سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۵
۰ نفر

خبر > حتماً خبر دارید که از شب پنجم مرداد تا بامداد ششم مرداد ۱۳۹۷، می‌توانیم شاهد ماه‌گرفتگی بزرگ قرن باشیم و از تماشای این پدیده‌ی نجومی لذت ببریم.

دوچرخه شماره ۹۳۴

جالب اين‌كه هم‌زمان با اين رويداد، مريخ هم در نزديك‌ترين فاصله‌ي خود از زمين قرار مي‌گيرد. به اين پديده در نجوم «وضعيت مقابله» گفته مي‌شود و در آن، مريخ پرنورتر از ديگر وقت‌ها ديده مي‌شود.

كاظم كوكرم، سردبير ماه‌نامه‌ي نجوم در گفت‌وگو با خبرگزاري ايرنا گفت: «این ماه‌گرفتگي در بخش‌هاي زيادي از زمين، از جمله قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا قابل مشاهده است و هم‌زماني آن با پديده‌ي مقابله‌ي مريخ با زمين، پديده‌ي نجومي نادري در آسمان شب به‌شمار مي‌آيد.»

به‌گفته‌ي سردبير مجله‌ي نجوم «اين خسوف طولاني‌ترين ماه‌گرفتگي كلي در قرن بيست‌ويكم است و 103 دقيقه (يك ساعت و ۴۳ دقیقه) طول خواهد کشید.»

انجمن نجوم ويژه‌برنامه‌اي براي دانش‌آموزان در نظر گرفته است. علاقه‌مندان به رصد ماه‌گرفتگي در تهران مي‌توانند به خيابان شريعتي، روبه‌روي حسينيه‌ي ارشاد، كانون فرهنگي‌تربيتي مفتح بروند و از اين ويژه‌برنامه استفاده كنند.

به گزارش هفته‌نامه‌ي دوچرخه، به نقل از انجمن نجوم، اين برنامه از ساعت 21 تا 24 اجرا خواهد شد. رصدخانه‌ي زعفرانيه هم يك روز قبل از ماه‌گرفتگي يعني چهارم مرداد، برنامه‌اي در اين‌خصوص دارد و در آن، كارشناسان توضيحاتي درباره‌ي چگونگي رخ‌دادن ماه‌گرفتگي و نحوه‌ي رصد‌كردن و عكس‌گرفتن از اين پديده ارائه مي‌كنند.

مجموعه‌ي برج ميلاد هم با هم‌كاري مجله‌ي نجوم و شبكه‌ي آموزش (برنامه‌ي موتور جست‌وجو) برنامه‌ي رصد ماه‌گرفتگي را برگزار مي‌كند. اين ماه‌گرفتگي از كمي قبل از ساعت 22 شروع مي‌شود، حوالی نیمه‌شب به اوج می‌رسد و کمی پیش از ساعت چهار صبح تمام می‌شود.

کد خبر 411622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha