جمعه ۲۲ آذر ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: اشکال اولیه بدمینتون در چین، هند و یونان بازی می‌شده‌است اما از سال ۱۸۶۰ شیوه‌ای که بدمینتون امروزه بازی می‌شود، ابداع شد.

بدمینتون

فدراسیون بین‌المللی بدمینتون در سال ۱۹۳۴ با حضور ۹ فدراسیون کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، هلند، زلاندنو، اسکاتلند و ولز تأسیس شد و کم کم تعداد اعضا به عدد ۱۴۷ کشور رسید. بدمینتون از سال ۱۹۹۲ در المپیک بارسلون به بازی‌های المپیک اضافه شد.

بدمینتون ورزشی است که مردان و زنان در هر رده‌ای و در هر سنی می‌توانند به آن بپردازند. این ورزش در سراسر دنیا و بخصوص در آسیا گسترش پیدا کرده و به جایی رسیده که در مسابقات مهم تعداد تماشاگران به 15 هزار نفر هم رسیده‌است.

بدمینتون توسط ۲ و یا ۴ بازیکن انجام می‌شود و در المپیک 2004 در یک تیم دو نفره که یک مرد و یک زن حضور دارند با تیم مقابل به همین شکل به رقابت پرداختند.

نحوه بازی بدین صورت است که بازیکنان به کمک راکت، توپ پردار را به سمت زمین حریف می‌فرستند و سعی می‌کنند آنرا در محوطه مشخص به زمین برسانند. برنده بازی تیمی است که دو گیم 15 امتیازی را برنده شود. در انفرادی زنان هر کدام از گیم‌ها ۱۱ امتیاز است.

انواع مسابقات بدمینتون:

  • انفرادی مردان
  • انفرادی زنان
  • دوبله مردان
  • دوبله زنان
  • دوبله میکس(مردان و زنان)

زمین بازی: زمین بازی بدمینتون به شکل مستطیل است و با خطوطی به عرض ۴۰ میلی متر کشیده می‌شود. خطوط زمین باید به سادگی قابل تشخیص باشد. طول زمین ۱۳/۴ متر، عرض زمین دو نفره ۶/۱۰ متر، عرض زمین یک نفره ۵/۳۰ متر می‌باشد. کلیه این خطوط جزو زمین محسوب می‌شود. ارتفاع پایه‌های تور ۱۵۵ سانتیمتر می‌باشد.

توپ: از مواد طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. باید از جنس چوپ پنبه که لایه چرمی دارد باشد. توپ چرمی باید دارای ۱۶ پرک باشد که به پایه وصل می‌شوند. وزن توپ باید بین۴/۷۴ تا ۴/۵۰ گرم باشد.

راکت: راکت بدمینتون معمولاً از جنس چوبی یا فلزی می‌باشد. راکت از قسمت‌های دسته، میله، گلو یا سه راهی و صفحه راکت (کله راکت) تشکیل شده‌است.

قرعه کشی: برای شروع بازی داور مسابقه با سکه عمل قرعه کشی را انجام می‌دهد. نفر برنده قرعه کشی می‌تواند توپ یا دریافت (زمین) را انتخاب کند. . برنده بازی کسی است که دو گیم از سه گیم را ببرد

امتیازات گیم‌ها: در مردان ۱۵ تایی است و در نونهالان و بانوان ۱۱ تایی است. در بازی‌های یک نفره و دو نفره مردان کسی که زودتر به امتیاز ۱۵ برسد برنده گیم محسوب می‌شود و در بانوان و در نونهالان هر کسی زودتر به امتیاز 11 برسد، برنده گیم محسوب می‌شود. هر کس ۲ گیم از ۳ گیم را ببرد برنده بازی است.

یسینیگ چیست: اگر در مسابقه آقایان امتیاز به ۱۴- ۱۴ برسد و یا در مسابقه بانوان امتیاز ۱۰-۱۰ شد از کسی که زودتر به امتیاز ۱۴ و یا ۱۰ رسیده سؤال می‌شود که آیا امتیاز اضافه می‌خواهد یا نه و اگر جواب مثبت باشد، بازی به ۱۷ و ۱۳ ادامه می‌یابد و اگر جواب منفی باشد، بازی در همان ۱۵ و ۱۱ به پایان می‌رسد. فردی که برنده گیم شد در گیم بعدی اولین سرویس را می‌زند. تنها بازیکنی امتیاز کسب می‌کند که سرویس را زده باشد و توپ را در زمین بازیکن مقابل بخواباند.

تعویض زمین: بازیکنان فقط در این موارد زیر را عوض می‌کنند، پایان گیم اول، پیش از شروع گیم سوم، در صورت تساوی ۱ بر۱ در گیم سوم در مسابقه آقایان در پوئن ۸ و در مسابقه خانم‌ها و نونهالان در پوئن ۶ تعویض زمین صورت می‌گیرد.

سرویس: زننده و گیرنده سرویس باید به صورت مورب در داخل محوطه سرویس و بدون تماس با خطوط محوطه سرویس قرارگیرند. از لحظه شروع سرویس تا پایان اجرای ضربه باید قسمتی از هر دو پای بازیکن در حالتی ثابت با زمین تماس داشته باشد. میله راکت زننده سرویس از لحظه زدن ضربه به توپ باید به طرف پایین امتداد داشته باشد به نحوی که تمامی کله راکت از تمامی دست حامل راکت بازیکن پایین‌تر باشد. هنگام زدن سرویس اگر توپ با راکت زننده سرویس برخورد نکند خطا محسوب می‌شود. زننده سرویس نباید قبل از آمادگی کامل گیرنده سرویس اقدام به زدن سرویس کند.

کد خبر 70564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز