جمعه 30 شهریور 1397 | به روز شده: 47 دقیقه قبل

HAMSHAHRIONLINE

The online version of the Iranian daily Hamshahri
ISSN 1735-6393
چهارشنبه 10 خرداد 1396 - 08:28:00 | کد مطلب: 369513 چاپ

چه‌طور بنشینیم که زود خسته نشویم

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - نفیسه مجیدی‌زاده:
راه می‌روی؟ دراز می‌کشی؟ لم می‌دهی یا می‌ایستی؟

موقع درس‌خواندن و هنگام مطالعه بیش‌تر در کدام حالت قرار داری؟

می‌دانستی وقتی قرار است درس بخوانی، قرار گرفتن در هیچ‌کدام از این حالت‌ها درست نیست؟ چون هرکدام به نوعی کیفیت یادگیری را پایین می‌آورند. احتمالاً خودت می‌توانی حدس بزنی که درازکشیدن، حالت خواب‌آلودگی می‌آورد و لم‌دادن و راه‌رفتن، هرکدام به‌نوعی می‌توانند تمرکز را به هم بزنند.

بله، اين جواب‌ها هم هست: «چند سال است همین‌طوری درس می‌خوانیم» و یا «من اصلاً اگر راه نروم درس را متوجه نمی‌شوم و...» اما همه‌ی این‌ها در اثر عادت به‌وجود آمده و اگر این عادت‌ها عوض شوند، سرعت یادگیری‌تان بالا می‌رود و روزهای امتحان ساده‌تر می‌گذرد.

اغلب کارشناسان بهداشت و پزشکان متخصص ارتوپد و استخوان معتقدند که اگر هنگام مطالعه و به‌خصوص درس خواندن در مدت طولانی، اصول صحیح نشستن را رعایت نکنید و به حالت و وضعیت بدنتان توجه نکنید، در طولانی مدت، به بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، کمردرد و تغییر شکل ستون مهره‌ها، گوژپشتی و... مشکلات ساختاری قامتی بسیاری دچار می‌شوید.

پس حالا، درست همین روزها که موقع درس‌ خواندن است به روش‌های درست‌نشستن در زمان مطالعه توجه داشته باشید. این روش‌ها از سوی پزشکان متخصص ارتوپد و ستون فقرات و هم‌چنین کارشناسان بهداشت توصیه شده است:

1. بهترین حالت برای درس‌خواندن، نشستن پشت میز مطالعه است که البته باید اصولی باشد. کارشناسان بهداشت معتقدند بهتر است زمان مطالعه، راحت پشت میز مطالعه بنشینید و بدنتان را سفت نکنید و کمی بدن را به عقب متمایل کرده و قوز نکنید.

بهترین حالت نشستن پشت یک میز، نزدیک‌نشستن به میز است، به‌طوری که ناحیه پشت بدن، محکم به پشتی صندلی چسبیده باشد و پاها نیز روی زمین یا زیرپایی قرار گرفته باشند.

میز و صندلی باید به نحوی تنظیم شود که آرنج‌ها روی میز قرار داشته باشند. هم‌چنین لازم است که سر را به سمت کتاب خم نکنید، بلکه کتاب را در سطحی مقابل چشمتان قرار دهید با فاصله‌ي30 سانتی‌متر.

2. این را خودم تجربه کرده‌ام، وقتی برای مطالعه روی مبل می‌نشینیم، سرمان را باید زیاد خم ‌کنیم. برای همین، چنين روشي برای درس‌خواندن، آن‌ هم در زمان طولانی مناسب نیست. پس بهتر است یک بالش زیر دستمان بگذاریم و کتاب را تا نزدیکی صورت‌ بالا بیاوریم و بدون نیاز به خم‌شدن سر و گردن، مطالعه کنیم.

3. متخصصان ارتوپد معتقدند که اگر روی زمین می‌نشینید و یا به حالت چهارزانو درس می‌خوانید، مراقب وضعيت گردن و کتاب باشید. برای این نوع مطالعه، در گذشته از رحل استفاده می‌شد تا کتاب در زاویه‌ي 45 درجه‌ای از زمین و روبه‌روی چشمان قرار بگیرد و گردن زیاد خم نشود.

یادتان باشد كه نشستن به این شکل در طولانی مدت، جریان خون در پاها را مختل می‌کند و مانع از گردش خون می‌شود و یادگیری را کم می‌کند.

4. به هرحال برای سلامتی خودتان هم که شده بهتر است در هرحالتی که درس می‌خوانید، از نشستن طولانی پرهیز کنید، چون انسان نیاز به تحرک دارد. پس حرکت کنید تا گردش خون در مغزتان بهبود پیدا کند و روند یادگیری‌تان بالا برود.

می‌توانید برای خودتان برنامه بگذارید و بعد از مدتی نشستن، تغییر وضعیت بدهید، راه بروید و یا بایستید. می‌توانید بعد از هر نیم‌ساعت تا یک ساعت مطالعه، بدن و دست‌ها را از سمت چپ و راست گردش بدهید تا خون در اندام‌هایی که مدتی بی‌حرکت مانده‌اند گردش کند.

5. درست‌نشستن را تمرین کنید. شاید در ابتدا برایتان سخت باشد اما وقتی عادت کردید در زمان امتحان‌ها و در هنگام هر مطالعه‌ای تمرکزتان بالا می‌رود و قدرت یادگیری زیاد می‌شود و البته به زیبایی اندام و سلامتی استخوان‌هایتان هم کمک می‌کنید.