ترجمه‌ی پگاه شفتی: فناوری است دیگر، دوست دارد همه‌چیز را شخصی کند. روزگاری رایانه‌ها شخصی شدند و امروز نوبت به زیردریایی رسیده است.

دوچرخه شماره ۸۶۲

یک شرکت نوپای هلندی به نام «ارتگا» به‌تازگی، از طرح اولیه‌ی یک زیردریایی شخصی پرده‌برداری کرده است. این زیردریایی تمام‌برقی سه‌نفره می‌تواند عمق و پهنه‌ی دریا را به راحتی درنوردد!

این زیردریایی البته برای کاربران حرفه‌ای در شاخه‌های علمی، فیلم‌سازی و غواصی طراحی شده و سرنشینان آن باید انگیزه‌ای قوی برای جست‌وجو در اعماق دریا داشته باشند. با این حال طراحان این پروژه بسیار امیدوارند تا این زیردریایی نقره‌ای که درست مثل موجودات دریایی در آب می‌درخشد، در آینده کاربران ماجراجو  را مجذوب کند.

چیزی که در نگاه اول در طراحی این زیردریایی توجه‌ها را جلب می‌کند، اين است كه ایده‌ی زیردریایی نهنگ‌شکل در یکی از داستان‌های تن‌تن مطرح شده بود. شايد طراحان ارتگا از نوجوان تحت‌تأثیر ماجراهاي تن‌تن، چنین زیردریایی خلاقانه‌ای را ابداع کرده‌اند یا نه.

با این حال وجود چنين ایده‌ای در لابه‌لای ماجراجویی‌های تن‌تن می‌تواند ثابت کند، حتی خواندن یک داستان پرماجرا و جذاب مثل تن‌تن می تواند در آینده تبدیل به یک اختراع فوق‌العاده شود، اگر خلاقیت را دست کم نگیریم.

این زیردریایی سه‌نفره به ادعای طراحانش، یکی از امن‌ترین و سریع‌ترین راه‌های زیر و زبر کردن دریاست. این شناور به‌قدری شبیه یک موجود دریایی طراحی شده که می‌تواند آرام و بی‌صدا از کنار آن‌ها عبور کند و بدون اين‌که آن‌ها را بترساند در کنارشان شنا کند.

چنین وسیله‌ای می‌تواند منتهای آرزوی مستندسازان یا پژوهشگرانی باشد که برای تحقیق در زیر دریا، با مشکلاتی مثل ترسیدن و فراری‌شدن موجودات مواجه‌اند.

یک نکته‌ی جالب در این زیردریایی دوستدار محیط‌زیست، این است که طراحان یک باتری انحصاری برای آن ساخته و نام این نوع باتری را «هانسل» گذاشته‌اند. دو موتور برقی در دوطرف با چهار هانسل کار می‌کند و می‌تواند حدود 17کیلومتر در ساعت روی آب و بیش از 20 کیلومتر در ساعت در زیر آب، حرکت کند.

این سرعت می‌تواند زمان بیش‌تری به غواصان ماجراجو بدهد، چون وقتی که آن‌ها برای استفاده از پمپ اکسیژن در زیر آب دارند بسیار محدود است و تا پیش از این در استفاده از وسایل کند، بخش زيادي از این وقت به هدر می‌رفت.

سیستم ناوبری و یک دستگاه مخصوص تنفس مرکزی در این زیردریایی از دیگر امکانات آن است.

شرکت ارتگا قرار است به‌زودی این وسیله را برای فروش عرضه کند. با این حال طراحان این زیردریایی اصلاً دوست ندارند ‌این وسیله مثل یک کالای لوکس به بازار عرضه شود.

آن‌ها از ابتدا هم این وسیله را برای پژوهشگران و جانورشناسان طراحی کرده‌اند و ماجراجویی با این وسیله شاید هرگز نیت اولیه‌ی آن‌ها نبوده باشد، هرچند اصلاً با آن مخالف نیستند.

 

دوچرخه شماره ۸۶۲

یک زیردریایی منحصربه‌فرد برای دریانوردان حرفه‌ای که به تمام ابزارهای هوشمند امروزی مجهز است!

 

دوچرخه شماره ۸۶۲

نمایی از باتری انحصاری که نام آن «هانسل» است.

 

دوچرخه شماره ۸۶۲

تن‌تن در یک زیردریایی. شاید طراحان از این ماجرا الهام گرفته باشند

 

دوچرخه شماره ۸۶۲

در کنار ماهی‌ها و درست مثل آ‌ن‌ها

کد خبر 359074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha