ارزش کل سرمایه‌گذاری انجام شده در بازار اوراق بهاداردرنیمه نخست امسال به ۱۶.۵میلیارد دلار رسید.

آمارها نشان مي‌دهد سهام همچنان پرطرفدارترين اوراق بهادار نزد سرمايه‌گذاران ايراني است. به گزارش همشهري، درحالي‌كه يورو به يك بازار سرمايه‌گذاري بالقوه در كنار ساير بازار‌ها تبديل شده بود رشد شهريورماه بورس همه معادلات را در بازارها به هم ريخت. اكنون تحت‌تأثير چشم‌انداز اميد بخش اقتصادي در نيمه دوم سال، نقدينگي در حال حركت به سمت بورس است، همين موضوع موجب شد بازده بورس از مرز 11درصد هم عبور كند. مطابق آمارهاي رسمي تا هفته آخر شهريور‌ماه بازده 11درصدي يورو در مقابل بازده 8درصدي بورس، بازار سهام را در رتبه دوم جدول سرمايه‌گذاران نشانده بود اما با رشد سريع بازار سهام در 8روز گذشته شرايط به‌طور كلي تغيير كرد.

به اعتقاد كارشناسان كاهش نرخ سود بانكي، اميد به تك نرخي شدن ارز و همينطور چشم‌انداز افزايش قيمت نفت تحت‌تأثير سياست‌هاي جديد اقتصادي ترامپ در آمريكا، بدون درنظر گرفتن رشد بهره‌وري در اقتصاد، آينده رو به رشدي را پيش پاي شاخص بورس قرار داده است به‌طوري كه برخي كارشناسان حتي پيش‌بيني مي‌كنند شاخص بورس از پتانسيل رشد تا مرز 120هزار واحد هم برخوردار است.

  • نماگر‌هاي اصلي

مطابق آمار رسمي، ارزش كل بورس تهران از ابتداي امسال تاكنون دست‌كم 18هزار ميليارد تومان و ارزش كل فرابورس 10هزارو 500ميليارد تومان رشد كرده است، اين ارقام به‌معناي اين است كه ارزش سهام شركت‌هاي ايراني از ابتداي سال تاكنون 8ميليارد دلار بالاتر رفته است.

اين آمار‌ها نشان مي‌دهد تحت‌تأثير رشد شاخص‌هاي بازار سهام بازده سرمايه‌گذاري در بورس از مرز 11درصد و سرمايه‌گذاري در فرابورس از مرز 9.5درصد عبور كرده است. چنانچه اين رويه در نيمه دوم سال تداوم يابد مي‌توان اميدوار بود كه بازار سهام بالاترين نرخ رشد را در ميان همه بازار‌ها ازجمله مسكن، طلا و ارز به نام خود ثبت كند.

  • سهام

مطابق آمار موجود نزديك به 50درصد از كل معاملات اوراق بهادار در نيمسال اول به‌صورت سنتي به سهام اختصاص يافته است. در اين مدت 63هزارو 720ميليارد تومان معادل 17ميليارد دلار اوراق بهادار در بازار سرمايه دادوستد شده است كه از اين مقدار 34هزار ميليارد تومان به مبادلات سهام در بورس و فرابورس اختصاص يافته است. از اين مقدار 24هزار ميليارد تومان در بورس و 10هزار ميليارد تومان در فرابورس خريداري شده است.

  • اوراق مشتقه

مطابق آمار‌ها بعد از سهام بيشترين حجم معاملات در بازار اوراق بهادار به اوراق مشتقه اختصاص يافته است. البته بخش عمده اين معاملات در معاملات آتي بورس كالا انجام شده و سهم بورس از معاملات مشتقه بسيار ناچيز بوده است. ابزار مشتقه به اوراقي گفته مي‌شود كه مبتني بر يك نوع قرارداد تحويل كالا يا اوراق بهادار ديگرند.

در واقع قراردادهاي مشتقه به نوعي از قراردادهاي مالي اطلاق مي‌شود كه ارزش خود را از كالاي فيزيكي مي‌‌‌‌گيرند، اين كالاي فيزيكي مي‌تواند سهام، كالا، نرخ بهره و يا هر نوع كالاي ديگر باشد.هم‌اكنون مهم‌ترين معاملات مشتقه مربوط به سكه بهار آزادي است كه در بورس كالا دادوستد مي‌شود.

براساس آمار در نيمه نخست امسال جمعا 15هزار ميليارد تومان اوراق مشتقه در بازار سرمايه خريداري شده كه از اين مقدار 14هزارو 300ميليارد تومان در بورس كالا و 52ميليارد تومان در بورس تهران انجام شده است. معاملات مشتقه بورس كالا مربوط به معاملات آتي سكه و معاملات بورس تهران مربوط به سهام بوده است.فرابورس ايران هم هنوز سهمي از معاملات مشتقه را به‌خود اختصاص نداده است.

  • اوراق بدهي

مطابق آمار بازار اوراق بدهي به سومين محصول پر طرفدار بازار سرمايه تبديل شده است. از ابتداي سال تاكنون 13هزارو 400ميليارد تومان اوراق بدهي در بورس تهران و فرابورس دادوستد شده است كه از اين مقدار 3900ميليارد تومان در بور س و 9500ميليارد تومان در فرابورس خريداري شده است.عمده‌ترين معاملات اوراق بدهي شامل معاملات اسناد خزانه اسلامي دولتي است كه با نرخ بهره بالا نظر سرمايه‌گذاران را جلب كرده است.از اواسط شهريور‌ماه با انتقال اسناد خزانه بانكي معروف به سخاب به فرابورس انتظار مي‌رود حجم معاملات اين اوراق در نيمه دوم سال با افزايش بيشتري مواجه شود.

  • صندوق‌هاي قابل معامله

از 2سال پيش تاكنون بخشي از معاملات اوراق بهادار بازار سرمايه به مبادلات واحدهاي(يونيت) صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اختصاص يافته است. اين صندوق‌ها كه با نام صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله معرفي مي‌شوند توانسته‌اند از ابتداي سال تاكنون 1252ميليارد از معاملات را به‌خود اختصاص دهند. از اين مقدار 596ميليارد تومان در بورس و 634ميليارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. نكته جالب توجه در مورد معاملات نخستين صندوق سرمايه‌گذاري قابل معامله در بورس كالاست كه فقط چند‌ماه از فعاليت آن مي‌گذرد. اين صندوق كه يك صندوق كالايي مبتني بر طلاست توانسته است در اين مدت كوتاه 22.5ميليارد دلار سرمايه جذب خود كند.

  • بازار وام مسكن

آمار‌هاي فرابورس نشان مي‌دهد در نيمه اول امسال جمعا 645ميليارد تومان وام مسكن از طريق سامانه معاملات فرابورس خريداري شده است كه اين مقدار نسبت به سال قبل 18درصد رشد نشان مي‌دهد، البته روند معاملات اين اوراق در هفته‌هاي اخير شتاب بيشتري گرفته است به‌طوري كه فقط در هفته گذشته ارزش كل وام مسكني كه توسط سرمايه‌گذاران خريداري شد نسبت به هفته قبل از آن 25درصد رشد كرد.سال قبل در نيمه اول سال جمعا 548ميليارد تومان وام مسكن توسط متقاضيان خريداري شده بود.

کد خبر 383004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha