جمعه ۱۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۰۸
۰ نفر

گروه بورس: بورس تهران از شرکت های بزرگ ایرانی خواست برای پذیرش در بورس‌های بین‌المللی اقدام کنند.

مدیران بورس تهران در جلسه‌ای با مدیران شرکت‌های بورس، راه‌های پذیرش این شرکت‌ها را در بورس‌های خارجی بررسی کردند.

دراین نشست بورس تهران در فراخوانی از مدیران شرکت‌های بزرگ فعال در بازار سرمایه خواست درخواست‌های خود را برای پذیرش و عرضه سهام در بورس‌های بین‌المللی ارائه کنند.

مدیران بورس درعین حال قول دادند شرکت بورس اوراق بهادار تهران حمایت‌های لازم را از شرکت‌ها برای بین‌المللی شدن به عمل آورد.

علی رحمانی مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در این جلسه تأکید کرد: بورس تهران تا کنون با بورس های مالزی، امارات، هنگ کنگ، ترکیه، قبرس و اندونزی مذاکراتی انجام داده و با بورس‌های مالزی و بحرین برای گسترش این همکاری‌ها تفاهمنامه‌هایی امضا کرده است.

او گفت: بورس تهران جذابیت بسیاری برای خارجی‌ها دارد و حضور شرکت های داخلی در بورس‌های خارجی از لحاظ بین‌المللی موضوع جدی است و با وجود شعارهایی که داده شده در مورد سرمایه گذاری خارجی هنوز اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

مکاتبه با وزارت اقتصاد

رحمانی خاطر نشان کرد: ما در خصوص رفع موانع جذب سرمایه گذاران خارجی مکاتباتی با وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام داده و یک آیین نامه اصلاحی نیز تهیه کرده ایم که بر اساس آن سهم سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی به بیش از 10 درصد افزایش می‌یابد. بحث دیگر اصلاح ساختارها مسئله معافیت مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی معتقد است شرکت‌هایی که وارد بورس‌های خارجی می‌شوند بخشودگی مالیاتی را از دست می‌دهند. البته شرکت بورس در رایزنی با مشاوران حقوقی و قانونی این مسئله را حل کرده‌است.

وی در ادامه از مدیران شرکت‌ها خواست پس از بررسی‌های لازم، در صورت تمایل به معرفی در بازارهای خارجی، کمیته ویژه‌ای را تشکیل دهند و آماده معرفی شرکت در بازارهای خارجی باشند که بورس هماهنگ خواهد کرد.

مدیر عامل بورس توضیح داد: برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدتی در این خصوص تدوین شده است و به شرکت‌ها کمک خواهد شد تا بتوانند بر برخی موانع ورود به بازارهای خارجی فائق آیند.

ضوابط جدید

مدیرعامل شرکت بورس گفت: با تصویب دستورالعمل جدید پذیرش اوراق بهادار شرکت‌ها، از اول بهمن هیئتی جدید با ضوابطی تازه شرکت‌ها را در بورس پذیرش خواهند کرد.

علی رحمانی در گفت‌و‌گویی جداگانه با فارس با اشاره به تصویب دستورالعمل جدید پذیرش اوراق بهادار  اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل هیئتی 5 نفره از سازمان و شرکت بورس و کانون کارگزاران تشکیل خواهد شد تا بر اساس ضوابط جدید، پذیرش اوراق بهادار و شرکت‌ها انجام شود. این اتفاق از اول بهمن روی خواهد داد و دستور‌العمل جدید عملیاتی خواهد شد.

رحمانی تأکید کرد: امید‌نامه‌های شرکت‌ها باید توسط شرکت‌های کارگزاری یا تأمین سرمایه تهیه شود.

کد خبر 40869

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز