ترجمه‌ی پگاه شفتی: به دنیای پر رمز و راز شرکت «مایکروسافت» برویم، با آن سیستم‌عامل مشهورش: پنجره‌ها یا همان ویندوز.

مایکروسافت مدتی است که ابزارک «هولولنز» را به بازار عرضه کرده؛ ابزاركي كه در این مدت کوتاه، طرفداران بسیاری پیدا کرده است. هولولنز یک هدست است که دنیای واقعیت افزوده را معنا می‌کند. هدستی که مثل یک عینک جادویی می‌تواند واقعیت مجازی را هم‌چون واقعیت اطراف‌ برای ما به تصویر بکشد و گرافیک را با فضای اتاق بیامیزد.

هولولنز کاربردهای زیادی در دنیای علم و سرگرمی دارد. از طراحی‌های پیشرفته‌ی مهندسی گرفته تا بازی‌های هیجان‌انگیز رایانه‌ای که با واقعیت افزوده لذت دیگری به کاربر می‌دهند.

حالا اما در این طرف دنیا، در روسیه، پژوهشگران روس، با الهام از هولولنز مايكروسافت، توانسته‌اند دنیای آموزش را با یک اپلیکیشن انقلابی، متحول کنند.

این گروه از پژوهشگران، هولوگروپ نام دارند و اسم اپلیکیشن ابداعي خود را هولواستادی گذاشته‌اند. اين گروه سال گذشته در سوچی روسیه، در جشنواره‌ی «زمانی برای نوآوری»، جايزه‌ گرفتند.

 هولوگروپ، حالا با ارائه‌ی یک دمو يا نسخه‌ی آزمایشي رایگان بر روی فروشگاه سيستم‌عامل ویندوز، قصد دارد این پروژه را به مردم معرفی کند.

ابداع‌کنندگان این نرم‌افزار كاربردي برای تأمین بودجه‌ی این پروژه، آن را در وب‌سایت «ایندی‌گوگو»، معرفی کرده‌اند. این وب‌سایت خیریه، می‌تواند با معرفی محصول، مردم را تشویق کند كه برای راه‌اندازی آن به‌طور خیریه، به مؤسسان کمک کنند تا رؤیای آن‌ها به واقعیت بدل شود.

ایندی‌گوگو تا به‌حال توانسته کمک‌نقدی قابل ملاحظه‌ای برای این پروژه (هولواِستادی) فراهم کند. کاربران این سایت بسیار از این ایده خوششان آمده؛ ايده‌ي نرم‌افزاري که مي‌توان آن را یک مدرسه‌ی هولوگرافیك تلقي كرد. 

هولوگرافی یا تمام‌نگاری به نوعی گرافیک سه‌بعدی گفته مي‌شود كه از ارکان اصلی دنیای واقعیت افزوده است.

این اپلیکیشن می‌تواند کاربر را به فضای سه‌بعدی ببرد و کاری کند كه مثلاً كاربر، جدول مندلیف را لمس کند و ترکیب عناصر شیمیایی و واکنش‌ها را به‌صورت گرافیکی و رنگی ببيند. با این روش احتمالاً هرکاربری می‌تواند مباحث آموزشی را تا آخر عمر به‌خاطر بسپرد.

هولواستادی كمك مي‌كند كه كاربر در فضای اتاق یا هرجای دیگری که حضور دارد، ‌بتواند پدیده‌های علمی را تجسم کند.

این اپلیکیشن هم‌چنین می‌تواند به‌طور هم‌زمان، با چندکاربر به مطالعه‌ی مباحث علمی بپردازد و با حرکات دست یا صدا هدایت شود.

فعلاً این اپلیکیشن با چهار مبحث آموزشی در دسترس است: فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی؛ و هر کدام دارای هشت درس آموزشی هستند.

به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند در یکی از درس‌های زمين‌شناسی نحوه‌ی به‌وجودآمدن زمین را به‌صورت گرافیک سه‌بعدی و رنگی ببینند و با حرکات دست و بدن، زمين را به سمت موردنظرشان هدایت کنند. مثلاً با شیرجه به داخل هسته‌ی زمین بروند و ببینند در آن‌جا چه‌خبر است.

با فراگيرشدن اين نرم‌افزار، معلم‌ها در همه‌جای دنیا به ابزاري منحصربه‌فرد برای آموزش به شاگردان خود دست مي‌يابند؛ ابزاری که می‌تواند هر‌دانش‌آموزی را شیفته‌ی مباحث درسی کند؛ اتفاقي كه تا كنون ‌سابقه نداشته است.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha