همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران گفت: تلاش جمهوری اسلامی ایران همواره در این جهت بوده است که در چارچوب ان پی تی و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی حقوق قانونی و مشروع خود را استیفا کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در همایش بین‌المللی برنامه و فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران با عنوان مدالیته همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه افزود: تلاش ما بر این بوده است که برای برنامه هسته‌ای ایران اطمینان سازی کنیم و در این راه گام‌های بلندی نیز برداشته‌ایم.[روایت تصویری از همایش]

وزیر امور خارجه بازرسی های بی سابقه آژانس را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران یادآور شد و گفت: تاکنون سه هزار نفر روز بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

متکی تدوین مدالیته (طرح اقدام) و حل و فصل همه ابهامات را درباره موضوع هسته‌ای ایران، گواه روشنی بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران دانست.

کشورهایی که به ایران اتهام زدند، اشتباهاتشان را جبران کنند

وزیر امور خارجه ایران گفت:طرح ابهامات و ادعاهای چند کشورخاص با اغراض سیاسی، باعث شده است موضوع هسته‌ای ایران همچنان در دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی و مبنای اقدامات ناعادلانه و غیرحقوقی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

منوچهر متکی افزود:این کشورها سعی کردند با بزرگ نمایی این ابهامات و ادعاها، در ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران خدشه وارد و آن را پنهانکاری، رفتار غیرشفاف و غیر قانونمند معرفی کنند.

وی با اشاره به تفاهم جمهوری اسلامی ایران و آژانس درباره برنامه کاری در 21 اوت 2007 برای رفع ابهام از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و ارائه شش موضوع باقیمانده ازجانب آژانس به ایران گفت: با اینکه طبق تفاهم‌های اولیه قرار بود فقط به موضوعات باقیمانده از گذشته پرداخته شود، جمهوری اسلامی ایران، براساس حسن نیت خود و برای همکاری بیشتر با آژانس، به مسائل حال نیز توجه کرد.

متکی آغاز مذاکرات را درخصوص دو سند مهم حقوقی یعنی سند رهیافت پادمان و سند ضمیمه تاسیسات غنی سازی در نطنز، در ادامه این نگاه جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود:‌عملیاتی شدن این سندها، اطمینان لازم را برای راستی آزمایی آژانس درباره فعالیت‌های غنی سازی ایران برای زمان حال و آینده فراهم کرده است.

وزیر امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه کاری، نهایت همکاری و شفاف‌سازی را انجام داد و آن را زودتر از زمانبندی تعیین شده در برنامه کاری (شش ماه به جای هجده ماه) به سرانجام رساند.

وی با اشاره به گزارش اخیر آژانس درخصوص انحراف نداشتن فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: با این گزارش، همه توجیهات و مبانی اقدامات شورای امنیت رنگ باخته و اکنون بیش از هر زمان دیگری مشخص شده که قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت فاقد هر گونه توجیه فنی و حقوقی، و تنها برخاسته از اهداف مغرضانه و سیاسی چند کشور خاص بوده است.

متکی افزود: ادامه این روند موجب بی‌اعتباری مضاعف شورای امنیت و خدشه دار شدن و تقلیل اعتبار و جایگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی که باید محور رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای عضو باشد، خواهد شد و به معنای برداشتن یک گام اشتباه خواهد بود.

وزیر امور خارجه گفت: حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در همکاری با آژانس در حالی صورت می گیرد که همزمان شاهدیم که با آن‌هایی که عضو معاهده نیستند و زرادخانه‌های عظیم هسته‌ای دارند و بدان می‌بالند، همکاری‌های گسترده انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چنین اقدامات غیرمنطقی با معیارهای دوگانه، آسیبی جدی به اعتبار و بی‌طرفی نهادهای بین المللی وارد و به ویژه رژیم عدم اشاعه را با تهدیدی جدی مواجه می‌کند.

وزیر امور خارجه افزود: رژیم صهیونیستی علنا با تاسی به این رویه نامشروع، خود را از همه قواعد و مقررات منع گسترش مستثنا کرده است.

متکی گفت: امریکا نیز که خود به تعهدات بین المللی در زمینه عدم اشاعه عمل نکرده، با اهداف کاملا سیاسی موضوع هسته‌ای ایران را به شورای امنیت کشانده و تلاش کرده‌ است این موضوع که ماهیت و ویژگی‌های لازم حقوقی را برای بررسی در این شورا ندارد، در این محل بررسی شود.

وی با بیان اینکه گزارش آژانس نشان دهنده رفتار قانونمند، شفاف و مسئولیت پذیری جمهوری اسلامی ایران در فعالیت‌های هسته‌ای و عمل به تعهدات خود و مقررات در این زمینه است گفت: این گزارش استفاده از مواد هسته‌ای را درباره مطالعات ادعایی تایید نکرده و اطلاعات ارائه شده در این زمینه را قابل اعتماد ندانسته است.

متکی تصریح کرد: در واقع، آژانس با استفاده از تجربیات گذشته، خود را از ادعاهای امریکا یعنی مطالعات ادعایی مبرا کرده است.

وی افزود: موضوع مطالعات ادعایی که یک کشور خاص مطرح کرده، فاقد هر گونه مبنایی است و آژانس هم استفاده از مواد هسته‌ای را درباره مطالعات ادعایی تایید نکرده است.

وزیر امورخارجه گفت: به اعتقاد جمهوری اسلامی ایران، رسیدگی به این موضوع خارج از چارچوب و وظایف آژانس است.

متکی افزود: ملت بزرگ ایران در کنار عمل به تعهدات خود، خواسته‌ای فراتر از احقاق حقوق انکارناپذیر خود طبق معاهده ان پی تی برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای ندارد .

وی گفت: استفاده ابزاری از نهادهای بین المللی باعث نخواهد شد که ملت ایران از حقوق مسلم خود کوتاه بیاید.

وزیر امور خارجه افزود: انتظار از جامعه بین المللی این است که کشورهایی که سعی کردند با اقدامات سیاسی و تبلیغی خود، نهادهای بین المللی را با ارائه ادعاها و اتهامات بی اساس در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران منحرف کنند، در صدد جبران اشتباهات خود برآیند.

کد خبر 46028

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز