همشهری آنلاین: معاون امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: برای شفاف‌ سازی ابهامات در باره موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو ، تمامی توضیحات و اطلاعات مرتبط را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارایه کردیم.

دکتر جواد وعیدی پنجشنبه‌شب دهم آبان در گفتگو اختصاصی با ایرنا، مذاکرات خود با اولی هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو، را سازنده خواند و گفت: در چهار روز گذشته، هفت دور مذاکرات فشرده، جدی، حرفه‌ای و فنی، در مدت زمانی بیش از ‪ ۱۶‬ساعت انجام دادیم.

وی تصریح کرد: مذاکرات در فضایی سازنده و همکاری متقابل انجام شد و آژانس تمامی سوالات خود درباره موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو را مطرح کرد.

وعیدی اظهار داشت: ما نیز با اراده جدی و در فضای همکاری متقابل، پاسخ‌ها، توضیحات و اطلاعاتی برای رفع ابهامات در اختیار آژانس قرار دادیم و هر آنچه را که برای شفاف‌سازی در مورد موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو لازم بود، ارایه کردیم.

این مقام شورای عالی امنیت ملی گفت: این مذاکرات، مذاکرات نهایی در مورد موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو بود و پس از این، تا اجلاس ماه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جلسه‌ای با آژانس نخواهیم داشتیم.

وعیدی تصریح کرد: اکنون منتظر ارزیابی آژانس می‌مانیم تا بر اساس راستی آزمایی و دسترسی‌هایی که برای آژانس فراهم و نیز اطلاعات و توضیحاتی که ارایه کرده‌ایم، ارزیابی خود را درباره موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو اعلام کند.

وی افزود: انتظار می‌رود آژانس، ارزیابی خود را دراین مورد تا ‪ ۱۵‬نوامبر که مقدمات گزارش البرادعی فراهم می‌شود، ارایه کند.

معاون امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر آژانس در اجلاس ماه نوامبر خود اعلام کند که موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو بسته و حل و فصل شده است، به سراغ حل و فصل موضوع بعدی خواهیم رفت.

وعیدی تاکید کرد: تا قبل از بسته نشدن موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو به موضوعات بعدی که در توافقنامه ایران و آژانس آمده است، نخواهیم پرداخت.

کد خبر 35548

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز