چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان می‌گویند برای نجات جان فردی که دچار ایست قلبی شده است، می‌توان تنفس دهان به دهان را کنار گذاشت و تنها فشار بر روی قفسه سینه یا ماساژ قلبی را انجام داد.

به گزارش آسوشیتدپرس انجمن قلب آمریکا در یک تغییر عمده دوشنبه 31 مارس (12 فروردین) اعلام کرد که در ایست ناگهانی قلبی در بزرگسالان انجام احیای قلبی- ریوی        (CPR) صرفا با ماساژ دستی - فشارهای سریع و شدید بر روی قفسه سینه تا هنگام رسیدن کمک پزشکی - به همان اندازه ِCPR استاندار موثر است.

کارشناسان امیدوارند با این توصیه جدید اشخاصی که شاهد ایست قلبی ناگهانی کسی هستند، با تمایل بیشتری دست به اقدام بزنند و به او کمک کنند.

انجام CPR صرفا دستی ساده‌تر و به یادآوردن آن آسان‌تر است و یک مانع بزرگ را برای افرادی که از دادن تنفس دهان به دهان اکراه دارند، برطرف می‌کند.

دکتر مایکل سایر، استاد پزشکی اورژانس در دانشگاه ایالتی اوهایو، که ریاست کمیته‌ اعلام‌کننده این توصیه را به عهده داشته است، در این باره گفت: "شما تنها دوکار را باید انجام دهید. به اورژانس تلفن کنید و با سرعت و شدت بر روی میانه قفسه سینه شخص فشار آورید."

"CPR  صرفا با دست، شامل فشارهای مداوم بر روی قفسه سینه - 100 بار در دقیقه - است تا زمانی که ماموران اورژانس وارد شوند یا یک دستگاه شوک‌دهنده (دفیبریلاتور) خارجی برای بازگرداندن ریتم طبیعی قلبی در دسترس قرار گیرد.

این شیوه تنها باید در مورد بزرگسالانی به کار رود که به طور غیرمنتظر از هوش می‌روند، تنفس آنها قطع می‌شود و پاسخی نمی‌دهند. دلیل این توصیه این است که چنین افراد بزرگسالی که دچار ایست قلبی می‌شوند - که ممکن است ناشی از حمله قلبی یا سایر مشکلات قلبی باشد.

در چنین مواردی این قربانی هنوزهوای کافی در درون ریه‌هایش دارد و فشردن قفسه سینه جریان خون را به مغز ،قلب و سایر اندام‌های حیاتی برقرار خواهد کرد.

در مقابل کودکی که از حال می‌رود، با احتمال بیشتر دچار مشکلات تنفسی است- و در این مورد تنفس دهان به دهان باید انجام شود. در مورد بزرگسالانی که به علت در آستانه غرق‌شدگی (near-drowning)، دچار اوردوز (یا مصرف بیش از حد) دارو یا مسمومیت مونوکسیدکربن، دچار کمبود اکسیژن هستند، نیز باید تنفس دهان به دهان انجام شود.

در این موارد تنفس دهان به دهان برای رساندن هوا به ریه‌ها و نهایتا جریان خون لازم است.
اما به قول دکتر سایر در هر دوی این موارد انجام دادن یک کار بهتر از هیچ کار نکردن است.
اصول راهنمای  CPR به سوی ماساژ قلبی صرف گرایش داشته است.

در آخرین تجدیدنظر که در سال 2005 به عمل آمد، تاکید بیشتری بر فشار بر روی قفسه سینه – 30 فشار به طور متناوب با دو تنفس سریع- شده بود؛ و آنهایی که "نمی‌توانند یا تمایل ندارند" تنفس دهان به دهان انجام دهند، می‌توانستند تنها ماساژ قلبی انجام دهند.[راهنمای عملیات احیای قلبی- ریوی(CPR)]

دکتر سایر گفت این اقدام غیرمعمول در ایجاد تغییرات در اصول راهنمای CPR به خاطر نتایج سه بررسی در سال گذشته بود که نشان داد CPR صرفا با دست به همان انداره CPR  متعارف کارآیی دارد.

هر ساله تعداد زیادی از افراد به علت ایست قلبی در خارج از بیمارستان‌ها جان می‌سپارند. درصد بسیار کمی از افرادی که در خارح از بیمارستان دچار ایست قلبی می‌شوند، زنده باقی می‌مانند.

احتمال زنده ماندن افرادی که تا رسیدن کمک اورژانس  به سرعت CPR می‌شوند، دو یا سه برابر می‌شود. اما مشکل این است که اکثر این افراد بوسیله اطرافیان احیای قلبی ‌- ریوی نمی‌شوند.

کد خبر 47419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز