همشهری‌آنلاین: فرهنگ ادبیات فارسی، حاصل تلاش چندین ساله و خواندن بیش از 160 هزار صفحه رمان و داستان منثور و منظوم توسط محمد شریفی از سوی دو انتشاراتی فرهنگ نشر نو و معین به بازار کتاب عرضه شد

به گزارش همشهری‌آنلاین در این کتاب 1660 صفحه‌ای  که با ویراستاری محمد رضا جعفری، فرهنگ نویس و ویراستار نامی منتشر شده است، مدخل‌هایی از نویسندگان،شاعران، ادیبان، خلاصه داستان‌ها و منطومه‌های قدیم، معرفی آثار ادبی ، خلاصه رمان‌ها و نمایشنامه‌ها و داستان‌های کوتاه مشهور آمده است.

همچنین در این فرهنگ مدخل‌هایی کوتاه و فشرده درباره تلمیحات  و اشارات ادبی، اصطلاحات و صناعات ادبی، اساطیر ایران و قصص اسلامی و توضیح درباره آنها آمده است.
توضیح درباره شخصیت‌ها و داستان‌های شاهنامه فردوسی، خلاصه داستان‌ها و نمایشنامه‌های عامیانه و تلخیص شده زندگی عرفا و بزرگان صوفیه و توضیح درباره مهمترین آثار آنها از دیگر مدخل‌های این فرهنگ به شمار می‌رود.

مولف در مقدمه کتاب آورده است که بنیاد کار بر ادبیات خلاقه و بویژه ادبیات داستانی است، هرچند که این گرایش مانع از معرفی برخی از آثار تاریخی یا دینی که واجد جنبه ادبی بوده‌اند نشده است.

به نوشته مولف گذشته از گرد آوری و تدوین و ویرایش و سنجش اطلاعات ارائه شده در منابع گوناگون، متجاوز از 160 هزار صفحه ‌آثار داستانی منثور( عمدتا رمان معاصر)و بعضا منظوم توسط شخص مولف خوانده و تلخیص شده است.

علاوه بر موارد فوق خواننده می‌تواند‌ آن را همچون کتابی درباره ادبیات ایران از ابتدا تا انتها بخواند و اطلاعاتی کلی از ادبیات فارسی حاصل کند و پس از مطالعه مختصر ومحتوای آثار مشهور ادبی یا آثاری که ضیق وقت و دیگر گرفتاری‌ها مجال مطالعه آنها را نمی‌دهد،در صورت تمایل، به سراغ متن اصلی برود.

کتاب«فرهنگ ادبیات فارسی» از چاپ و شیرازه بندی و صفحه‌آرایی مدرن و قابل اعتنایی برخوردار است و نشان از کار حرفه‌ای به لحاظ کتاب‌آرایی روی این اثر می‌دهد.
این کتاب در 1660 صفحه در قطع وزیری گالینگور با روکش به قیمت 27 هزار تومان عرضه عمومی شده است

کد خبر 71125

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز