جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: «فرار از اردو» با نام قبلی «فرار از قلعه رودخان» نهمین ساخته غلامرضا رمضانی است که از ۱۹ آبان در گروه آزاد، روی پرده رفت.

سینما

محمد بحراني، سيروس همتي، شكرخدا گودرزي و... بازيگران بزرگسال اين فيلم كودك و نوجوان هستند كه پيش از اين در 2جشنواره فيلم فجر و فيلم كودك به نمايش درآمده و چند جايزه برده است. رمضاني فيلم‌هاي «گنجشكك اشي‌مشي»، «همبازي»، «سبز كوچك»، «قفل‌ساز»، «بازي»، «حيات» و... را در كارنامه دارد و اميدوار است آخرين ساخته‌اش به مذاق تماشاگران خوش بيايد.

  • تصميم پخش‌كننده فيلم

كارگردان «فرار از اردو» درباره دليل تغيير نام فيلم از فرار از قلعه رودخان به همشهري مي‌گويد: اين تغيير با نظر من انجام نشد و تصميم پخش‌كننده بود. فكر مي‌كنم جذب مخاطب به واسطه نام فيلم نيست، بلكه اين، قصه، بازي‌ها و بازيگران هستند كه تماشاگران را به سمت سالن‌هاي سينما جذب مي‌كنند. با اين حال، برخي پخش‌كنندگان معيارهايي دارند كه ممكن است براساس تجربه باشد. در جلسه‌اي عنوان شد فرار از قلعه رودخان شايد فيلمي تاريخي را تداعي كند و بهتر است نامش عوض شود تا در گيشه موفق باشد. من هم با وجود مخالفت، محترمانه پذيرفتم.

كارگردان «همبازي» با اشاره به تفاوت نسخه‌هاي جشنواره‌اي و اكران عمومي يادآور مي‌شود: با توجه به اينكه فيلم بايد كشش لازم را براي جذب مخاطب داشته باشد، متأسفانه باز هم به پيشنهاد پخش‌كننده 8دقيقه از ابتداي داستان را حذف كردم كه در واقع بخش معارفه بود. پخش‌كننده تأكيد داشت فيلم كمي كوتاه شود تا تماشاگر راحت باشد و من متأسفانه يكي از صحنه‌هاي اساسي را حذف كردم. بعد از آن وقتي با مردم به تماشاي فيلم نشستم، احساس كردم بهتر بود اين كار را انجام نمي‌دادم.

رمضاني درباره رايزني با آموزش و پرورش براي اكران فيلم براي دانش‌آموزان هم مي‌گويد: در كارگروه آموزش و پرورش تشخيص دادند فيلم بيشتر براي مقطع دبيرستان مناسب است اما پخش‌كننده هيچ اقدامي براي گرفتن نامه از آموزش و پرورش و ارسال به مديران مدارس نكرده است. از طرفي متوجه شدم نامه مورد نظر 23آبان از وزارتخانه خارج شده اما با مدارس براي اكران فرار از اردو اصلا هماهنگي نشده است. البته قرار نيست چشم‌بسته كسي را متهم كنم. صبر كردم ببينم تهيه‌كننده و پخش‌كننده چه اقدامي مي‌كنند اما تا امروز كاري نكرده‌اند. در ضمن قبل از اكران هيچ تبليغي نشد و تيزرها پس از آغاز نمايش فيلم براي پخش رفت.

  • زمان نامناسب اكران

رمضاني با انتقاد از زمان نامناسب اكران فرار از اردو مي‌گويد: فيلم را نيمه اول 94آماده و به پخش‌كننده تحويل دادم اما پس از حدود يك سال و نيم در يك فصل پرترافيك و همزمان با ايام صفر و تعطيلات اكران شد. از همان اول به پخش‌كننده تأكيد داشتم فيلم بايد در زمان مناسب و در سرگروه اكران شود. طبق قانون كه بايد كارگردان براي زمان اكران رضايت بدهد، با من تماس گرفتند و گفتند در سرگروه آزاد، اكران مي‌شود. هر چند رضايت ندادم اما 17آبان از طريق فضاي مجازي متوجه شدم فرار از اردو 19آبان اكران مي‌شود. پس از پيگيري به من گفتند قانون رضايت كارگردان از پخش فيلم برداشته شده و كافي است تهيه‌كننده رضايت بدهد.

  • تأثير آلودگي هوا بر سينما

«فرار از اردو» پس از 18‌ماه انتظار بدون سرگروه سينمايي و در زماني نامناسب روي پرده سينماها رفته و بعد مي‌گويند فيلم كودك و نوجوان فروش ندارد. غيراز تعطيلات اربعين، آلودگي هوا و تعطيلي مدارس هم در فروش فيلم مؤثر بوده و در نهايت همه اتهام‌ها به سمت كارگردان است و اينكه سينماهاي گروه كودك مخاطب ندارد.

کد خبر 353006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha