پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

سپنتا سلیمی: چه حضور ذهن خوبی، آفرین! ای‌کاش کمی حضور ذهن داشتم تا به‌موقع واکنش نشان می‌دادم!

دوچرخه شماره ۹۱۴

تو کدام عبارت را بيش‌تر به‌ خودت مي‌گويي؟

از حضور ذهن خودت و واکنش‌هاي به‌موقع خودت راضي هستي يا هميشه خودت را براي نشان‌ندادن واکنش‌هاي به‌موقع سرزنش مي‌کني؟

اين راهکارها را بخوان تا حضور ذهنت هرچه که هست، بهتر شود:

  • عجله و افزايش واكنش‌هاي نسنجيده!

عجله کار شيطان است. اگر کاري انجام مي‌دهي و انتظار داري که زود نتيجه بگيري، معلوم مي‌شود كه ذهن عجولي داري. ذهن عجول نمي‌تواند بر خودش مسلط باشد و واکنش‌هايش نسنجيده و احساساتي است. حوصله و آرامش در هرکاري مي‌تواند حضور ذهن را تقويت كند.

  • گاهي بدون برنامه‌ريزي رفتار كن!

خيلي خوب است همه‌ي کارها طبق برنامه پيش برود، اما افراط در اين کار باعث مي‌شود ذهني طبقه‌بندي شده داشته باشيم و نتوانيم در برابر اتفاق‌هاي از پيش تعيين نشده واكنش مناسب نشان بدهيم.

براي فرار از اين اتفاق دو روز در هفته را که کمي برنامه‌هايت سبک‌تر است بدون برنامه‌ريزي و نگاه به فهرست کارها بگذران. به ذهنت اجازه بده خلاقانه فکر و رفتار کند. خلاقيت کمک زيادي به ارتقاي حضور ذهن مي‌کند.

 

  • جديد و بازهم جديدتر!

کارهاي جديد را امتحان کن. اين کارها حتماً نبايد جدي و حوصله‌سربر باشند، مي‌تواني سرگرمي‌ها و تفريح‌هاي تازه را امتحان کني.

اگر معمولاً در آخر هفته فقط مشغول يك بازي مشخص مي‌شوي يا با خانواده و دوستان به يک جاي خاص مي‌رويد، خوب است به سرگرمي‌هاي جديد يا رفتن به جايي تازه هم فكر كني. کارها و مشغوليت‌هاي جديد مي‌توانند مهارت‌هاي ذهني را تازگي ببخشند و به تقويت حضور ذهن كمك كنند.

  • هدف نهايي بايد جلوي چشم باشد!

حتي اگر همه‌ي مراحل زندگي را پله‌پله طي کنيم، اما هدف مشخصي نداشته باشيم، اين پله‌ها بي‌معنا خواهند بود. براي خودت هدفي تعيين کن و هميشه به آن پايبند باش. در کنار اين به رؤياها و اميدهاي خود پر و بال بده و دنباله‌روي ديگران نباش.

  • براي چالش آماده باش!

اگر از چالش خوشت نمي‌آيد و دوست داري چالش‌ها را دور بزني، همين‌جا اين کار را متوقف کن. مواجهه با چالش مي‌تواند حضور ذهن را ارتقا بدهد. شايد بار اول يا دوم نتواني از پس چالش‌هايي برآيي که پيش از اين، از آن‌ها فرار مي‌کردي. اما تجربه‌ي  مواجهه با چالش، تو را  براي غلبه بر چالش‌هاي بعدي آماده مي‌کند.

  • از تو حرکت!

فقط حرف‌زدن درباره‌ي اهداف، کافي نيست؛ بايد توانايي انجام آن‌ها را در خودت داشته باشي. کسي که در جهت تحقق اهدافش عمل مي‌کند و مي‌داند که چه مي‌خواهد، مي‌تواند در برابر هر پرسش يا موقعيت غيرمنتظره‌اي  واکنش مناسب نشان بدهد. ذهن هدف‌دار و عملگرا خوب مي‌داند چه‌طور حضور ذهن داشته باشد.

  • بحث و تبادل نظر!

هر روز درباره‌ي موضوع‌هاي مورد علاقه‌ات با ديگران صحبت کن. از بحث فرار نکن و حتي اگر با آن‌ها مخالفي، خوب و درست به حرف‌هاي آن‌ها گوش بده و در خلوت به حرف‌هايشان فکر کن.

وقتي در جواب ديگران حرفي نداري و بر موضوع بحث مسلط نيستي، سعي نکن پاسخ بدهي، بگو بايد بيش تر فکر يا مطالعه کنم تا جواب بدهم. بحث آرام و منطقي مي‌تواند حضور ذهن را بالا ببرد.

کد خبر 399607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha