دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همدان، شهر بوعلی سینا و باباطاهر است و شهر شیر سنگی و گنج‌نامه و غار علی‌صدر. غار علی‌صدر یکی از غارهای آبی زیبای جهان است؛ اما اگر ورودی‌اش به شکل کوه باقی‌ می‌ماند خیلی دلرباتر می‌شد.

دوچرخه شماره ۹۴۱

در حال حاضر بيش‌تر شبيه پاساژي است كه در دل كوه آشيان كرده است و از پاساژ راهي به درون غار تعبيه شده باشد. بعد از قايق‌سواري كوتاهي، پياده‌روي آغاز مي‌شود. بايد حدود 150 پله را بپيمايي و حواست باشد به سنگ‌ها دست نزني، كه اگر دست بزني، ديگر رشد نمي‌كنند. تالار هزارقنديل بسيار زيباست. هم نورپردازي‌اش و هم نحوه‌ي رسوبِ‌ سنگ‌هايش.

اگر روزي گذارت به همدان افتاد، نكند لالجين را فراموش كني كه يك دنياست. درست است كه آثار تاريخي ندارد، فروشگاه زنجيره‌اي ندارد و فقط تك‌وتوك بقالي و نانوايي و ديزي فروشي دارد. آن‌جا دنياي سفال است، سرتاسر خيابان مغازه‌هاي سفال‌فروشي است و زيرزمينشان هم كارگاه ساختشان. از همه رنگ و همه نوع.

حالا مي‌رسيم به بحث سوغاتي همدان. سوغاتي همدان سير و انگشت‌پيچ و حلوازرده و حلوا معجون و شيره‌ي انگور و نان كماج و نان برساق است. مي‌دانم صحبت‌ از اين چيزهاي خوشمزه خيلي هوس‌انگيز است، اما اين چيزهاي خوشمزه كمي توضيح لازم دارند.

انگشت‌پيچ به زبان ساده مي‌شود گز مايع. حلوازرده و حلوا معجون و شيره‌ي انگور هم مثل انگشت‌پيچ مايع‌اند و بسيار خوشمزه. نان كماج هم يك جور كلوچه است. اما نان برساق چيز ديگري است. شبيه نان شيرمال گرد است و مثل دونات بايد سرخ شود.

 

اليكا عباس‌زادگان از تهران

عكس: مجتبي مرتجي

کد خبر 418853

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha