سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: عکاسی از یک رقابت ورزشی قواعد خاص خودش را دارد.

هر چند عکاسی با دوربین‌های دیجیتال کار ساده‌تری نسبت به دوربین‌های آنالوگ است.

سرعت دوربین:
سرعت شاتر در وحله اول بستگی به  میزان سرعتی که نورسنج دوربینتان پیشنهاد می‌کند، دارد. سرعت شاتر پایین مثل 60/1  ثانیه باعث ایجاد حرکت و فضاهای محو در تصویر می‌شود. با سرعتی مانند 250/1 ثانیه حرکت سوژه در کادر به اصطلاح فریز می‌شود.

حرکت شاتر مانند چشم بر هم زدن است. اگر شما به تندی پلک بزنید بازیکن به نظر ثابت در موقعیتش می‌آید ولی با سرعت کم سوژه متحرک دیده می‌شود.حواستان باشد وقتی سرعت بالایی برای شاتر خود انتخاب می‌کنید میزان نوردهی را با دریچه دیافراگم و یا حساسیت فیلم جبران کنید.

دیافراگم:
دیافراگم دریچه‌ای است که نور از آن وارد دوربین می‌شود. باز و بسته شدن آن برای ورود و یا کنترل میزان نور به داخل دوربین است. در دوربین‌های دیجیتال نورسنج داخلی دوربین در صورت کمبود و یا زیادی نور وضعیت را اعلام می‌کند.

 دریچه ورودی نور در دوربین با F نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال f 2.0 در لنزهای واید بازترین دیافراگم است. میزان سرعت شاتر و دیافراگم ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. سرعت بالا نور بیشتری نیاز دارد چرا که دوربین فرصت کمی به نور برای ورود و تاثیر بر نگاتیو و یا سنسور می‌دهد.

بنابراین برای عکاسی از یک مسابقه ورزشی که احتیاج به ثبت سوژه با سرعت بالا دارید باید دیافراگم را باز کرده و سرعت را بالا برد. البته تا جایی که نور محیط به شما اجازه می‌دهد.

وضوح تصویر:
مهمترین قسمت دوربین فوکوس آن است. وضوح تصویر یا به صورت اتوماتیک به دست می‌آید یا دستی. نحوه فوکوس دوربین مثل چشم است. اگر شما دستتان را روبروی صورتتان بگیرید و به جایی فراتر از آن نگاه کنید دستتان فلو یا تار می‌شود.

در دوربین عکاسی هم همین اتفاق می‌افتد. برای این که همه موضوعات در تصویر شما واضح ثبت شود می‌توانید جایی در یک سوم کادرتان را انتخاب کنید بعد از فوکوس آن نقطه دیافراگم خود را ببندید یعنی عدد بزرگتری را انتخاب کنید. با این روش همه اجزاء کادر واضح می‌افتد. برای مسابقات ورزشی فکوس اتوماتیک امکان جدیدی در اختیار کاربران قرار داده است. با بستن دیافراگم می‌توان  خطای فوکوس را به صورت تقریبی جبران کرد.

عمق میدان:
عمق میدان به میزان وضوح اجزاء تصویر گفته می‌شود. دیافراگم میزان عمق میدان را مشخص می‌کند. هر چقدر دیافراگم شما بسته‌تر باشد ( عدد بالاتر ) عمق میدان بیشتری بدست می‌آورید و برعکس. این به معنای وضوح بیشتر در کادر است.

وقتی شما چیزی را نمی‌بینید سعی می‌کنید با تنگ کردن چشم دقت بیشتری را به خرج دهید این همان کاری است که با دیافراگم دوربین هم انجام می‌دهیم. دیافراگم باز به معنای عمق میدان کمتر و دیافراگم بسته به معنای عمق میدان زیاد است. بنابر این وقتی بر روی صورت یک بازیکن فوکوس می کنید برای این که در محدوده حرکت او همه چیز واضح باشد بهتر است دیافراگم خود را بیشتر کنید (عدد بزرگتر)

وایت بالانس (تراز سفیدی):
نورهای مختلف دماهای رنگ مختلفی دارند. با تنظیم وایت بالانس می‌توان در شرایط مختلف رنگ‌های واقعی‌تر داشت. در داخل فضای بسته نوری متفاوت از فضای آزاد وجود دارد. معمولا در داخل فضاهای بسته نور با لامپ‌های تنگستن ( زرد)، فلورسنت (سفید یا همان مهتابی خودمان) ایجاد می‌شود بنابراین باید برای دوربین  مشخص کرد که سفید یعنی چه. مبنا برایش در نظر گرفت.

در تنظیم وایت بالانس غیر از حالات از پیش تعریف شده می‌توان از تنظیم اتوماتیک آن استفاده کرد که البته همیشه خوب عمل نمی‌کند.

تنظیمات اتوماتیک:
همه دوربین‌های دیجیتال قسمتی برای تنظیمات اتوماتیک دارند. شما به سادگی می‌توانید نوع سوژه مورد نظر برای عکاسی را انتخاب کنید و فقط وقتتان راصرف  فوکوس کردن بر روی سوژه قرار دهید. در صورت انتخاب این روش برای عکاسی از فضاهای بسته معمولا دوربین سرعتی بین 60/1 تا 50/1 را انتخاب می‌کند. این سرعت در اغلب موارد مناسب است اما وقتی از یک مسابقه ورزشی عکاسی می کنید به سرعتی بیشتر نیاز دارید تا سوژه‌ها محو نیفتد. نکته دیگری که نباید فراموش کنید این است که اگر دارید از یک مسابقه در فضای بسته و با نور کم عکاسی می کنید، زیاد از نمای نزدیک عکس نگیرید چون احتیاج به نور بیشتری دارید.

تقدم شاتر:
دوربین‌های گزینه‌ای دارند که شما با آن می‌توانید با انتخاب اولویت سرعت، دوربین دیافراگم را تنظیم کند. این امکان را با تنظیم دوربین روی TV می‌توانید داشته باشید. این بدان معنا است که  سرعت را شما تنظیم می کنید، دیافراگم را دوربین. اگر در حین عکاسی نور کم و یا زیاد شود دوربین با دادن علامت شما را برای انتخاب سرعت مناسب برای داشتن عکس مناسب راهنمایی می‌کند.  شما باید در وحله اول اولویت سرعت را انتخاب کنید اگر نور محیط خیلی بیشتر از میزانی بود که دیافراگم شما پاسخگو نیست دوربین را از حالت اتوماتیک به حالت دستی در‌بیاورید.

تنظیمات ISO:
ISO در دوربین دیجیتال نشانگر حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور است. در دوربین‌های غیر دیجیتال که در آن از فیلم استفاده می‌شود  ISO یاASA نشانگر حساسیت نگاتیو در برابر نور است. هر چقدر عدد ISO بیتشر شود حساسیت حسگر یا فیلم هم نسبت به نور بیشتر می‌شود. بنابراین در مواردی که نور کمی در محیط وجود داردمی توانید گزینه حساسیت بالا را انتخاب کنید فقط یادتان باشد هر چه قدر حساسیت بالاتر باشد، نویز تصویر نیز افزایش پیدا می‌کند.

رزولوشن:
در طی بازی شما معمولا بین 100 تا 200 عکس می‌گیرید این تعداد به شما اجازه می‌هد تا انتخاب‌های بیشتری داشته باشید. در نتیجه شما باید بیشترین رزولوشن را انتخاب را نتخاب کنید. در این صورت حجم کارت حافظه دوربینتان تعیین کننده تعداد عکس‌هایی است که با رزولوشن بالا می‌گیرید. 

 برای مثال برای اینکه بتوانید این  تعداد عکس را با رزولوشن 1200×1600 در یک مسابقه ورزشی بگیرید نیاز به کارت حافظه 128 مگابایتی دارید و اگر بخواهید رزولوشن را به 2000×3000 پیکسل را داشته باشد باید کارت حافظه 512 مگابایتی تهیه کیند. البته کارت‌های حافظه موجود در بازار حجم‌های بیشتری دارند بنابراین با کمبود جا معمولا مواجه نمی‌شوید.

  sportsflashtech

کد خبر 50298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز