معصومه کریمی: گویی غروب آفتاب در کیش همسان با طلوع آفتاب در دیگر نقاط ایران است.

زندگی با غروب آفتاب در کیش به جریان می‌افتد و هیاهو آغاز می‌شود. شب‌ها زمان رونق بازار، ساحل و رستوران‌های کیش است. پاییز و برگریزان در مناطق مرکزی و شمالی ایران زمانی‌ مناسب برای دیدار از جزیره کیش محسوب می‌شود.

صبح‌ها خبری نیست. بازارها از ساعت 10 صبح آماده می‌شوند تا پذیرای مشتریان باشند، اما گردشگرانی که در کیش هستند کمتر رغبت دارند که صبح‌ها از بازار دیدن کنند. اگر خدمات ترانسفر هتل‌ها نبود، بعید بود که کسی برای خرید و بازدید به بازارهای متنوع کیش برود.

بازارها از ساعت 10 تا 13 فعالیت اندکی دارند و بعد از آن تا ساعت 16 یا 17 تعطیل می‌کنند. در ساحل هم خبر چندانی نیست. البته هستند کسانی  که شنا و قایق‌سواری می‌کنند یا به زمین‌های تنیس می‌روند، اما تعدادشان اندک است.اما عصرها... غروب آفتاب حوالی ساعت 17 است.

از ساعت 16:30 بسیاری از گردشگرانی که در کیش هستند به سمت کشتی یونانی می‌روند تا در هنگام غروب آفتاب، این منظره دلپذیر و فراموش نشدنی را در ذهن و دوربین‌هایشان ثبت کنند. هرکسی که در کیش باشد حتما یکی از این روزها برای دیدار از این غروب زیبا به این مکان می‌آید.

وقتی آفتاب غروب کرد، تازه وقت روایت قصه جزیره فرا می‌رسد. گروهی به بازار می‌روند و تا ساعت 10 شب که قرعه کشی‌ها شروع می‌شود در آنجا می‌مانند. خرید کردن خالی از هیجان -مخصوصا در کشور ما- نیست، که رسم قرعه‌کشی به شور آن می‌افزاید و مردم را سرگرم می‌کند.

برخی به ساحل می‌روند، چای می‌نوشند، دوچرخه‌سواری می‌کنند، قدم می‌زنند یا ماهیگیری می‌کنند. پسرهای جوان والیبال ساحلی و دختران جوان وسطی بازی می‌کنند. گروهی از جوانان بیلیارد و گروهی دیگر بولینگ را تجربه می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها هم در هنگام شام به رستوران‌هایی می‌روند که در آنها موسیقی زنده پخش می‌شود و آنها را به وجد می‌آورد. در واقع کیش از جمله مکان‌هایی است که زندگی شبانه در آن جریان دارد و تفریحات زیادی برای خانواده‌های ایرانی فراهم می‌کند.

بسیاری از خانواده‌ها سعی می‌کنند که در یکی از همین غروب‌ها(از ساعت 16 تا 19) به پارک دلفین‌ها بروند دیدنی‌های آن مکان را ببینند. هرچند که در کیش چند سایت تاریخی و فرهنگی هم وجود دارد اما خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. کاریز، شهر باستانی حریره و درخت سبز کمتر توجه گردشگران را جلب می‌کند.

خارجی‌هایی که در کیش دیده می‌شوند اغلب از کشور امارات به این جزیره می‌آیند تا برای برگشت دوباره به امارات بتوانند ویزا بگیرند. آنها اکثرا هندی و فیلیپینی هستند و در امارات به کارهای خدماتی مشغول هستند.

آنها ساحل و هتل و حتی رستوران مخصوص به خودشان را دارند و در آن مکان ها بیشتر از هرجایی دیده می‌شوند. فیلیپینی‌ها اغلب در گروه‌های چندنفره به کنار ساحل می‌روند و ماهی می‌گیرند و به این ترتیب هم تفریح کرده‌اند و هم غذایشان را رایگان به دست می‌آورند.

فعالیت‌های بسیاری در کیش در جریان است، هتل‌ها وضعشان بد نیست، رستوران‌ها ناراضی نیستند و مراکز خرید و سرگرمی به کار خود ادامه می‌دهند، با این حال از تمام پتانسیل گردشگری کیش بهره‌برداری نمی‌شود.

با آمدن ماه آذر و در پی آن زمستان و در نهایت سال نو، مسافران بیشتری به کیش سفر می‌کنند. جشنواره زمستانی در راه است و مردم از تعطیلاتی که در راه است استفاده می‌کنند و به این بخش از ایران می‌روند.

اما به‌دلیل دوری کیش از پایتخت و گران بودن هزینه‌های حمل‌ونقل و هتل‌ها نسبت به دیگر شهرهای ایران، شاید همگان نتوانند به کیش سفر کنند. سال‌ها قبل، کارت سبز بهانه‌ای بود برای سفر به کیش.

گردشگران در کیش تفریح می‌کردند و با خریدشان بخشی از هزینه‌ها را پوشش می‌دادند. اما امروز کسی صرفا برای خرید به کیش نمی‌رود.با همه اینها کیش مکانی است که می‌تواند جایگزین بسیاری از سفرهای هم‌وطنان به خارج از کشور و در پی آن خروج ارز شود.

کد خبر 37993

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز