مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

آزاده بهشتی: به‌نظر می‌رسد طی ماه‌های اخیر خبرهای پیاپی‌ای که در مورد عبور خط متروی اصفهان از منتهی‌الیه خیابان چهارباغ روی خط خبرگزاری‌ها قرار گرفته نتوانسته حساسیت این حرکت فناوریک را به دست‌اندرکاران مترو گوشزد کند و شبهه عبور مترو از حریم سی و سه پل نیز به موضوع چهارباغ اضافه شده است.

درست هفتم مهرماه بود که رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از حفر تونل مترو در چهارباغ‌عباسی خبر داد، پس از آن در 19 مهرماه، فریبرز دولت‌آبادی در آن زمان خطر عبور تونل مترو از منتهی‌الیه چهارباغ به سمت شمس‌آبادی را جدی‌تر از آن چیزی که به‌نظر می‌رسید، اعلام کرد؛

با این وجود این درخواست و تذکرها از سوی مسئولان مترو سرسری گرفته شد و مسئولان مترو خود را به بیراهه زدند و با استنباطی اشتباه از مصوبه‌ شورای‌عالی ترافیک که تاکید داشت؛ «مترو در محور چهارباغ نباید باشد»، پای حفر تونل را به حریم خیابان چهارباغ عباسی کشیدند. گفته‌های رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان که مسئله عبور مترو از غرب خیابان چهارباغ عباسی را مسئله‌ای حل‌شده می‌دانست، تلاش بیهوده رسانه‌ها و مسئولان میراث فرهنگی را نمایان‌تر کرد.

به‌نظر می‌رسد ارجاع موضوع به مصوبه شورای‌عالی ترافیک، برگ برنده را در اختیار مسئولان قرار داد تا طرح‌ مترو در مسیر چهارباغ عباسی به اجرا در آمده و دست‌اندرکاران با عبور از خط قرمزها اجازه تجاوز به سایر خیابان‌های تاریخی را به‌خود بدهند.

از سوی دیگر طی هفته گذشته یک شرکت ناشناس یک دستگاه سونداژ لرزه نگاری داخل چادر بزرگی در ضلع شمالی سی‌و‌سه پل با فاصله کمتر از 100 متر نصب کرده است. این دستگاه برای نمونه‌برداری از عمق زمین و بررسی میزان توان زمین در مقابل لرزه استفاده می‌شود، این اقدام شائبه عبور مترو از حریم سی‌وسه پل - با وجود به پایان‌نرسیدن تجاوز به حریم خیابان عباسی- را قوت می‌بخشد.

به گفته انجمن‌های میراث فرهنگی اصفهان، دستگاه لرزه‌نگاری داخل چادری پنهان شده و هر بیننده‌ای ابتدا تصور می‌کند که قرار است در این چادر نمایشگاهی برپا شود اما این دستگاه متعلق به شرکت متروی اصفهان بوده و به‌همین علت آن را خطری برای سی‌و‌سه پل می‌دانند.

احمد امین پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان با اعلام اینکه ما از برپایی چادر و نصب دستگاه در داخل آن مطلع هستیم، اعلام کرده: «هر شرکتی اجازه دارد برای انجام فعالیت‌های خود آزمایشاتی انجام دهد، اما انجام این آزمایش‌ها نشانه انجام عملیات عمرانی در کنار سی‌و‌سه پل نیست.»

کد خبر 69375

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز