری و شنیداری با آنکه در سطحی گسترده‌تر مطرح می‌شوند و مخاطبان بیشتری را هدف قرار می‌دهند اما به‌دلیل ماهیتشان دارای عمق نیستند درحالی‌که مطبوعات مسائل را به‌صورت عمیق‌تر و تحلیلی‌تر بیان می‌کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مفهوم توسعه و گسترش آن در سطح جامعه، خاطرنشان ساخت: اگر توسعه را به معنی ارتقای سطح زندگی تعریف کنیم، توسعه فرهنگ با ایجاد الگوها و ایجاد قواعد رفتاری از سوی رسانه شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: توسعه فرهنگی، زندگی اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و سبب می‌شود تا الگوها و قواعد رفتار اجتماعی به‌صورت نهادینه مورد عمل قرار گیرد.

محکی همچنین با بیان این موضوع که رسانه‌های دولتی نقش کمتری در توسعه فرهنگی ایفا می‌کنند، دولت را یکی از مسیرهای توسعه فرهنگی دانست و اظهار داشت: دولت از طریق نهادها و با رویکردهای کوتاه مدت به این اتفاق کمک می‌کند اما باید دانست که فرهنگ در کوتاه مدت تغییر نمی‌کند و به همین دلیل نقش رسانه‌های غیردولتی در توسعه فرهنگی انکارناپذیر است.وی همچنین ابراز کرد: در توسعه فرهنگی باید به نقش خرده فرهنگ‌ها که فارغ از رسانه‌ها عمل می‌کنند توجه داشت چراکه زبان، آیین، مناسک و نمادها از این خرده فرهنگ‌ها نشأت می‌گیرند.

مدیرمسئول مؤسسه همشهری در پایان تاکید کرد: امروزه مردم تنها از رسانه‌های ملی استفاده نمی‌کنند بلکه با گسترش رسانه‌های جهانی فرصت آن‌را دارند تا از این رسانه‌ها نیز بهره‌ببرند، در نتیجه باید برای رسیدن به مدیریت و مهندسی فرهنگی، به برنامه‌های گسترده‌تری اندیشید.