پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اعتراف رئیس جمهور آمریکا به وجود زندان های مخفی سازمان سیا در اروپا به واکنش نمایندگان پارلمان اروپا منجر شد

به دنبال اعتراف بوش به وجود زندان های مخفی سازمان سیا در اروپا و این که مظنونین شبکه القاعده در آنها نگهداری می شده اند، نمایندگان پارلمان اروپا از دولت های عضو این اتحادیه خواسته اند تا ارتباط خود را با این گونه زندان ها روشن کنند. [سابقه موضوع]
در همین حال، کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته است که با چهارده مظنونی که پیش از این در این زندان ها نگهداری می شده اند، در بازداشتگاه نظامی آمریکا در گوانتانامو ملاقات خواهد کرد.

جورج بوش روز چهارشنبه (6 سپتامبر) در جریان یکی از نطق های خود برای انتخابات میان دوره ای این کشور گفت که چنین زندان هایی وجود داشته و به تازگی ۱۴ نفر از مظنونین فعالیت های تروریستی از این زندان های مخفی به بازداشتگاه خلیج گوانتانامو در کوبا منتقل شده اند.

یک کمیته موقت پارلمان اروپا از چندی پیش مامور بوده است در مورد صحت و سقم گزراش هایی که گفته بودند سازمان سیا در کشورهای اروپایی برای نگهداری از مظنونین اقدامات تروریستی بازداشتگاه های مخفی برپا کرده و با پروازهایی ویژه آنها را به این مکان ها منتقل کرده است، تحقیق کند. دولت های اروپایی تا کنون وجود این بازداشتگاه های مخفی را نفی کرده اند.

آلکس کروگر، گزارشگر بی بی سی در استراسبورگ، می گوید اذعان بوش به وجود چنین زندان هایی مهر تائیدی بوده بر تحقیقات نمایندگان پارلمان اروپا در مورد فعالیت سازمان سیا در این قاره.

این گزارشگر همچنین به نقل از یکی از اعضای کمیته تحقیق پارلمان اروپا گفت اظهارات بوش در ارتباط با وجود زندان های مخفی سیا در اروپا، دولت های اروپایی را که تاکنون منکر این موضوع بوده اند در موقعیتی ناخوشایند قرار داده است.

این نماینده پارلمان اروپا گفت که تا کنون آمریکا وانمود می کرد که فقط مظنونین اقدامات تروریستی را در اروپا ردیابی می کند اما منکر شده بود که در اروپا زندان های مخفی موسوم به "اماکن سیاه" دارد.

کمیته پارلمان اروپا در گزارشی گفته است "بسیار بعید" است که دولت های اروپایی از وجود چنین بازداشتگاه هایی در کشورهای خود بی اطلاع باشند.

انتقال به گوانتانامو

به گفته رییس جمهور آمریکا به تازگی ۱۴ نفر که وی آنها را مظنون به فعالیت های تروریستی خواند به بازداشتگاه گوانتانامو منتقل شده اند. جورج بوش گفت که این افراد در بازداشتگاه گوانتانامو محاکمه خواهند شد. صلیب سرخ جهانی درصدد است هفته آینده با این افراد در گوانتانامو ملاقات کند. صلیب سرخ جهانی تنها سازمانی است که اجازه دارد به طور دائم از بازداشتگاه گوانتانامو بازدید و به طور خصوصی با زندانیان ملاقات کند.صلیب سرخ جهانی از این که این افراد از زندان های مخفی خارج شده اند استقبال کرده است.

ایموجین فوکس، گزارشگر بی بی سی در ژنو مقر کمیته بین المللی صلیب سرخ، می گوید صلیب سرخ هرگز با نظر آمریکا در مورد قانونی بودن زندانی کردن مظنونین به اقدامات تروریستی در زندان های مخفی موافق نبوده است.

این گزارشگر می گوید صلیب سرخ جهانی و "کمیسیون بین المللی هیئت های منصفه"، سازمان فعال در زمینه پشتیبانی از قوانین بین المللی، همواره گفته اند که مظنونین به اقدامات تروریستی را نمی توان به طور نامحدود در بازداشت نگه داشت.

این دو سازمان می گویند که مظنونین باید به طور علنی محاکمه و در صورت اثبات اتهام با محکومیت روبرو شوند. به همین دلیل از انتقال آنها از زندان های مخفی و قرار محاکمه برای آنها استقبال کرده اند.

با این حال، گزارشگر بی بی سی می گوید کارشناسان قوانین بین المللی سوالات زیادی را مطرح کرده اند، از جمله این که در این مدت طولانی این 14 مظنون در چه مکانی و به چه اتهامی زندانی بوده اند و این که چه تعداد افراد دیگر هنوز در این زندان های مخفی بسر می برند.

همچنین دادگاه های نظامی که برای محاکمه این افراد در گوانتانامو در نظر گرفته شده مورد سوال بوده است.

کد خبر 3675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز