در نقشه‌ی تهران، تپه‌ماهورهایی مرتفع و سبز قرار دارد که از قصر فیروزه در شرق تهران، آغاز شده و تا خارج از شهر ادامه پیدا می‌کند. این تپه‌های سبز، پارک ملی سرخه‌حصار را تشکیل می‌دهند. از بلندای این تپه‌ها می‌توان به تماشای شهر نشست.

دوچرخه شماره ۸۸۷

سرخه‌حصار، زیاد شبیه پارک نیست و بیش‌تر به یک جنگل دست‌ساز مي‌ماند، اما تفرج‌گاه مهمی در شرق تهران است که با انواع و اقسام وسایل بازی و زمین‌هایی برای ورزش و دوچرخه‌سواری تجهیز شده است.

این‌جا از قدیمی‌ترین شکارگاه‌های ایران است. اگر در زمان‌های خلوت به این پارک بیایید حتماً اين‌جا حیواناتی مانند گراز می‌بینید. این بوستان که زمان زیادی در قرق پادشاهان بوده، در سال 1358 به‌عنوان پارک ملی به ثبت رسید و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار گرفت.

یک قسمت از اراضی به‌عنوان پارک ملی و قسمتی دیگر به‌عنوان محیط حفاظت‌شده، تعیین و بقیه برای دامداری در اختیار اهالی منطقه گذاشته شد.

در تمام اين سال‌ها بسیاری از مدرسه‌ها برای تحقیق و اردوهای دانش‌آموزان خود را به این پارک می‌آورند تا از امکانات تفریحی، موزه و وسايل ورزشی آن استفاده‌کنند.

* * *

این پارک ملی هنوز زیستگاه جاندران زیادی است؛ حیواناتی مانند قوچ، آهو، گراز، روباه، خرگوش، کفتار و... خزندگان و دوزیستانی مثل مار، وزغ سبز، لاک پشت و... پرندگانی مثل عقاب، کرکس، شاهین، اردک نوک ‌پهن و...

بخش‌هایی از پارک ملی سرخه‌حصار شامل توده‌های آتش‌فشانی است. پارک ملی سرخه‌حصار  با پوشش گیاهی کاج، بنه، چنار، سپيدار، داغداغان، زبان‌گنجشک و با امکاناتی مانند سرزمین بازی، مسیر دوچرخه‌سواری، سالن کشتی و مسیر آموزش ترافیک در شرق تهران قرار دارد و از بزرگ‌راه‌هاي تهران، مي‌توان به آن دسترسي پيدا كرد.

مثلاً از بزرگ‌راه‌هاي بسيج، شهيد همت و شهيد بابايي وارد بزرگ‌راه شهيد ياسيني مي‌شويد و در اين پارك ملي روز پرخاطره‌اي را سپري مي‌كنيد.

 


عكس: ولي محسني/ باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 378340

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha