همشهری‌آنلاین: آرای انتخابات ریاست جمهوری در ایالت ویسکانسین آمریکا به دنبال طرح دو درخواست از سوی کاندیداهای احزاب ثالث بازشماری خواهد شد.

جیل استاین، کاندیدای ریاست جمهوری حزب سبز آمریکا که در انتخابات هشتم نوامبر(18 آبان) بعد از دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و گری جانسون در رده چهارم قرار گرفته بود، کمی قبل از فرا رسیدن ضرب‌الاجل بعد از ظهر جمعه رسما از کمیسیون انتخابات ایالت ویسکانسین خواست تا دستور بازشماری آرای این ایالت شمالی را صادر کند.

این در حالی است که راکی دلا فونته، نامزد حزب مستقل موسوم به حزب "اصلاح" نیز درخواست بازشماری آرای انتخابات در این ایالت را ارائه کرد.

این درخواست‌ها پیش از به پایان رسیدن موعد قانونی برای درخواست بازشماری آرا تقدیم مقام‌های رسمی شده و انتظار می‌رود فرماندار ویسکانسین به زودی برای اجرایی کردن آن اقدام کند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت خبری هیل، استاین در بیانیه‌ای گفت: ما حامی نظام انتخاباتی هستیم که بتوانیم به آن اعتماد کنیم. ما حامی سیستم‌های رای‌گیری هستیم که به رای ما احترام گذاشته و آن را تشویق کند و امکانات را برای آن که همه ما حق اساسی خود برای رای دادن را عملی سازیم فراهم کند.

کمیسیون انتخاباتی ایالت ویسکانسین در توییتی تایید کرد که درخواست بازشمارش آرا را رسما دریافت کرده است و تاکید کرد که جزئیات بیشتر در این باره به زودی اعلام خواهد شد. جمعه  پنجم آذر آخرین مهلت برای ارسال رسمی درخواست شمارش آرا در ویسکانسین بود.

نتایج شمارش آرا در ایالت ویسکانسین حدود دو هفته پیش اعلام شد و طی آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، با اختلاف بسیار اندک برخلاف انتظار دموکرات‌ها، هيلاري كلينتون را شکست داد.

دكتر جیل استاین، کاندیدای حزب سبز در پایان شمارش آرای ایالت ویسکانسین پس از گری جانسون، نامزد حزب لیبرال، در جایگاه چهارم قرار گرفت و تنها حدود ۳۱ هزار رای کسب کرد.

جیل استاین، رهبر حزب سبز آمریکا که امسال هم همچون چهار سال گذشته به عنوان نامزد این حزب در انتخابات حضور داشت، از هفته گذشته مشغول جذب کمک‌های مردمی برای تامین هزینه‌های احتمالی درخواست بازشماری آرا در سه ایالت میشیگان، ویسکانسین و پنسلوانیا بود و گفته می‌شود توانسته تاکنون حدود پنج میلیون دلار کمک مردمی جمع کند.

جیل استاین گفت که قصد دارد تقاضاهای مشابهی برای بازشماری آرا درایالت‌های پنسیلوانیا و میشیگان نیز تقدیم مقام‌های این ایالت‌ها کند.

ضرب الاجل درخواست رسمی برای بازشماری آرا در پنسیلوانیا روز دوشنبه به اتمام می‌رسد و ایالت میشیگان هم که هنوز به طور رسمی نتایج نهایی را اعلام نکرده، مهلت طرح شکایت‌های انتخاباتی را چهارشنبه این هفته اعلام کرده است.

مطابق قوانین انتخاباتی آمریکا، اگر بازشماری آرا ادعای شاکی را به اثبات نرساند، او موظف است تمامی هزینه‌های بازشماری را تقبل کند.

ایالت ویسکانسین دارای ۱۰ رای کالج الکترال است و در صورتی که نتایج بازشماری خلاف نتایج اولیه باشد، این ۱۰ رای الکترال به حساب هیلاری کلینتون واریز خواهد شد اما در نتیجه نهایی تغییری به وجود نخواهد آورد. هیلاری کلینتون برای نزدیک کردن خود به مرز ۲۷۰ رای الکترال به تمامی آرای سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین نیاز داشت.

یک احتمال دیگر این است که اگر نتایج بازشماری آرا در دو ایالت از سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین بر خلاف نتایج اولیه اعلام شود در آن صورت با وجود به حد نصاب نرسیدن کلینتون اما دونالد ترامپ هم از مرز ۲۷۰ رای الکتورال انتخاباتی پایین تر آمده و هیج کدام از دو نامزد برنده انتخابات نخواهند شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا که این روزها به سختی مشغول بررسی گزینه‌های خود برای تشکیل دولت جدید آمریکاست، در انتخابات روز هشتم نوامبر موفق شد اکثریت آرای کالج الكترال را کسب کند.

علت اصلی برنده شدن ترامپ پیروزی در سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا بود که در سه دهه گذشته هیچ گاه به جمهوری‌خواهان روی خوش نشان نداده بودند. او همچنین توانست رقابت در ایالت پرجمعیت فلوریدا را هم از آن خود کند تا پیروزی‌اش برابر دموکرات‌ها قاطعانه‌تر شود.

درخواست بازشماري در ایالت ویسکانسین در حالی از سوی نامزد حزب سبز آمریکا طرح شده که مقام‌های رسمی برگزار کننده انتخابات هشتم نوامبر می‌گویند هیچ نشانه‌ای از بروز تخلف در شمارش آرا که بر نتایج فعلی تاثیر گذار بوده باشد، مشاهده نشده است.

همچنین در روزهای اخیر، چند فعال و وکیل زبده در امور انتخابات به هیلاری کلینتون توصیه کردند که برای بازشماری آرا در سه ایالت ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان اقدام کند.

این وکلا که به همراه چند شخصیت دانشگاهی و فعال اجتماعی و سیاسی موضوع احتمال هک شدن برخی از کامپیوترهای شمارش رای را مطرح کرده‌اند می‌گویند بررسی‌هایشان نشان می‌دهد نتایج شمارش آرا برای کلینتون در مناطقی که از سیستم کامپیوتری استفاده شده اغلب بدتر از نتایج شمارش آرا در مناطقی است که آرا به صورت دستی و یا به کمک اسکن کردن برگه‌های رای شمارش شده است و این یک الگوی مشکوک است.

این افراد بر همین اساس می‌گویند خواستار تحقیق در بعضی مناطق از ایالت‌هایی چون پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان هستند ‌تا مطمئن شوند کامپیوترهای آنجا هک نشده باشد.

با وجود این، ستاد انتخاباتی کلینتون هنوز هیچ تمایلی برای درخواست بازشمارش آرا نشان نداده است.

کد خبر 353700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha