«اگر مدیریت معتمدین و ریش‌سفیدان شهرک امام‌حسین اسلامشهر نبود، احتمال داشت مردم زیادی در حادثه انفجار گاز قربانی شوند.» این جمله را یوسف منطقی، مدیرعامل آتش‌نشانی اسلامشهر می‌گوید.

انفجار گاز

به گفته او و شاهدان حادثه، اصابت بیل مکانیکی با لوله گاز باعث فوران شدید گاز شد و حدود 20دقیقه بعد انفجاری رخ داد که به 183خانه آسیب وارد کرد و باعث مجروح شدن 12نفر شد.

حوالی ظهر پنجشنبه بیل‌مکانیکی سازمان آب و فاضلاب اسلامشهر در انتهای خیابان امام سجاد شهرک امام‌حسین اسلامشهر در حال حفاری برای عملیات آبرسانی بود که حادثه هولناکی رخ داد. به‌دلیل اصابت ناخن بیل مکانیکی با لوله اصلی گاز، ناگهان گاز شهری فوران کرد و مردم منطقه را به وحشت انداخت. یکی از اهالی محل به همشهری می‌گوید:

عملیات آبرسانی در شهرک از چند‌ماه پیش شروع شده بود. قرار بود شرکت آب لوله‌های آب قدیمی را عوض کند اما این عملیات آن‌قدر کند پیش می‌رفت که باعث نارضایتی مردم شده بود. روز حادثه هم یک بیل مکانیکی در خیابان امام سجاد مشغول کار بود که ناگهان متوجه صدای عجیبی شدیم و بعد هم فهمیدم که لوله اصلی گاز سوراخ شده و گاز داخل آن به بیرون فوران زد.

فوران گاز و انتشار بوی آن مردم منطقه را به وحشت انداخته بود. درحالی‌که عده‌ای تلاش می‌کردند ماجرا را تلفنی به اداره گاز خبر دهند، برخی از معتمدان و ریش‌سفیدان محل نیز تصمیم گرفتند مردم را از خانه‌های اطراف محل حادثه تخلیه کنند.

مدیرعامل آتش‌نشانی اسلامشهر به همشهری می‌گوید: طبق گفته شاهدان و مردم، از زمانی که گاز شروع به فوران کرد، تا زمانی که انفجار رخ داد، حدود 20دقیقه طول کشید. در این مدت مردم منطقه دست به‌دست هم دادند و ساکنان خانه‌های اطراف را تخلیه کردند تا اگر حادثه‌ای رخ داد به کسی آسیب نرسد. بعد از دقایقی به‌دلیل جرقه‌ای که احتمالا از دستگاه حفاری ناشی شده بود، ناگهان انفجاری مهیب رخ داد و زبانه‌های آتش آن‌قدر وسیع و گسترده بود که باعث سوختن بیل مکانیکی و یک موتورسیکلت و همچنین سپر ماشینی شد که بیشتر از 10متر با محل حادثه فاصله داشتند.

منطقی ادامه می‌دهد: حدود ساعت 11:15 بود که ماجرای انفجار به آتش‌نشانی گزارش شد. ظرف 3دقیقه تیمی از ایستگاه7 آتش‌نشانی اسلامشهر راهی محل حادثه شد که با توجه به وسعت آتش‌سوزی درخواست کمک کرد و چند تیم دیگر نیز راهی آنجا شدند و در کمتر از نیم‌ساعت موفق به مهار آتش‌سوزی شدند. اما شدت انفجار و موج آن به حدی بود که به مغازه‌ها و خانه‌هایی که تا شعاع چندمتری محل حادثه بودند خسارت وارد شد.

برخی از خانه‌ها دچار تخریب شدند و دیوارهای آنها فرو ریخت. شیشه‌های بسیاری از خانه‌ها و مغازه‌ها شکست و تیرها و کابل‌های برق در محل حادثه آسیب دید و شبکه آب و برق و گاز مختل شد. خوشبختانه از آنجا که ساکنان خانه‌های اطراف تخلیه شده بودند این حادثه تلفات جانی نداشت و اگر مردم برای تخلیه خانه‌ها دست به‌دست هم نمی‌دادند شاید 30یا 40نفر در این حادثه قربانی می‌شدند.

  • جلسه بحران

دقایقی پس از این انفجار هولناک، تیم‌هایی از شهرداری، فرمانداری، اداره گاز و دیگر مسئولان نیز راهی محل حادثه شدند. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت که دست‌کم 150خانه دچار خسارت شده است. مدیرعامل آتش‌نشانی اسلامشهر می‌گوید: جلسه بحران تشکیل شد و خوشبختانه تا قبل از غروب آفتاب آب و برق وصل شد.

تیم‌های شهرداری نیز شروع به تعویض شیشه‌های شکسته شده منازل کردند و برای برخی خانواده‌هایی که خانه‌هایشان آسیب بیشتر دیده بود، امکان اسکان موقت فراهم شد. حتی دادستان اسلامشهر و نیروی انتظامی نیز در محل حادثه حضور یافتند و دستورات دادستان درباره پیگیری قاطع حادثه و جبران خسارات، مانع از درگیری مردم با مسئولان شد.

با دستور دادستان بررسی خسارات وارده از سوی آتش‌نشانی آغاز شد که تا این لحظه(عصر دیروز) 183خانه و مغازه دچار آسیب کلی و جزئی شده‌اند و بررسی‌ها درخصوص میزان خسارت نیز ادامه دارد. به گفته وی انفجار گاز باعث شد 12نفر مجروح شوند و بیشتر آنها کسانی بودند که به‌دلیل شکسته شدن شیشه‌ها و اصابت آنها به بدنشان مصدوم شدند. در این میان با انتقال مجروحان به بیمارستان 6نفر از آنها سرپایی درمان شدند و 6نفر دیگر نیز تحت درمان هستند.

  • لوله‌ای در عمق یک متری

برخی از ساکنان محل، علت این حادثه را کم بودن عمق محل عبور لوله اصلی گاز می‌دانند. محمد، یکی دیگر از شاهدان حادثه به همشهری می‌گوید: وقتی راننده بیل مکانیکی متوجه سوراخ شدن لوله گاز شد، دست از کار کشید و با تلفن همراهش تلاش می‌کرد که حادثه را به مسئولان مربوطه اطلاع دهد. در این میان عده‌ای از معتمدان محل فداکارانه شروع به تخلیه خانه‌ها کردند. وقتی انفجار رخ داد راننده بیل مکانیکی پایین پرید تا خودش را نجات دهد اما آتش از پشت سر به او رسید و بخش‌هایی از بدنش سوخت که بعدا با آمبولانس به بیمارستان منتقل شد.

او ادامه می‌دهد: لوله اصلی گاز از عمق یک متری زمین عبور کرده و به همین دلیل بیل مکانیکی با آن برخورد کرده است. خودم وارد محل حفاری شدم و عمق آن بیشتر از یک متر نیست؛ درحالی‌که راننده بیل مکانیکی می‌گفت اداره گاز به آنها اعلام کرده که لوله‌های گاز از عمق 2متری زمین عبور کرده‌اند.

این یعنی احتمالا پیمانکاری که مسئول عبور لوله‌ گاز بوده، آمار اشتباهی به مسئولان اداره گاز داده است. راننده بیل‌مکانیکی حتی نقشه‌ای که محل لوله‌های گاز را نشان دهد هم نداشت و از روی محل‌هایی که قبلا نشانه‌گذاری شده بود، زمین را حفاری می‌کرد. این شاهد عینی می‌گوید: بعد از اینکه انفجار رخ داد، برخی از همان‌هایی که تلاش می‌کردند مردم را از خانه‌هایشان بیرون کنند دچار آسیب و سوختگی شدند که به بیمارستان منتقل شدند و اگر فداکاری آنها نبود فاجعه‌ای هولناک رخ می‌داد.

  • بازداشت راننده

به‌دنبال این حادثه تحقیقات برای شناسایی مقصران شروع شد. روز گذشته شهردار منطقه ۶ شهرک امام حسین(ع) اسلامشهر خبر از بازداشت راننده بیل مکانیکی داد. هادی گورابی گفت: راننده بیل مکانیکی که در هنگام کار سبب انفجار گاز در این شهرک و خودش نیز دچار سوختگی شده بود، به دستور دادستان بازداشت شده است. این حادثه باعث شد که عده‌ای از ساکنان شهرک امام‌حسین اسلامشهر پنجشنبه شب را بیرون از خانه‌هایشان سر کنند و حالا تنها خواسته آنها پیگیری جدی حادثه از سوی مسئولان است.

کد خبر 395998

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha