مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شهردار اصفهان گفت: بخشی از مترو از خیابان چهارباغ اصفهان هم گذر می‌کند.

به گزارش مهر، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در نشست خبری در پاسخ به سوال مبنی بر چگونگی وضعیت مترو و گذر آن از خیابان چهارباغ اصفهان افزود: در خصوص عبور مترو از چهارباغ اصفهان در مصوبه شورای عالی ترافیک است که در این مصوبه گفته شده عبور مترو با فاصله گرفتن از محور چهارباغ به سمت شمس‌آبادی اجرا شود و در این مصوبه عبور و یا عدم عبور ذکر نشده است. [چهارگوشه ایران: استان اصفهان]

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه باید برای اینکه مترو از چهارباغ گذر نکند با قوس، مسیر را منحرف می کردیم، افزود: قاعدتا این قوس قسمتی از چهارباغ را هم گرفته و بعد این قوس از چهارباغ دور می‌شود.

وی ادامه داد: قسمتی از مترو در زیر چهار باغ عبور کرده است و بخشی از آن نیز از زیر مغازه‌های سمت غربی چهارباغ عبور می‌کند.

سقائیان‌نژاد همچنین تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی شهرداری اصفهان نیز حراست و حمایت از میراث فرهنگی است.

شهردار اصفهان همچنین ادامه داد: در نزدیکی مدرسه چهار باغ که یکی از میراث گرانبهای استان به شمار می‌رود تلاش ما بر این بوده تا خطوط مترو احداثی با فاصله 24 متری به زیر زمین برود این در حالی است که این فاصله در دیگر نقاط 14 متر است.

وی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در راستای جلوگیری از ورود لرزش عبور مترو به مدرسه چهارباغ خریداری نزدیک به 7 میلیارد تشک ضربه‌گیر بوده تا در نهایت شاهد به وجود آمدن هیچ‌گونه مشکلی برای چهارباغ نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا شهرداری اصفهان تاکنون در خصوص ارائه اطلاعات برای گذر مترو سکوت کرده یادآور شد: بر اساس قانون رئیس سازمان قطار شهری بر عهده استاندار اصفهان است و معاون عمرانی استانداری نیز مسئول کمیته قطار شهری است و باید آنان در این عرصه پاسخگو باشند.

سقائیان‌نژاد همچنین به خرید دستگاه TBM اشاره کرد و گفت: ما تاکنون برای حراست از میراث فرهنگی استان هزینه‌های زیادی را انجام داده‌ایم.

شهردار اصفهان همچنین در خصوص اینکه گزارش گذر مترو از چهارباغ و نحوه عبور آن به میراث فرهنگی اظهار داشت: میراث فرهنگی نیز یکی از اعضای شورای عالی ترافیک است ولی با توجه به اینکه تغییراتی در میراث فرهنگی استان انجام شده تا حدی از اطلاعات دورمانده اند اما در مدت زمان قبل از تغییرات تمام کارهای ما با هماهنگی بوده است.

سقائیان‌نژاد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به گذر مترو در شیراز نیز اشاره کرد و گفت: مترو از بخشی از بازار تاریخی زند نیز گذر کرده اما این مباحث در اصفهان به گونه‌ دیگری است.

وی یادآور شد: اکنون نزدیک به 155 کیلومتر ریل‌گذاری داریم که بهره‌برداری از این خطوط منتظر مشخص شدن تکلیف این خط است و هر اندازه که تامل کنیم، مبلغ در نظر گرفته شده در جای دیگری هزینه خواهد شد.

تلفیق سنت و مدرنیسم مهم است

سقائیان‌نژاد همچنین یادآور شد: باید به سمت تلفیق سنت و مدرنیسم در استان گام برداریم البته مدرنیسم باید در ترازوی فرهنگ اسلامی باشد. [آشنایی با باغ چهلستون]

وی ادامه داد: زمانی جمعیت اصفهان نزدیک به 200 هزار نفر بوده است و اکنون این جمعیت به نزدیک دو میلیون نفر رسیده و باید محور را بر مردم دانست.

12 هزار خانه در طرح میراث فرهنگی اصفهان

شهردار اصفهان همچنین با اشاره به اینکه آثار و بناهای تاریخی در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر نزدیک به 12 هزار خانه در طرح میراث فرهنگی است که اگر بطور مثال در هر خانواده 5 نفر نیز ساکن باشند حدود 60 هزار نفر درگیر با مباحث میراث در استان هستند.

سقائیان نژاد ادامه داد: برای حراست از این بناها می‌توان این خانه‌ها را به ادارات دولتی تبدیل کرد تا علاوه بر اینکه مشکل خانواده‌ها رفع می‌شود مردم نیز به حفظ این آثار تشویق شوند.

شهردار اصفهان در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر میدان امام و بازار قیصریه در دخل و تصرف‌هایی قرار گرفته و من اعتقاد دارم که ما باید در کنار یکدیدگر مشکلات را رفع کنیم

کد خبر 73203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز