سرمایه‌گذاران در نیمه نخست امسال ۳.۵ میلیارد دلار سکه در بازار مبادلات آتی بورس کالا خریدند.

به گزارش همشهري، آمارهاي رسمي نشان مي‌دهد كه ارزش كل دادوستدهاي انجام شده در بورس كالا در نيمه اول امسال در مقايسه با پارسال 6درصد رشد كرده و به 35هزار ميليارد تومان رسيده است. اين مقدار دست‌كم 25درصد بيشتر از كل معاملات انجام شده در بورس تهران و 75درصد بيشتر از معاملات انجام شده در فرابورس است. رقم كل سرمايه‌گذاري انجام شده در بورس در 6‌ماه نخست امسال 28هزار ميليارد تومان بوده و 20هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري هم در فرابورس انجام شده است.

بررسي كارنامه عملكرد بورس كالا در نيمه نخست امسال نشان مي‌دهد كه بخش عمده مبادلات انجام شده يعني40درصد از كل معاملات، مربوط به دادوستدهاي انجام شده در بازار اوراق آتي سكه بوده است. البته معاملات امسال در مقابل دادوستد‌هاي پارسال كاهش نشان مي‌دهد.

با اين حال ارزش كل معاملات آتي سكه در بورس كالا در نيمه نخست سال به 14هزارو 300ميليارد تومان معادل 3.5ميليارد دلار رسيد. پارسال در همين مدت 15هزارو 200ميليارد تومان سكه دادوستد شده بود كه اين موضوع نشان مي‌دهد اين معاملات امسال با وجود پيش‌بيني رشد قيمت هر اونس طلا در بازار‌هاي جهاني 6درصد افت كرده است. شايد اين به اين دليل است كه فعالان بازار سرمايه پيش‌بيني‌اي از افزايش قيمت طلا در ماه‌هاي آينده ندارند.

  • رشد 45درصدي معاملات نفتي

داده‌هاي آماري از نيمسال اول نشان مي‌دهد كه پررونق‌ترين بازار امسال بازار فرآورده‌هاي نفتي بوده است. در نيمه اول امسال جمعا 3800ميليارد تومان معامله در اين تالار انجام شده است كه نسبت به پارسال 45درصد افزايش نشان مي‌دهد. در نيمه نخست پارسال جمعا 2600ميليارد تومان فرآورده نفتي از طريق بورس كالا خريداري شده بود. اين رشد عمدتا به‌دليل رشد مبادلات قير و لوب‌كات بوده است. از اول سال تاكنون 2100ميليارد تومان قير در اين تالار فروخته شده است كه در مقايسه با سال قبل 37درصد رشد نشان مي‌دهد. در همين مدت معاملات لوب‌كات هم با 36درصد رشد به 464ميليارد تومان رسيده است.

  • رشد 27درصدي تالار پتروشيمي

بعد از تالار فرآورده‌هاي نفتي، محصولات پتروشيمي بيشترين فروش را در بازار فيزيكي بورس كالا داشته‌اند. در اين مدت1.9ميليون تن محصول پتروشيمي به ارزش 6400ميليارد تومان در بورس كالا فروخته شده است كه نسبت به سال قبل كه در طول 6‌ماه 5هزار ميليارد تومان محصول پتروشيمي فروخته شده بود 27درصد افزايش نشان مي‌دهد. بيشترين دليل رشد مبادلات پتروشيمي در نيمه نخست امسال مربوط به معاملات محصولات پتروشيمي است.

از اول سال تاكنون 1200ميليارد تومان از محصولات شيميايي در تالار پتروشيمي فروخته شده است كه اين مقدار نسبت به سال قبل 65درصد افزايش نشان مي‌دهد. در همين مدت 1.3ميليون تن پليمر در تالار محصولات پتروشيمي به ارزش 5300ميليارد تومان فروخته شده است كه نسبت به پارسال 21درصد افزايش نشان مي‌دهد. سال قبل در نيمسال اول 1.2ميليون تن پليمر به ارزش 4200ميليارد تومان دادوستد شده بود.

  • رشد 23درصدي محصولات صنعتي

مطابق آمار در نيمه نخست امسال متقاضيان جمعا 8400ميليارد تومان از محصولات صنعتي و معدني را از طريق بورس كالا خريده‌اند كه نسبت به‌مدت مشابه پارسال 23درصد افزايش دارد. امسال معاملات كك و كنسانتره در اين تالار با رشد زيادي مواجه شده است. از اول سال تاكنون 7ميليارد تومان كك در بورس كالا خريداري شده كه در مقايسه با معاملات 20ميليارد توماني پارسال 250درصد رشد نشان مي‌دهد.

امسال همچنين معاملات كنسانتره نسبت به سال قبل 100درصد رشد داشته و متقاضيان جمعا 37ميليارد تومان از اين محصول را خريده‌اند. با توجه به افزايش قيمت‌هاي جهاني بخش عمده معاملات اين تالار در سال‌جاري مربوط به معاملات فولاد، آلومينيوم و مس بوده است. از اول سال تاكنون 6400ميليارد تومان فولاد، 4هزار ميليارد تومان آلومينيوم و 1300ميليارد تومان مس در تالار محصولات صنعتي و معدني بورس كالا فروخته شده است كه اين مقدار نسبت به سال قبل در بازار فولاد 24درصد و در بازار آلومينيوم و مس به‌ترتيب 30و 18درصد افزايش نشان مي‌دهد.

کد خبر 383157

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha