پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۷ - ۰۸:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکاسی مادون قرمز عکاسی است که در آن نور مرعی به وسیله فیلتر مسدود می‌شود

 و با طیف IR‌ (طیف مادون قرمز) تصاویر عجیب، زیبا خلق می‌شود. این روش بیش از صد سال است که اختراع شده؛ اما اخیرا بین مردم رواج یافته است به طوری که همه می‌توانند با یک دوربین معمولی تصاویری غیر معمولی را ثبت کنند.

همه سوژه‌ها برای عکاسی با نور مادن قرمز مناسب نیستند. بعضی از اشیاء طیف نوری مادون قرمز را به صورت سفید و یا روح مانند منعکس می‌کنند. برای مثال عکاسی از چهره برای بدست آوردن تاثیر ظریف و حساس، نمونه خوبی از عکاسی با IR  است. چون به چهره بافتی صاف و یکدست و آغشته با رنگ سرخ می‌دهد. در عکاسی از مناظر نیز حالتی روحانی القا می‌شود.

IR همچنین می‌تواند رنگ‌ها را کمی محو بکند برخی از تولید کنند‌های لنز‌های دوربین‌های دیجیتال فیلتر مسدود کننده نور‌ مادون قرمز را بر محصولات خود نصب می‌کنند.

روش‌های مختلفی برای گرفتن عکس مادون قرمز وجود دارد که در زیر به آنها اشاره خواهد شد:

روش استاندارد برای خلق یک عکس مادون قرمزی استفاد از فیلتر خاص قرمز است که نور مرعی را مسدود کرده و فقط به نور نامرعی مادونقرمز اجازه ورود به داخل دوربین را می‌دهد.

فیلمبرداران نیز تا مدت‌ها از این روش برای آثار خود استفاده می‌کرند. از نظر تکنیکی چند موضوع کوچک بایستی در نظر گرفته شود از جمله زمان نوردهی بیشتر و انجام فکوس تقریبی که با کمی تمرین درست می‌شود.

اگر شما دوربین دیجیتال SLR دارید تمام کاری که باید انجام بدهید بستن فیلتر مادون قرمز به دهانه لنز است. در برخی از دوربین‌های کامپکت نیز قابلیت اتصال فیلتر وجود دارد. اگر دوربین کامپکتتان این امکان را نداشت زیاد خود را ناراحت نکنید، راه‌های مختلفی برای الصاق فیلتر وجود دارد راحت‌ترینشان نگه داشتن فیلتر جلوی لنز است.

یک مبدل تهیه کنید که کمی بلند‌تر از لنز باشد و بعد فیلتر را یه آن وصل کنید. مطمئن شوید که لنز به فیلتر برخورد نکرده است. برای این که  حتی می‌توانید از لوله پی‌وی‌سی هم استفاد کنید و فیلتز را با چسب به آن بچسبانید.

راه دیگری نیز وجود دارد؛ می‌توان بعد از عکاسی توسط نرم‌افزارهای موجود فیلتر مادون قرمز را اضافه کرد. نتیجه تا حدود زیادی شبیه به هم است. در اینجا کمی از دستورات فتوشاپCS3 را برای انجام این کار معرفی می کنیم. فایل خود را باز کنید و یک کپی TIFF یا PSD از آن ذخیره کنید. به منوی Layer بروید در قسمت new adjustment leyer، گزینه black and white را انتخاب کرده و در نهایت دکمه ok را کلیک کنید.

در پنجره سیاه و سفید Preset arrow را کلیک و Infrared (مادون قرمز) را انتخاب کنید و تا آنجا که باب‌میل خودتان است در آن تغییرات ایجاد کنید و در نهایت در منوی layer گزینه Flatten را انتخاب کنید.

در فتوشاپ‌های جدیدتر به جای گزینه black and white گزینه Channel Mixer‌ و سپس Monochrome در گوشه سمت چپ پنجره را برای سیاه وسفید کردن تصویر انتخاب کنید و تا آنجایی که به سلیقه شما نزدیک می‌شود تغییرات ایجاد کنید.

راه حل دیگر استفاده از فیلتر مادون قرمزی است که در داخل دوربین استفاده می‌شود ولی از آنجایی که باز کردن دوربین اصولا کار خطرناکی است توصیه می‌شود از سرویس‌های شرکت‌هایی لایف پیکسل استفاده کنید این کار هزینه‌ای حدود 400 تا 600 دلار دارد.

از آنجایی که گرفتن عکس با فیلتر مادون قرمز باعث می‌شود نورهای مرعی وارد دوربین نشود بنابراین زمان بیشتری برای ثبت تصویر نیاز است. برای عکاسی با فیلتر مادون قرمز حساسیت دوربین را بالا ببرید و از سه پایه استفاده کنید.

گرفتن یک عکس درست و خوب با این روش نیاز به مهارت دارد مخصوصا وقتی از فیلتر استفاده می کنید. برای تمرین چند عکس که با نوردهی زیاد و کم بگیرید تا دستتان راه بیفتد.

فکوس کردن تصویر با فیلتر مادون قرمز کار سختی است بعد از فکوس با بستن دیافراگم عمق میدان بیشتری به تصویرتان تا کم و کاستی فکوس را تا حدودی جبران کند.

کد خبر 67549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز