میناشهنی: تمامی کارمندان دولتی که پیش از سال 1379 بازنشسته شده‌اند، پاداش می‌خواهند.

در سال 1379 با تصویب لایحة استفساریه اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به حقوق بازنشستگی، برای بازنشستگان پاداش در نظر گرفته شد.

پیش از بازنشستگی‌شان است که به هنگام بازنشستگی به آنان پرداخت می‌شود.

پرداخت پاداش به بازنشستگان کشوری از سال 79 هر چند باعث شادی گروهی شد اما تمامی کسانی که پیش از 79 بازنشسته شده‌بودند، نسبت به آن اعتراض کردند.

نکته جالب توجه اینکه بازنشستگان  سال 78 نیز 15 ماه پاداش دریافت کردند.

ترمیم پاداش بازنشستگان در پی اعتراض‌های مطرح شده تا آن‌جا پیش رفت که به تمامی بازنشستگان پیش از سال 78  نیز در سال 1382 معادل 10 ماه حقوق همان‌سال پاداش پرداخت شد.

اما این پایان ماجرا نبود،‌ بازنشستگان تا کنون نیز همچنان در پی به‌دست آوردن پاداش 30 ماهه هستند. این مطالبه به نام «پاداش بازنشستگان پیش از سال 79»  معروف شد.

عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، در آخرین واکنش خود  از پیگیری این مطالبه بازنشستگان خبر داد.

او با اعلام اینکه چگونگی تعیین و پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان پیش از 79  در دست طرح و بررسی است، گفت: موضوع پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان قبل از سال ۷۹ روز یکشنبه بیست وپنجم آذر در دولت بحث و راه‌های شناسایی منابع آن بررسی شد.

به گفته مصری علاوه بر دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دغدغه بازنشستگان را دارند و این موضوع به روند توجه  به این گروه از افراد جامعه کمک کرده است.

یدالله پویان، رئیس کانون بازنشستگان آموزش و پرورش در این‌باره گفت: در خواست بازنشستگان برخورداری از شرایط همسان است، هیچ دلیلی وجود ندارد که گروهی پاداش‌هایی در خور توجه دریافت کنند و گروه زیاد دیگری از این حق محروم باشند.

او در پاسخ به اینکه به بازنشستگان بر اساس کدام حقوق پاداش خواهند داد؟ توضیح داد: با توجه به این‌که به بازنشستگان پیش از سال 78 بر اساس حقوق سال 1382 پاداش پرداخت کرده اند، به نظر می‌رسد در صورتی که بنا بر پرداخت پاداش باشد حقوق سال پرداخت در نظر گرفته خواهد شد.بر اساس گفته‌های پویان، بازنشستگان در انتظار دریافت هر چه سریع‌تر پاداش هستند و از دولت درخواست پاداش دارند.

بازنشستگان آموزش و پرورش در روزهای پایانی اردیبهشت ماه امسال خواستار رفع تبعیض شده‌بودند و همواره بر آن پافشاری کرده‌اند.گفتنی است بحث پاداش پایان خدمت به بازنشستگان سال‌های قبل از ۷۹ از جمله چالش‌های پیش‌روی سازمان بازنشستگی کشوری است که بارها از سوی بازنشستگان دستگاه های اجرایی در سال های اخیر مطرح شده است.

سؤال این گروه که در حدود۲۰۰ هزار نفرند این است که چرا شماری از بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه کار ،پاداش پایان خدمت میلیونی گرفته‌اند اما آنان که بازنشستگان قبل از سال ۷۹ هستند از برخورداری از این امتیاز محروم بوده اند؟
وزیر کنونی رفاه و تامین اجتماعی 2 سال پیش نیز از پیگیری پرداخت پاداش بازنشستگان خبر داده‌بود.

مصری در شهریور 1384 که ریاست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت پاداش بازنشستگان را از جمله حقوق مسلم آنها خوانده بود.

او با انتقاد از تبعیض روا شده در حق بازنشستگان گفته‌‌بود: پرداخت پاداش بازنشستگان حق مسلم آنها است و این تبعیض قابل تحمل نیست که 2 بازنشسته‌ای که به فاصله یک سال بازنشسته شده‌اند یکی برخوردار از پاداش باشد و دیگری خیر.

عبدالرضا مصری در خصوص شناسایی بازنشستگانی که کارگاه و شرکت‌های محل کارشان امروز ادغام یا منحل شده و دیگر شرکتی به عنوان منبع پرداخت کننده مبلغ پاداش آنها وجود ندارد نیز چاره‌جویی کرده و توضیح‌داده: این وظیفه اصلی تامین اجتماعی است که این افراد را شناسایی کند چون تمام اطلاعات و آمار افرادی که به آنها مستمری بازنشستگی می‌پردازد  را دارد و باید این آمار را به سازمان مدیریت برای پیگیری منبع پرداخت پاداش این دسته از افراد اعلام کند.

وی در ادامه گفت: اگر تامین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای حل مشکل پاداش بازنشستگان مسئله مالی دارند باید مشترکا به دولت اعلام کنند و لایحه‌ای را به مجلس بدهند که مطمئنا مجلس هم با آنها همکاری خواهد کرد.

ماجرای پاداش بازنشستگان پیش از سال 79 نزدیک به 250 هزار نفر از بازنشستگان را در سراسر  ایران درگیر کرده‌است اما به نظر می‌رسد حل این مسئله برای این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است تا آن‌جا که وقتی وزارت رفاه اعلام کرد که درخواست‌های افراد را از طریق پیام کوتاه دریافت و نسبت به انجام آنها رسیدگی خواهد کرد تعداد زیادی پیامک با این موضوع فرستاده شد.

بر اساس گزارشی که وزارت رفاه منتشر کرد در 2 روز 15 هزار پیامک به این مرکز فرستاده شد.

این وزارتخانه اعلام کرد: درخواست خدمات بیمه‌ای، حمایتی و امدادی با موضوعات رفع مشکل بیکاری و مسکن، آسیب‌های ناشی از معلولیت، فقر، پرداخت پاداش بازنشستگان، سهام عدالت، کمک به بیماران، بیمه رانندگان، رسیدگی به وضعیت مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوار، پرداخت شهریه دانشجویان معلول و ... از جمله خواسته‌هایی است که در پیامک‌های مردمی مشاهده شده است.

به نظر می‌رسد با وجود اینکه نزدیک به 7 سال از زمان پرداخت نخستین پاداش‌های بازنشستگان و پیگیری  مستمرآنها می گذرد هنوز وقت پرداخت و رسیدگی به این درخواست نرسیده، هر چند بازنشستگان همچنان در انتظارند.

کد خبر 40109

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز