چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند دانمارک شادترین کشور دنیاست.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این فهرست 52 کشور از لحاظ احساس شادی و رضایت از زندگی زیمبابوه که کشمکش سیاسی و اجتماعی آن را از هم گسیخته ناشادترین کشور و ثروتمندترین کشور دنیا، آمریکا، در رده شانزدهم قرار دارد.

در مجموع بر مبنای این تحقیق که جزئی از "بررسی ارزش‌های جهانی" است که شبکه‌ای از دانشمندان علوم اجتماعی آن را انجام می‌دهد، جهان شادتر شده است.

این بررسی نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های 1991 تا 2007 از 52 کشور مورد تجزیه و تحلیل در 45 کشور میزان شادی افزایش یافته است.

رونالد اینگلهارت دانشمند علوم سیاسی موسسه پژوهش اجتماعی دانشگاه میشیگان که سرپرست این بررسی است، می‌گوید: "من قویا حدس می‌زنم که همبستگی قوی میان صلح و شادی وجود داشته باشد."

و اینگلهارت می‌گوید همچنین همبستگی قوی میان شادی و دموکراسی وجود دارد.
اینگلهارت در بیانیه‌ای که "بنیاد ملی علوم" آمریکا تامین‌کننده هزینه این تحقیق منتشر شد:‌"دانمارک شادترین کشور جهان بر اساس ارزیابی ما است."

"دانمارک مرفه است- نه ثروتمندترین کشور جهان، اما به هر حال مرفه است."

پورتوریکو و کلمبیا نیز به همراه ایرلند شمالی، ایسلند، سوئد،ایرلند، هلند، کانادا و سوئد در رده‌های بالا قرار می‌گیرند.

این بررسی که باری اولین بار در سال 1981 انجام شد، شامل دو سوال ساده می‌شود:
"روی هم رفته، بگویید خیلی شاد، نسبتا شاد، نه خیلی شاد، اساسا ناشاد هستید؟" و "در مجموع این روزها چقدر از زندگی‌تان به صورت کلی رضایت دارید؟"

گروه اینگلهارت که نتایج کارشان در نشریه "دیدگاه‌ها در علوم روانشناختی" منتشر شده است، می‌گویند که 350000 نفر را مورد مصاحبه قرار داده‌اند.

اینگلهارت گفت: "در نهایت مهمترین تعیین‌کننده شادی و رضایت از زندگی میزان آزادی افراد درد انتخاب نحوه زندگی‌شان است."

کد خبر 56868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز