چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شمشیربازی از قرن‌ها قبل در دنیا وجود داشته و هدف اصلی آن دفاع از خود و استفاده از آن برای مبارزه در جنگ‌ها بوده است.

Fencing

اما از اواخر قرن هجدهم به عنوان یک ورزش تعریف شد. اولین مدرسه شمشیربازی نیز در سال ۱۶۱۰ در پاریس افتتاح شد.

شمشیربازی از قدمت زیادی در المپیک برخوردار است. این رشته جزء معدود رشته‌هایی است که در تمام المپیک‌ها حاضر بوده و هرگز از تقویم مسابقات خارج نشده است.

شمشیربازی ورزشی انفرادی است که در دو گروه زنان و مردان در بازی‌های المپیک حضور دارد. مسابقات جهانی و المپیک برای آقایان با استفاده از اسلحه فلوره، اپه و سابر و برای بانوان با اسلحه فلوره انجام می‌شود.

فدراسیون جهانی شمشیر بازی (FIE) در سال ۱۹۱۳ تشکیل شد و مقر آن در لوزان سوئیس است. هدف از تشکیل این فدراسیون ساماندهی مسابقات شمشیربازی در دنیا بوده است. امروزه برگزرای مسابقات جهانی، کمک در ساماندهی مسابقات این رشته در المپیک و همچنین تصویب و به روزرسانی قوانین در خصوص اسلحه‌ها و قوانین این ورزش از وظایف فدراسیون جهانی است. در حال حاضر این فدارسیون ۱۴۵ عضو دارد.

این ورزش برحسب نوع شمشیر به کار رفته بر سه نوع است: اِپه، سابر و  فلوره

  • اپه از دو شمشیر دیگر سنگین‌تر است و تنها اسلحه‌ای است که هدف‌گیری سراسر لباس حریف با آن مجاز است، به عبارتی هدف حمله تمام بدن حریف است و در مسابقات، حملات با نوک شمشیر آغاز می‌شود. اپه‌های امروزی معمولاً تیغه‌ای به درازی ۹۰ سانتی‌متر و وزنی برابر با ۷۷۰ گرم دارند، هر چند وزن آنها بسته به طراحی گاه به ۳۵۰ گرم هم می‌رسد.
  • سابر یکی از سه گونه شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیر بازی به سبک نوین است.

تفاوت سابر با دو نوع شمشیر دیگر یعنی اپه و فلوره این است که با سابر می‌شود با ضربه‌های لبه تیغه نیز امتیاز گرفت. از این رو حرکات و حملات سابریست‌ها معمولاً بسیار سریع است.

  • فلوره گونه‌ای شمشیر مورد استفاده در ورزش شمشیر بازی است.

فلوره رایج‌ترین نوع شمشیر در مسابقات است و عموماً برای آغاز کار مبتدیان کلاس‌های شمشیر بازی هم از فلوره استفاده می شود. فلوره در مقایسه با شمشیر سابر بیشتر با شمشیر اپه همانندی دارد، اما تیغه اپه از فلوره سفت‌تر، محافظ دست آن بزرگ‌تر و وزن آن سنگین‌تر است.

کد خبر 371957

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha