چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹
۴ نفر

گذر گله آهوان از دل بوستان جنگلی سرخه‌حصار شاید برای بسیاری عجیب به نظر برسد، اما این مکان از سال‌ها قبل و به‌ویژه از زمان محدود شدن‌ تردد خودرویی شهروندان در این بوستان، به فضایی امن برای حضور گونه‌های جانوری تبدیل شده ست.

سرخه حصار

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها از کل ومیش تا آهو، گراز، روباه، خرگوش، سنجاب و جوجه‌تیغی عمده‌ترین‌گونه‌های حیوانی‌ای هستند که در ساعات‌های مختلف روز در دل بوستان ۶۱۲ هکتاری سرخه‌حصار می‌چرخند یا سراغ آبشخورها در محدوده حفاظت شده می‌روند. چون گفته می‌شود در حاشیه جنوبی بوستان سرخه‌حصار حدود ۱۰۰ هکتار اراضی محافظت شده هست که همجوار با اراضی ملی سرخه‌حصار، حیوانات در آن بیشتر احساس امنیت می‌کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

پارک ملی سرخه‌حصار ۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۶۱۲ هکتار آن توسط شهرداری منطقه ۱۳ نگهداری می‌شود. این پارک سال ۱۳۴۶ با هدف ایجاد کمربند سبز تهران همزمان با پارک‌های جنگلی چیتگر و لویزان ساخته شد. سرخه‌حصار که در گذشته به دلیل سنگ‌های سرخش به این نام نامگذاری شده است، در زمان سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار در زمره نقاط خوش‌آب‌وهوای تهران و جزو قرق سلطنتی و درباربود و عمدتاً به عنوان تفریحگاه، ییلاق، شکارگاه، چراگاه و محل پرورش اسب و اموری از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دوره ناصرالدین‌شاه و حتی حکومت پهلوی هم همچنان به‌صورت قرق و شکارگاه باقی ماند.

این روزها هم بخشی از بوستان جنگلی و بخشی محدوده ملی است.

تماشای کل و میش و ‌آهوان در سرخه‌حصار
گراز ها در محدوده بوستان جنگلی
تماشای کل و میش و ‌آهوان در سرخه‌حصار
آهوی هراسانی که وارد مسیر پیاده‌روی بوستان شده، سوژه عکاس قرار گرفته است

کد خبر 731808

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha