خبر > کتاب‌خانه‌ حسینیه‌ ارشاد از کتاب‌خانه‌های قدیمی تهران، برپایی موزه‌ای متفاوت را برای مخاطبانی ویژه تدارک دیده است؛ موزه‌ای برای نابینایان.

به‌گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه، پرستو ولدخان، مسئول بخش نابينايان كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد در اين‌باره مي‌گويد: «اين بخش با هم‌كاري موزه‌ها برپا مي‌شود. معمولاً در موزه‌ها، اشيا پشت ويترين هستند و اين امكان براي نابينايان فراهم نيست كه اشيا را لمس كنند. ما قصد داريم برخي از اين اشيا را به شكل مولاژ از موزه‌ها دريافت كنيم و اين مولاژها را در اختيار مراجعه‌كنندگان قرار بدهيم. اين مولاژ‌ها هيچ فرقي با اشياي داخل موزه ندارند و به اين ترتيب، نابينايان هم مي‌توانند اين اشيا را لمس كنند.»

به گفته‌ي ولدخان «كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد در ازاي اين هم‌كاري، كتابچه‌هاي راهنماي موزه‌ها را به‌شكل بريل در مي‌آورد و در اختيار موزه‌ها قرار مي‌دهد.»

مسئول بخش نابينايان كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد با اشاره به تأسيس اين بخش در سال 1372 و توليد كتاب‌هاي صوتي و بريل در اين بخش مي‌گويد: «الآن حدود سه‌هزار عنوان كتاب صوتي داريم كه دوهزار عنوان آن را خودمان توليد كرده‌ايم.»

او اضافه مي‌كند: «ما كتاب بريل هم توليد مي‌كرديم كه متأسفانه چاپگر ما خراب شده است و براي توليد كتاب‌هاي بريل دچار مشكل شده‌ايم.»

البته اين كتاب‌خانه بخش‌هاي ديگري هم دارد و يكي از بخش‌هاي فعال آن، بخش كودك و نوجوان است.

  • 36 هزار كتاب براي كودكان ونوجوانان

بخش كودك و نوجوان كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد، با 36‌ هزار عنوان كتاب، كودكان و نوجوانانِ تا 16ساله را به عضويت مي‌پذيرد.

مهتاب ميناچي مقدم، مسئول بخش كودك و نوجوان كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد درباره‌ي خدمات اين بخش مي‌گويد: «اعضا مي‌توانند شش كتاب را اين‌جا بخوانند و شش كتاب را هم  به امانت ببرند. اگر فرصت خواندن كتاب را نداشتند مي‌توانند تلفني  اين زمان را تمديد كنند و هركس مي‌تواند تا سه‌بار مهلت بازگرداندن كتاب‌هايش را تمديد كند.»

او هم‌چنين مي‌گويد: «روزهاي پنج‌شنبه كودكان و نوجوانان مي‌توانند در برنامه‌ي كتاب‌خواني حضور پيدا كنند. معمولاً  در اين برنامه‌ها يك پديدآورنده‌ي كتاب، يكي از كتاب‌دارها و يا خود كودكان و نوجوانان حاضر به خواندن كتاب مي‌پردازند. نمايش فيلم‌هايي كه از كتاب‌ها اقتباس شده و طرح ضرب‌المثل و چيستان از ديگر برنامه‌هاي پنج‌شنبه‌‌هاست. هم‌چنين كتاب‌داران همراه پدر و مادرها با كودكان و نوجوانان بازي‌هاي جذاب فكري و روميزي انجام مي‌دهند.»

ميناچي‌مقدم در اشاره به برنامه‌هاي تابستاني كتاب‌خانه مي‌گويد: «كارگاه‌هاي متنوعي در طول تابستان برپا مي‌شود. يكي از برنامه‌ها حلقه‌هاي پژوهشي است كه نوجوانان در آن با نحوه‌ي پژوهش و منابع آشنا مي‌شوند.

او از طرح «كتاب‌دار‌ دانش‌آموز» نيز نام مي‌برد كه در آن نوجوانان با كتاب‌داري آشنا مي‌شوند تا بعد بتوانند، در كتاب‌خانه‌ي مدرسه به‌عنوان كمك كتاب‌دار فعاليت كنند.»

  • بخش ناشنوايان

از بخش‌‌هاي مهم كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد، بخش ناشنوايان است. مينو رجبي‌نيا، مسئول اين بخش مي‌گويد: «بخش ناشنوايان كتاب‌خانه‌ي حسينيه‌ي ارشاد از سال 1385 شروع به‌كار كرده است.»

به گفته‌ي او «كتاب‌هايي كه خاص كودكان و نوجوانانِ ناشنوا تهيه مي‌شود، نياز به ساده‌سازي دارد. زيرا يك كودك ناشنوا كه مي‌خواهد وارد مدرسه شود، در ذخاير واژ‌گاني خود، حدود 100 واژه دارد، اما كودكان ديگر 1000 واژه دارند.»

او درباره‌ي نحوه‌ي كار اين بخش مي‌گويد: «در طول هفته، سرويس‌هايي از سوي كتاب‌خانه به مدرسه‌هاي ناشنوايان مي‌رود و كتاب‌ها را به اين مدارس مي‌بريم. هم‌اکنون در تهران شش مدرسه براي ناشنوايان هست كه تحت پوشش كتاب‌خانه‌ي سيار ما هستند و خدمات كتاب‌خانه‌اي رايگان دريافت مي‌كنند.» جالب است بدانيد عضويت در اين كتاب‌خانه رايگان است و راحت مي‌توانيد عضو كتاب‌خانه شويد.

دوچرخه شماره ۹۲۹

عکس‌ها: روابط عمومی حسینیه‌ی ارشاد

کد خبر 408807

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha