دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

ترجمه امیر تاجیک: رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا از متحدین اروپایی خود در ناتو به خاطر انجام نادرست مسئولیت خویش در افغانستان، شدیداً انتقاد و تلاش آلمان برای آموزش نیروی پلیس در افغانستان را ناامید‌کننده توصیف کرد.

گیتس در صحبت با کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا، کلمات تندی را نسبت به متحدین اروپایی اش در ناتو بر زبان آورد.

وی با ابراز ناامیدی نسبت به تلاش‌های ناتو و ناتوانی آنها در صحنه افغانستان گفت: در حال حاضر من آمادگی بیرون کشیدن ناتو از دامی که در افغانستان بدان دچار شده را ندارم.

گیتس بدون اینکه به‌طور مستقیم نامی از آلمان ببرد، از این کشور انتقاد کرد و گفت: تلاش اروپا برای آموزش نیروی پلیس ناامید‌کننده بوده است؛ آلمان از سال 2002 به این سو مسئول هماهنگی اقدامات لازم برای تشکیل و استقرار نیروی پلیس حرفه‌ای در افغانستان بوده است.

گیتس گفت: نیروی پلیس افغانستان از« فساد و بی‌سوادی » رنج می‌برد. به اعتقاد گیتس یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های افغانستان، آموزش نیروی ویژه سه هزار و 500 نفری برای پلیس این کشور است.

وی گفت: آمریکا باید بخشی از نیروهای خود درافغانستان را که در حال آموزش نیروهای نظامی است، برای آموزش نیروی پلیس استفاده کند، زیرا اروپا نتوانسته است در این مورد درست عمل کند.

وی در اجلاس وزرای دفاع ناتو که در همین هفته در اسکاتلند برگزار شد، بر تخصیص بیشتر نیرو، خصوصاً جهت آموزش نیروی امنیتی افغانستان تأکید کرد.

اتحادیه اروپا درسال 2007 یک گروه ویژه پلیس تحت رهبری آلمان به افغانستان فرستاد. این گروه ،پلیس اروپایی افغانستان نام داشت و ریاست آن بر عهده یورگن شولز آلمانی بود.

هدف این گروه تشکیل و آموزش نیروی پلیس در افغانستان بود؛ هر چند به اعتقاد گیتس تعداد نیروهای آموزش دهنده اروپایی بسیار کمتر از میزان مورد نیاز است.

اتحادیه اروپا با اعزام 195 نیروی پلیس از 25 کشور اتحادیه اروپا به افغانستان جهت آموزش موافقت کرده است؛ هر چند از آغاز ماه نوامبر حتی نیمی از تعداد مزبور نیز در کابل مستقر نشده‌اند.

تعداد نیروی پلیس آلمانی در افغانستان برای آموزش پلیس این کشور، در حال حاضر چیزی در حدود 40 نفر است.حتی اگر این کشورر قصد افزایش تعداد در سال 2008 را داشته باشد، این افزایش از 60 نفر فراتر نخواهد رفت.

اظهارات گیتس حداقل بیانگر یأس دولت بوش از آنچه پاسخ انفعالی ناتو به طالبان تصور می‌شود، است. مقامات آمریکا به کرات از دیگر اعضای ناتو خواسته‌اند تا آنجا که ممکن است نیروهای نظامی بیشتری جهت آموزش به افغانستان بفرستند، بدون اینکه موفقیتی در این زمینه داشته باشند.

همچنین آدمیرال، مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اظهار نظری صریح خطاب به کمیته (نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا ) گفت: توان اجرایی ارتش آمریکا درافغانستان به خاطر اینکه در جنگ عراق تحت فشاراست، کاهش یافته است.

مولن گفت: ما در عراق آنچه را باید انجام می‌دهیم و درافغانستان آنچه را که می‌توانیم. جنگ درافغانستان، به‌دلیل ضرورت و با طرح ونقشه ناشی از «اقتصاد اعمال زور» است و هیچ راه گریزی وجود ندارد....

در حال حاضر هدف اصلی، از لحاظ نظامی، درمنطقه و درجهان، به‌طور قطع عراق است.

آمریکا در حال حاضر 160 هزار نفر در عراق و در حدود 26 هزار نفر در افغانستان نیرو دارد.در حدود نیمی از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان بخشی از نیروی 40هزار نفره ناتو در افغانستان را تشکیل می‌دهند و مابقی نیروها نقش‌هایی همچون آموزش و مبارزه با تروریسم را برعهده دارند.

گیتس همچنین گفت که وی امیدوار است به‌زودی یک نماینده بین‌المللی جهت توسعه روند ایجاد هماهنگی میان فعالیت‌های کمک رسانی و بازسازی در افغانستان تعیین شود.

گیتس گفت: پدی اشداون، سیاستمدار انگلیسی، سرباز بازنشسته و مأمور سابق سازمان ملل در بوسنی، یکی از افراد مناسب برای تصدی این سمت است.

www.spiegel.de
دسامبر2007

کد خبر 39405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز