همشهری آنلاین: بوچیا (Boccia) نوعی ورزش تفریحی- توپی است که افراد دارای معلولیت شدید می‌توانند تا سطح قهرمانی در کشور و مسابقات برون مرزی آن را ادامه دهند.

بازیکنان بوچیا باید از هوش تحلیلی برخوردار باشند تا موقعیت و استراتژی‌های مختلف بازی در مقابل حریف را فرا گیرند.

این ورزش در نگاه نخست، ساده به نظر می‌رسد اما بازیکنانی در این رشته موفق می شوند که قدرت تمرکز و تسلط روحی خود را تقویت کنند. این ورزش به سکوت و آرامش درونی و بیرونی نیاز دارد.

در کشور ما، آموزش این ورزش در ابتدا به صورت باشگاهی صورت می‌پذیرد.

هم اکنون، در استان تهران آموزش بوچیا در باشگاه فرهنگی-ورزشی پیام و نیز کهریزک، تحت نظر مربیان انجام می شود، سپس بازیکنان آموزش دیده، برتر و واجـد شرایط به انتخاب مربی هــر باشگاه به مسابقات انتخــابی استـان محل سکونت فرستاده می‌شوند.

نفرات برتر در مسابقات استانی، توسط هیـأت ورزش‌های جانبازان و معلولان هر استان به فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان معرفی می‌شوند تا در رقابت قهرمانی کشور حضور یابند.

پس از طی این مراحل، فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان نفرات برتر در هر کلاس را به اردوهای تیم ملی دعوت می‌کند و برترین‌ها را به رقابت‌های آسیایی، جهانی و پارالمپیک اعزام می‌کند.

این ورزش در جهان تحت نظارت سازمان سی پی ایزرا (CPISRA) اداره و جز رشته‌های پارالمپیکی محسوب می‌شود.

  • چه کسانی می‌توانند بازیکن بوچیا باشند؟

بوچیا ورزشی است که برای معلولان جسمی- حرکتی با پایین‌ترین سطح توانایی طراحی شده است. کلیه معلولانی که دچار فلج مغزی (cp) شدید و میوپاتی شدید و یا قطع نخاع (از ناحیه گردن) می‌باشند دارای کلاس ورزشی- پزشکی این رشته محسوب می‌شوند و می‌توانند بوچیا به صورت جدی دنبال کنند.

  • روح بازي

مفاهيم اخلاقي و روح بازي بوچيا همانند بازي تنيس مي‌باشد از حضور تماشاگران با رعایت اصل سکوت، در مسابقات این رشته استقبال مي‌شود.

  • شیوه بازی

بوچیا به سه شيوه‌ي انفرادي، دونفره و تيمي و توسط بازيکنان داراي کلاس پزشکی طبق کلاس‌بندي CP-ISRA طبقه‌بندي انجام مي‌گردد.

- ابعاد زمين بازي 6×5/12 متر مي‌باشد که در ابتدای زمین 6 باکس به ابعاد یک در دو طراحی شده که هر کدام (بسته به نوع مسابقه) جایگاه یک بازیکن می باشد و خروج از آن بدون رعایت قوانین و اجازه داور خطا است.

- تعداد توپ‌هاي مورد نياز ، دو سري 6تايي، آبي و قرمز و يک توپ سفيد با عنوان جک يا نشانه است که مجموعاً روي هم 13 عدد توپ مي‌شوند.

- وزن هر توپ حدوداٌ 275 گرم و محيط آن 270 ميلي‌متر است.

- برخی بازیکنان بر اساس نوع کلاس ورزشی خود نیاز به ابزاری به نام سطح شیب دار (Ramp) دارند.

بازیکنان پس از گرم کردن وارد زمین شده و در باکس خود قرار می‌گیرند.

در ابتدا داور سکه‌ای جهت قرعه کشی می‌اندازد (شیر یا خط). سپس فرد یا گروهی که قرعه به نام اوست می‌تواند انتخاب کند که با توپ‌های قرمز بازی کند یا آبی.

فرد یا گروه دارای توپ قرمز شروع کننده بازی است و با سوت داور توپ هدف (سفید) را در محدوده ی مجاز زمین بازی پرتاب می‌کند. سپس با اعلام مجدد داور توپ قرمز را به طرف توپ هدف پرتاب می‌کند و پس از آن، براساس قوانین و با توجه به اعلام‌های داور وسط مسابقه ادامه می‌یابد.

فرد یا گروه برنده امتیاز بیشتری کسب می‌کند و امتیازات در این مسابقات بر اساس نزدیکی توپ‌های قرمز یا آبی به توپ هدف سنجیده می‌شوند.

مسابقات انفرادی و دوبل در چهار و مسابقات تیمی در شش END یا دور برگزار می‌شود.

چهارچوب اجراي اين بازي:

1- انفرادي: که شامل چهار دور بازي مي‌شود و از هر تيم فقط يک نفر شرکت مي‌کند و به هر نفر یا هر بازيکن 6 توپ داده مي‌شود.
2- دو نفره: يک بازي دونفره شامل چهار دور بازي مي‌شود و از هر تيم دو نفر شرکت مي‌کند و به هر نفر بازيکن 3 توپ داده مي‌شود.
3- تيمي: يک بازي تيمي شامل شش دور بازي مي‌شود. و از هر تيم سه نفر شرکت مي‌کند، به هر بازيکن 2 توپ داده مي‌شود. امتياز دهي امتياز دهي توسط داور، بعد از پرتاب تمامي توپ‌ها (شامل تمامي توپ‌هاي پنالتي در صورت لزوم) انجام خواهد شد. طرفي که داراي نزديکترين توپ به توپ هدف باشد، براي هر توپ نزديک به توپ هدف نسبت به نزديکترين توپ حريف به توپ هدف، يک امتياز دريافت خواهد کرد.

برای آگاهی از قوانین این رشته ورزشی می‌توانید به وب سایت فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولان، بخش آموزش و پژوهش مراجعه کنید. www.irisfd.ir

  • منبع: سایت مرکز ضایعات نخاعی

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha