گروه سیاسی: چند خبر در حوزه سیاست خارجی و به‌ویژه پرونده هسته‌ای ایران منتشر شده که در نوع خود ممتاز است.

اول این که سفر لاریجانی به پاریس و دیدار با سولانا انجام نشد و به جای آن دو طرف تلفنی گفت و گو کردند. این سفر در حالی لغو شد که پیشتر منابع آگاه خبر داده بودند پنج شنبه (گذشته) به‌طور قطع دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول پرونده هسته‌ای ایران برگزار می‌شود. آمریکا ناخرسندترین موضع را از لغو این دیدار گرفت اما ناخرسندی آنها به این جا ختم نشد. در حالی که کنگره آمریکا به‌طور اخص، کمیسیون اطلاعاتی کنگره در گزارشی اطلاعاتی ناصحیح و غیرموثق درباره توانایی هسته‌ای ایران منتشر کرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی نامه‌ای رسمی خواستار اصلاح آن گزارش شد و اطلاعات ناقص را تصحیح کرد. گزارش کنگره آمریکا که آسوشیتدپرس نیز گزارشی از آن منتشر کرد، غنی‌سازی اورانیوم ایران را در حد ساخت بمب ذکر کرده است.

نامه آژانس به کنگره که نسخه‌ای از آن نیز دراختیار همشهری قرار گرفت تصریح می‌کند بازرسی‌های آژانس نشان می‌دهد ایران بیش از 5/3 درصد غنی‌سازی نکرده است. در این گزارش همچنین به لغو سفر یکی از بازرسان آژانس توسط ایران اشاره شده و همکاری ایران با آژانس نیز ناکافی و ناقص عنوان شده است. در نامه آژانس تصریح شد: برکناری کریس شارلیه به این دلیل بوده که وی در فرضیات شخصی خود به‌سر می‌برده و نیز اعلام شده تعداد بازرسی‌ها از ایران و درصد همکاری ایران همانند دیگر کشورهایی است که عضو ان‌پی‌تی بوده و متعهد به پروتکل الحاقی نیز هستند.
رئیس‌جمهوری ایران نیز در هاوانا اعلام کرد ایران آماده شرایط جدید برای پایان دادن به این مسئله است. خبرگزاری فرانسه با مخابره این خبر گزارش داد ممکن است در چند تحول تازه اوضاع در پرونده هسته‌ای ایران عوض شود به‌ویژه که درگزارشی دیگر به انتقاد شدید رهبر نمایندگان دموکرات سنای آمریکا از بوش اشاره کرده است. سناتور هری رید گزارش کمیته اطلاعات کنگره را مسخره خواند و به دولت بوش این انتقاد را وارد کرد که با فرار از مذاکره با ایران و کره شمالی امنیت آمریکا را به‌خطر انداخته است.
پس از این صحبت‌ها بود که خبرنگار واشنگتن‌پست در دفتر بیضی کاخ سفید مقابل بوش قرار گرفت و از بحث گزارش کمیسیون تا نامه آژانس را با او به بحث گذاشت و در یک پرسش کلیدی از رئیس‌جمهور آمریکا پرسید: «اگر همین حالا و بدون واسطه می‌توانستید با مردم ایران سخن بگویید، به آنها چه می‌گفتید؟» جورج دبلیو بوش بدون نگاه به دست‌نوشته و به‌سرعت می‌گوید: «به مردم ایران می‌گفتم ما به تاریخ شما احترام می‌گذاریم. ما به فرهنگ شما احترام می‌گذاریم. به مهارت‌های اقتصادی ملت شما احترام می‌گذاریم.»
صحبت‌های بوش که در بخش‌هایی از آن در ایرنا نیز آمده می‌افزاید: «به مردم ایران می‌گفتم اهمیت تمامیت ارضی شما را درک می‌کنیم و می‌دانیم ملتی هستید که آینده‌ای روشن برای شهروندان خود طلب می‌کنید.»
وی در بحث هسته‌ای گفت: «من درک می‌کنم که شما باور دارید انرژی هسته‌ای حق مسلم شماست.» جورج بوش با صراحت گفته: «به ملت ایران می‌گفتم که هیچ علاقه‌ای به برخورد نداریم.» اما رئیس‌جمهور آمریکا نگرانی خود را چند مسئله عنوان کرده و این که به نظر او چند نگرانی عمیق در حاکمیت ایران هست که ممکن است انرژی هسته‌ای را از وضعیت فناوری صلح‌آمیز خارج کرده و به سمت ساخت سلاح ببرند که مورد نگرانی رؤسای چند کشور [ویژه آمریکا و اسرائیل] است.
بوش ضمن صحبت از بحث هسته‌ای به سفر محمد خاتمی نیز اشاره کرد و گفت نه‌تنها می‌خواستم ببینم او چه می‌گوید که می‌خواستم او نیز بشنود آمریکایی‌ها چه می‌گویند. وی در ادامه خبر داد در برنامه خود ارتباطات فرهنگی بیشتر با ایران را گنجانده است و قصد جدی دارد که موضوع هسته‌ای را با دیپلماسی به پایان برد.
فارغ از سخنان بوش، بار دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه ایران سخن گفت و ایسنا خبری از سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی را منتشر کرد که در آن صحبت‌های یاد شده را شانتاژ تبلیغاتی خوانده است.

در روسیه سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در مجلس دوما حاضر شد و به گزارش ریانووستی از تمامی همکاری‌های هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و روسیه حمایت کرد.

هند نیز که هنوز مشخص نیست با نداشتن عضویت در ان.پی.تی و در دست داشتن بمب اتمی حمایت آنها از ایران چه معنایی دارد، خواستار مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران شده است. نخست‌وزیر هند به گزارش خبری که ایرنا به نقل از یک روزنامه هندی منتشر کرده، خواهان مذاکره بدون پیش‌شرط اروپا با ایران است.
تا لحظه تنظیم این گزارش مقامات رسمی ایران به اظهارات بوش و یا خواست هند واکنش نشان نداده‌اند.

کد خبر 4184

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز