خبر > این‌روزها کشور ما در‌حال برگزاری بیست‌ و نهمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی ۲۰۱۸ تهران است که از ۲۴ تیرماه آغاز شده و تا ۳۱ تیر ۱۳۹۷ ادامه خواهد داشت.

دوچرخه شماره ۹۳۳

 

به گزارش خبرگزاري صداوسيما، در اين دوره‌ي المپياد جهاني زيست‌شناسي، 280 دانش‌آموز، از 71 كشور جهان، در حضور 300 ناظر و داور از كشورهاي گوناگون، با يك‌ديگر به رقابت خواهند پرداخت.

به گزارش خبرگزاري ايرنا، فاطمه مهاجراني، رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان، در اين‌باره مي‌گويد: «طراحي سؤالات، هرسال برعهده‌ي کشور ميزبان است و فقط يک گروه پشتيباني از ستاد جهاني المپياد، يک هفته قبل از برگزاري المپياد در کشور ميزبان حاضر مي‌شود تا سؤالات را بررسي کند و در صورت اشکال نسبت به رفع آن اقدام شود.»

اين رقابت‌ها در دانشگاه شهيد بهشتي صورت مي‌پذيرد و به‌گفته‌ي مهاجراني «در اين رويداد علمي بزرگ از هرکشور دست‌کم چهار دانش‌آموز به‌همراه يک سرپرست و يک مدرس شرکت مي‌کنند.»

امسال تيم كشور ما نيز با چهار شركت‌كننده به نام‌هاي «نيكان اميرخاني»، «پارميداسادات پزشكي»، «سارا محمدي» و «مهدي مسرور» در رقابت‌هاي المپياد حضور دارد. گفتني است دانش‌آموزان ايراني در دوره‌ي گذشته‌ي المپياد كه در انگليس برگزار شد، به دو نشان طلا، يك نشان نقره و يك برنز و مقام چهارمي جهان دست يافتند.

المپياد جهاني زيست‌شناسي با حضور شماري از شخصيت‌هاي علمي، فرهنگي و مقامات داخلي و خارجي و با قرائت پيام حسن روحاني، رئيس‌جمهور كشورمان آغاز به‌كار كرد. در اين مراسم كه در هتل اسپيناس‌پالاس تهران برگزار شد، از تمبر يادبود اين المپياد نيز رونمايي شد.

گفتني است رييس‌جمهور در پيام خود اظهار اميدواري كرد ‌كه ميزباني كشورمان در اين المپياد بزرگ علمي، فرصت و محيطي مناسب براي تبادل نظر کارشناسانه درباره‌ي کميت و کيفيت آموزش زيست‌شناسي در کشورهاي عضو فراهم كند و به وزير آموزش ‌و پرورش توصيه كرد كه «برنامه‌هاي مشابه اين رخداد مهم را در ديگر رشته‌هاي علمي نيز گسترش دهد و با ميزباني از شخصيت‌هاي معتبر علمي جهان، دعوت از جوانان پرشور و علاقه‌مندکشورها، بسترلازم براي گفت‌وگوي بين فرهنگ‌ها را ميسر سازد.»

جالب است بدانيد كه اين چهارمين المپياد جهاني دانش‌آموزي است كه در كشور ما برگزار مي‌شود. پيش از اين در سال‌ 2008 ميلادي ايران ميزبان المپياد جهاني فيزيك بود، در سال 2009 ميزباني شركت‌كنندگان در المپياد نجوم را برعهده داشتيم و در سال 2017 نيز المپياد كامپيوتر در كشور ما برگزار شد.

رئيس مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان، پيش از افتتاح المپياد در يك نشست خبري با بيان اين‌كه سال آينده كشور مجارستان ميزباني المپياد زيست‌شناسي را برعهده خواهد داشت گفت: «ايران، سال 2019 ميلادي براي ميزباني المپياد سلول‌هاي بنيادي و پزشكي بازساختي و سال 2020 نيز براي ميزباني المپياد نجوم برگزيده شده است.»‌

شايان يادآوري است بنا به اعلام عنايت سالاريان، معاون مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانش‌پژوهان، به‌منظور تعامل و اعتلاي سطح علمي دانش‌آموزان و مدال‌آوران المپيادها، اين مركز به‌زودي انديشكده‌ي دانش‌پژوهان جوان را راه‌اندازي مي‌كند.

 

 

عكس: سميرا شريعتمداري/ باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 411063

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha