حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان ادامه دارد؛ دونالد ترامپ در حال مذاکره با گزینه‌های مورد نظر برای پست‌های کابینه است؛ معترضان با گذشت حدود ۳هفته از انتخابات هنوز در خیابان‌ها هستند و تاکنون در یکی از ایالت‌های کلیدی، درخواست بازشماری آرا مطرح شده است.

آمریکا

در انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، پيروز آراي مردمي، لزوما پيروز انتخابات نيست و آراي الكترال است كه سرنوشت كليددار كاخ سفيد را تعيين مي‌كند؛ اين همان اتفاقي است كه در انتخابات امسال رخ داد. براساس آخرين آمار اعلام شده، هيلاري كلينتون بيش از 64ميليون و دونالد ترامپ بيش از 62ميليون رأي كسب كردند اما از آنجا كه ترامپ 290رأي از مجموع 538رأي الكترال را به‌دست آورد پيروز ميدان شد.

اكنون نه كلينتون بلكه جيل استين، نامزد حزب سبزهاست كه در اعتراض به اين سيستم خواستار بازشماري آرا شده است. او گفته بود قصد دارد در 3ايالت كليدي آمريكا درخواست بازشماري آرا را بدهد؛ 3ايالتي كه جزو ايالت‌هاي سرنوشت‌ساز بودند و استين و بسياري از همفكرانش معتقدند در آنها تخلف انتخاباتي صورت گرفته است. استين موفق شد ديروز پيش از پايان مهلت اعتراض در ايالت ويسكانسين، با تأمين هزينه 2ميليون دلاري بازشماري درخواستش را دراين ايالت ثبت كند.

پيش از اين، برخي كارشناسان انتخاباتي ضمن انتقاد از رأي‌گيري الكترونيكي و واردكردن اشكالاتي به آن، از هيلاري كلينتون خواسته بودند در 3ايالت ويسكانسين، ميشيگان و پنسيلوانيا درخواست بازشماري آرا را بدهد. در ويسكانسين بازشماري به درخواست استين انجام مي‌شود اما كلينتون در پنسيلوانيا تا دوشنبه و در ميشيگان تا چهارشنبه فرصت دارد به‌طور رسمي درخواستش را مطرح كند.
آنطور كه شواهد نشان مي‌دهد،

مردم آمريكا در دولت جديد اين كشور برخلاف گذشته بايد منتظر دخالت‌هاي گسترده اعضاي خانواده ترامپ باشند. طي 3هفته گذشته گمانه‌زني‌ها در مورد پست‌هاي كليدي كابينه ادامه داشت و تاحدودي چهره‌هاي نهايي برخي از پست‌ها مشخص شده است. همزمان، انتقادهاي زيادي عليه دخالت دختر، پسران و داماد ترامپ در چينش اعضاي كابينه مطرح شده؛ كابينه‌اي كه ترامپ مي‌گويد خودش حرف آخر را در تركيبش خواهد زد.

  • ديدار پسر ترامپ با مخالفان دولت سوريه

روزنامه وال‌استريت ژورنال فاش كرد فرزند بزرگ ترامپ يعني دونالد جونيور ترامپ حدود 40روز پيش در پاريس با رنده قسيس، رهبر يكي از گروه‌هاي مخالف دولت سوريه ديدار كرده است. قسيس خواستار انتقال سياسي در سوريه است اما اين موضوع را در همكاري با دولت بشار اسد مي‌داند. او همچنين طرفدار دخالت روسيه در سوريه است.

از اين منظر، بسياري اين ديدار را در راستاي همكاري‌هاي آينده واشنگتن و مسكو در مورد سوريه دانسته‌اند. پيش‌تر سخنان دونالد ترامپ درباره لزوم همكاري آمريكا و روسيه در مورد سوريه جنجال ايجاد كرده بود. كرملين ديروز ارتباطش با جلسه فرزند ترامپ و قسيس را رد كرد.

  • نقش داماد ترامپ در قديمي‌ترين مناقشه خاورميانه

مناقشه فلسطين و اسرائيل بيش از 7 دهه است كه ادامه دارد و اكنون دونالد ترامپ معتقد است دامادش كه مثل خود او تاجر است و هيچ تجربه سياسي ندارد مي‌تواند حلال اين مناقشه تاريخي باشد. انتقاد از اين گفته ترامپ همچنان در ميان ديپلمات‌هاي آمريكايي ادامه دارد. او گفته بود «جرد كوشنر» كه خود يهودي است مي‌تواند به اين كشمكش پايان دهد. پيش‌بيني مي‌شود ترامپ كوشنر را به‌عنوان نماينده آمريكا در بحران فلسطين معرفي كند. كوشنر يك يهودي ارتدكس است و ايوانكا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، زماني كه با او ازدواج كرد به يهوديت تغيير مذهب داد.

  • رقابت ميان رامني و جولياني برسر وزارت‌خارجه

ترامپ براي وزارت خارجه، ابتدا رودي جولياني، شهردار پيشين نيويورك، را مدنظر داشت. يك هفته بعد اما از ميت رامني از چهره‌هاي مطرح حزب جمهوريخواه كه در سال 2012نامزد اين حزب در انتخابات رياست‌جمهوري بود هم به‌عنوان بخت اول تصاحب اين پست نام برده شد. در تيم ترامپ اختلاف‌ها بر سر اين 2 بالا گرفته است. چهره‌هاي نزديك به رئيس‌جمهور منتخب معتقدند رامني «كلاهبردار» است و در طول انتخابات، عليه ترامپ فعاليت كرده است؛ بنابراين جايي در كابينه ندارد. مخالفان جولياني هم به رويكرد افراطي او اشاره مي‌كنند و معتقدند حضور او در وزارت خارجه، به مخالفت بسياري از كشورها با آمريكا منجر خواهد شد.

  • 2زن در كابينه دونالد ترامپ

دونالد ترامپ اكنون 2زن را براي حضور در كابينه معرفي كرده است؛ نيكي هالي به‌عنوان سفير آمريكا در سازمان ملل و بتسي دِووس براي وزارت آموزش و پرورش. به‌نظر مي‌رسد ترامپ سعي دارد با اين اقدام اظهارات جنجالي‌اش در طول مبارزات انتخاباتي در مورد زنان و اقليت‌هاي قومي را جبران كند. نيكي هالي ۴۴ سال دارد و فرماندار ايالت كاروليناي جنوبي است. هالي رنگين‌پوست است و پدر و مادرش اهل هندوستان هستند. بتسي دِووس يك ميلياردر ۵۸ ساله است. او رئيس حزب جمهوريخواه در ميشيگان است و از سال‌ها پيش خواهان انجام اصلاحات در سيستم آموزشي آمريكا بوده است.

کد خبر 353632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha