چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

سرانجام دونالد ترامپ در میان خبرنگاران و مدیران یکی از حرفه‌ای‌ترین رسانه‌های مخالفش یعنی روزنامه نیویورک‌تایمز حاضر شد اما حضور رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در دفتر نیویورک‌تایمز با مهم‌ترین «تغییر مواضع» او همراه بود.

ترامپ

ترامپ ديروز نشان داد تقريبا هيچ موضع ثابتي در مورد اغلب مسائلي كه طي 19‌ماه مبارزه انتخاباتي‌اش مطرح كرده ندارد. تغيير موضع او از همان ابتداي صبح (به وقت محلي آمريكا) اتفاق افتاد. ترامپ روزش را با اين پست توييتري عليه نيويورك‌تايمز آغاز كرد: در بازديد امروزم از روزنامه نيويورك‌تايمز «ناكام» را لغو كردم. او سپس به روال هميشه چند جمله انتقادي عليه اين روزنامه نوشت و گفت كه دليل اين تصميم، شرايطي بوده كه نيويورك‌تايمز براي برگزاري نشست با خبرنگارانش گذاشته است.

به‌نظر مي‌رسد مديران نيويورك‌تايمز با توجه به دامي كه ترامپ شب قبل از آن در دفتر كارش براي مديران و مجريان رسانه‌هاي بزرگ آمريكايي ازجمله سي‌ان‌ان، ان‌بي‌سي و اي‌بي‌سي پهن كرده بود، مانع از اقدام مشابه او در دفتر نيويورك‌تايمز شوند. چهره‌هاي سرشناس و شناخته‌شده رسانه‌هاي بزرگ آمريكا كه به دعوت ترامپ به دفترش رفته بودند با سيل انتقادها، توهين‌ها و دشنام‌هاي او مواجه شدند؛ موضوعي كه همه آنها را بهت‌زده كرده بود و به گفته حاضران در جلسه رفتاري بي‌سابقه از سوي يك رئيس‌جمهور آمريكا بوده است.

چند ساعت بيشتر از توييت صبح ترامپ نگذشته بود كه او در توييتر خود نوشت:‌ جلسه‌ام در نيويورك‌تايمز برگزار مي‌شود؛ ساعت 12:30.منتظر اين نشست هستم! اين آغاز تغيير مواضع ترامپ در ماجراي بازديد از نيويورك‌تايمز بود. برگزاري اين نشست نشان داد مديران نيويورك‌تايمز توانسته‌اند شرايط خود را به ترامپ تحميل كنند و به نوعي قدرت‌شان را به رخ بكشند. 23نفر از خبرنگاران، دبيران و مديران نيويورك‌تايمز در نشستي يك ساعته ميزبان دونالد ترامپ بودند؛ يك ساعتي كه به پرسش و پاسخ ميان خبرنگاران نيويورك‌تايمز و دونالد ترامپ گذشت. او اما طي اين يك ساعت، در ميان ناباوري 6 بار مواضع قبلي‌اش را تغيير داد.

1-تعقيب قضايي هيلاري كلينتون: در اظهارنظري كه تيتر بسياري از روزنامه‌هاي آمريكا شد، دونالد ترامپ اعلام كرد كه قصد ندارد رقيب دمكراتش، هيلاري كلينتون را به‌خاطر پرونده جنجالي ايميل‌هايش تحت تعقيب قضايي قرار دهد. اين در حالي است كه در تمام مدت مبارزات انتخاباتي، ماجراي استفاده كلينتون از ايميل شخصي براي ارسال اطلاعات محرمانه در دوران وزارت خارجه به محور سخنان ترامپ عليه او تبديل شده بود. ترامپ در ميان فرياد حمايت هوادارانش، قول داده بود اگر به قدرت برسد، كلينتون را زنداني كند. ديروز اما او گفت كه ديگر قصد ندارد اين پرونده را پيگيري كند.

2-بنياد خانواده كلينتون: يكي ديگر از مواردي كه محور انتقادها و گاه توهين‌هاي تند دونالد ترامپ عليه هيلاري كلينتون و همسرش بيل كلينتون بود، تاسيس بنياد خيريه كلينتون بوده است. بنياد كلينتون را بيل كلينتون پس از اتمام دوره رياست‌جمهوري‌اش راه‌اندازي كرد. ترامپ سازوكار اين بنياد را «فاسد» مي‌دانست و بارها گفته بود كه «هيلاري كلاهبردار» در اين مؤسسه دست به تخلف مالي زده است. او اين بنياد را يك «مؤسسه غيرقانوني» خوانده بود كه بايد تعطيل شود. ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه نيويورك‌تايمز براي نخستين بار گفت كه اين بنياد «كار خوبي» انجام مي‌دهد و او موافق ادامه كار آن است.

3-پيمان‌ آب‌وهوايي: ترامپ در يك اظهارنظر جنجالي ديگر از موضع قبلي‌اش مبني بر خروج از پيمان آب‌وهوايي كوتاه آمد و گفت بين شيوه زندگي انسان و تغييرات آب‌وهوايي ارتباطاتي وجود دارد. پيش از اين او تمام قد مقابل پيمان آب‌هوايي ايستاده بود و گفته بود آمريكا را از پيمان پاريس بيرون خواهد كشيد. ترامپ اينگونه پيمان‌هاي محيط‌زيستي را به نفع چين و به ضرر آمريكا دانسته بود و گفته بود كه ديگر كشورها براي مهار اقتصاد آمريكا اينگونه پيمان‌ها را به راه‌انداخته‌اند. ترامپ در گفت‌وگو با نيويورك‌تايمز تغيير موضع داد و اعلام كرد از پيمان آب‌وهوايي پاريس خارج نخواهد شد.

4-راي الكترال: دونالد ترامپ براي پنجمين بار طي‌ماه‌هاي اخير نظرش در مورد رأي الكترال را تغيير داد. او اين بار گفت كه با رأي الكترال مخالف است و رئيس‌جمهور آمريكا بايد با رأي مستقيم مردم انتخاب شود. طبق سيستم پيچيده انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، مردم اين كشور ابتدا اعضاي هيأت‌هاي انتخاباتي را تعيين مي‌كنند و اين اعضا سپس در اقدامي نمادين رئيس‌جمهور را. هر ايالت باتوجه به جمعيتش اعضاي هيأت انتخاباتي دارد. ممكن است نامزدي در مجموع آراي مردم پيروز شود اما در محاسبه مجموع آراي الكترال، شكست بخورد. چنان‌كه در انتخابات اخير، كلينتون پيروز آراي مردمي بود و ترامپ پيروز آراي الكترال.

5-علاقه به اوباما: هيلاري كلينتون تنها فردي نبود كه هدف آماج حملات ترامپ قرار گرفت. باراك اوباما نيز بارها و بارها هدف سخنان توهين‌آميز او بود. ترامپ دائما عملكرد دولت اوباما را زير سؤال مي‌برد و در جايي حتي گفته بود اوباما بهتر است به جاي مملكت‌داري، برود گلفش را بازي كند. در 2 هفته آخر مبارزات انتخاباتي، اوباما كه خطر پيروزي ترامپ در انتخابات را حس كرده بود، خود وارد ميدان شد تا رأي‌دهندگان آمريكايي، به خصوص سياهپوستان را براي رأي دادن به كلينتون متقاعد كند. ترامپ كه قبلا اوباما را رئيس‌جمهور «نامشروع» آمريكا مي‌خواند ديروز به خبرنگاران نيويورك‌تايمز گفت: «واقعا اوباما را دوست دارم.»

6-رابطه با نيويورك‌تايمز: اما جالب‌ترين قسمت ماجراي «ديروز، حس ترامپ نسبت به نيويورك‌تايمز بود. او در خلال سخنانش جمله‌اي گفت كه به اعتقاد برخي از رسانه‌هاي آمريكايي «بسيار مضحك» به‌نظر مي‌رسيد. او كه چند ساعت پيش از حضورش در ساختمان نيويورك‌تايمز طبق روال ماه‌هاي اخير عليه اين روزنامه سخن گفته بود، در ميان خبرنگاران و دبيران اين روزنامه گفت كه براي نيويورك‌تايمز «احترام بسيار» قائل است. او حتي پا را فراتر گذاشت و گفت:‌ «نيويورك‌تايمز يك جواهر بزرگ براي آمريكاست.

نيويورك‌تايمز يك جواهر براي جهان است.» اين روزنامه يكي از رسانه‌هايي بود كه در طول رقابت‌هاي انتخاباتي به‌طور رسمي از هيلاري كلينتون حمايت كرده بود. نيويورك‌تايمز در سرمقاله‌اي همچنين از مردم خواسته بود براي نجات آمريكا از سياست‌هاي دونالد ترامپ به كلينتون رأي دهند.

  • جنگ عراق، اشتباه بزرگ آمريكا

ترامپ در گفت و گو با نيويورك تايمز، در مورد برنامه هايش در زمينه سياست خارجي آمريكا جزئيات زيادي مطرح نكرد. او در عين حال گفت كه كار آمريكا «ملت‌سازي» نيست. او گفت كه حمله آمريكا به عراق «بزرگ ترين اشتباه تاريخي» اين كشور بوده است. ترامپ به سوريه هم اشاره كرد و گفت: «در مورد جنگ سوريه برنامه مشخص داريم.» او جزئيات اين برنامه را تشريح نكرد.

کد خبر 353511

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha