سینما> علی مولوی: اگر امروز در دوره‌ی نوجوانی باشید، یادتان نمی‌آید. روزگاری بود که ما کودکان و نوجوانان دهه‌ی شصت، سینماهایی مخصوص خودمان داشتیم؛ سینماهایی با نشان «خورشید خندان» که آن را «رضا کیانیان» طراحی کرده بود.

دوچرخه شماره ۸۵۲

ما فيلم‌هايي را كه آن‌سال‌ها در اين سينماها ديديم، هرگز فراموش نكرده‌ايم و هنوز هم هروقت يادشان مي‌افتيم، لبخندي از آن سال‌ها روي صورتمان مي‌نشيند.

حالا سال‌هاست كه ديگر سينماهاي مخصوص فيلم‌هاي كودك و نوجوان وجود ندارند. سال‌هاست كه هروقت فرصت كردم و توانستم، به يكي از مسئولان جشنواره‌ي فيلم‌هاي كودك و نوجوان يا مسئولان سينمايي كشور يادآوري كردم كه چه‌قدر اكران فيلم‌هاي كودك و نوجوان مهم است.

متأسفانه بعضي از بزرگ‌ترها تصور مي‌كنند تماشاكردن فيلم در سينما، صرفاً جنبه‌ي سرگرمي دارد؛ اما اصلاً اين‌طور نيست. در بسياري از كشورها، اكران فيلم‌هاي كودك و نوجوان به اندازه‌ي زنگ ورزش مهم است.

آن‌ها مي‌دانند همان‌طور كه زنگ ورزش در كشف استعداد در رشته‌هاي ورزشي مهم است و آينده‌ي ورزشي يك كشور را تعيين مي‌كند، اكران فيلم‌هاي كودك و نوجوان هم براي آينده‌ي سينمايي يك كشور حياتي است. چون از همين سن و سال و از همين سينماهاست كه نوجوان‌ها به فيلم‌سازي علاقه‌مند مي‌شود و مسير زندگي‌شان عوض مي‌شود.

جالب است بدانيد خيلي از فيلم‌سازهاي جوان ايراني امروز، محصول همان سينماهاي خورشيد خندان‌اند. آن‌ها با تماشاي همان فيلم‌ها بر پرده‌ي نقره‌اي سينماها، عاشق سينما شدند.

اما حالا و بعد از سال‌ها، خبرهاي خوش و هيجان‌انگيزي در راه است. اين‌بار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان دست‌به‌كار شده و طرح تازه‌اي را براي اكران فيلم‌هاي كودك و نوجوان اجرا كرده؛ طرحي با عنوان «كانون نمايش».

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ي دوچرخه و به‌نقل از اداره‌ي كل روابط‌عمومي و امور بين‌الملل كانون پرورش فكري، در این طرح كه به‌طور رسمي از 15 آبان‌ماه 95 آغاز مي‌شود، تعداد زيادي فیلم‌های كوتاه زنده و پويانمايي و فيلم‌هاي سينمايي توليد كانون پرورش فكري، در دو نوبت صبح (ويژه‌ي مدرسه‌ها) و بعد از ظهر (عمومي) در سالن‌هاي نمايش كانون پرورش فكري نمايش داده مي‌شوند.

البته قرار است این طرح با همکاری بنیاد سينمايي فارابی و معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، گسترش پيدا كند تا فيلم‌هاي ديگر تهيه‌كنندگان براي مخاطبان كودك و نوجوان هم به نمايش درآيد و با خريد حقوق نمايش فيلم‌هاي خارجي مناسب، اين فيلم‌ها هم دوبله و آماده‌ي نمايش شوند.

در حال حاضر 30 سالن نمايش مراكز كانون پرورش فكري در شهرهاي اردبيل، اراك، اروميه، اصفهان، اهواز، ايلام، بجنورد، بندرعباس، بوشهر، بيرجند، تبريز،‌ خرم‌آباد، رشت، زاهدان، زنجان، ساري، سمنان، سنندج، شهركرد، شيراز، قزوين، قم، ‌كرج، كرمان، كرمانشاه، گرگان، مشهد،‌ همدان، ياسوج و يزد آماده‌ي نمايش اين فيلم‌ها هستند.

ضمن اين‌كه در تهران هم دو سالن «سينماتئاتر كانون» (خيابان شهيد بهشتي، خيابان خالد اسلامبولي) و مجتمع آفرينش (بين فلكه‌ي سوم و چهارم تهرانپارس، نبش 212 شرقي) آماده‌ي نمايش اين فيلم‌ها هستند.

گفتني است چند روز پيش، علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به این‌که مراكز کانون پرورش فكري در سراسر کشور دارای بیش از 400 سالن کوچک و بزرگ است، اظهار امیدواری کرد در فاز بعدی اين طرح و تا پایان سال 1395 تعداد سینماهای نمایش‌دهنده‌ي این فیلم‌ها به 62 سالن افزایش پیدا کند.

حالا همه‌چيز براي زنگ سينما و تماشاي فيلم‌هاي ديدني و ناياب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوان آماده است. حالا به‌جاي خورشيد خندان، هركجا نشان «كانون نمايش» را ببينيد، مطمئنيد آن‌جا پر از فيلم‌ها و انيميشن‌هاي جذابي است كه انتظار شما را مي‌كشند. حالا نوبت همت شماست.

مي‌توانيد از مدرسه‌ها و خانواده‌هايتان بخواهيد از اين فرصت استفاده كنند و گروهي به تماشاي اين فيلم‌ها برويد. ضمن اين‌كه خوب است بدانيد مدرسه‌ها، مهد‌كودك‌ها و سازمان‌ها مي‌توانند از تخفيف 50درصدي در خريد بليت در سراسر كشور بهره‌مند شوند.

در اين مطلب، برخي از فيلم‌هاي اين طرح را كه تا پايان آذرماه اكران مي‌شوند برايتان معرفي مي‌كنيم تا بيش‌تر با حال و هواي آن‌ها آشنا شويد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • ناسور (1394)

انيميشن سينمايي «ناسور» به كارگرداني «كيانوش دالوند»، روايتي از واقعه‌ي عاشوراست و زندگي يكي از دعوت‌كنندگان كوفي امام حسين‌ع را به‌نام «عبيدالله‌بن‌حر جعفي» به تصوير مي‌كشد. يكي از ويژگي‌هاي اين انيميشن اين است كه هيچ‌كدام از شخصيت‌هاي آن چهره ندارند.

اين اولين فيلمي است كه تهيه‌كننده‌ي آن كانون پرورش فكري نيست و در برنامه‌ي نمايش قرار گرفته است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

بچه‌هاي نفت (1380)

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

خمره (1370)

  • خمره (1370) و بچه‌هاى نفت (1380)

«ابراهيم فروزش» نامي آشنا و به‌يادماندني در سينماي كودك و نوجوان ايران است. نامي كه در تمامي دنيا به‌عنوان فيلم‌سازي منحصربه‌فرد در سينماي كودك و نوجوان شناخته مي‌شود و آثار او هميشه در جشنواره‌هاي جهان جوايز بسياري به‌دست آورده‌اند.

فيلم «خمره» براساس رمان خمره، نوشته‌ي «هوشنگ مرادي‌كرماني» در بيش از 60جشنواره‌ي داخلي و خارجي شركت كرده و بعد از فيلم «جدايي نادر از سيمين»، ركورددار كسب جايزه از جشنواره‌هاي جهاني است.

جوايزي مثل سيمرغ بلورين بهترين فيلم اول دهمين جشنواره‌ي فيلم فجر، يوزپلنگ طلايي و سه جايزه از جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم لوكارنوي سوئيس، جوايز جشنواره‌هاي سائوپائولو (برزيل)، دونكرك، اوبرويليه، سينه‌جونيور (فرانسه)، وين (اتريش) و...

فيلم «بچه‌هاي نفت» نيز فيلمي به نويسندگي و كارگرداني اوست كه داستان زندگي بچه‌های مسجدسلیمان، شهر لوله‌های نفت را روايت مي‌كند؛ سرزمینی که برای اولین‌بار در خاور میانه، در آن چاه نفت حفر شد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • مشق شب (1367)

«مشق شب»، اولين فيلمي است كه از زنده‌ياد «عباس كيارستمي» در برنامه‌ي اكران كانون نمايش قرار گرفته است. اين فيلم در اصل پژوهشي مصور درباره‌ي مشق شب دانش‌آموزان است و از زبان خود آن‌ها به اين موضوع مي‌پردازد.

مشق شب در ششمين دوره‌ي جشنواره‌ي بين‌المللي ريميني (ايتاليا)، جايزه‌ي شهر ريميني و جايزه‌ي ويژه‌ي اين جشنواره را به‌دست آورده است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • مرادو (1390)

فيلم سينمايي «مُرادو» به كارگرداني «مجتبي صفرعليزاده»، اقتباسي از كتاب مرادو نوشته‌ي «محمدعلي آزادي‌خواه» است. اين فيلم نخستين فيلم سينمايي است كه در استان كرمان توليد شده است.

آزادي‌خواه 72سال است كه با بچه‌هاي «كَهكين» (روستاي كودكي‌اش) زندگي مي‌كند و رمان مرادو را هم از زندگي آن‌ها نوشته است.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • سبز كوچك (1385)

«غلامرضا رمضاني»، دهه‌هاست كه براي كودكان و نوجوانان فيلم مي‌سازد. «چرخ»، «حياط»، «بازي»، «قفل‌ساز»، «هم‌بازي»، «عمليات كركس»، «گنجشگك اشي‌مشي: اپيزود نفس» و «فرار از قلعه‌رودخان» از جمله‌ي آثار او در سينماي كودك و نوجوان هستند كه به‌خاطر آن‌ها هشت پروانه‌ي زرين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان را به‌دست آورده است.

فيلم «سبز كوچك» او داستان «محمد»، نوجواني 12ساله است كه در ‏مسابقه‌ي بین مدرسه‌ها مقام اول را کسب كرده است. ‏مسئولان مدرسه هم می‌خواهند در روز نیمه‌ي ‏شعبان، در مراسم باشکوهی به او جایزه بدهند، اما...

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • كشاورز و روبات (1389)

«عبدالله عليمراد» نام آشنايي در صنعت انيميشن ايران است و آثار به‌يادماندني بسياري را خلق كرده است. او جوايز بسياري از جمله جايزه‌ي جشنواره‌ي كن فرانسه، دوربین طلایی جشنواره‌ي بین‌المللی کاروسل کانادا، فیل نقره‌ای جشنواره‌ي حیدرآباد هند، تقدیرنامه‌ي داوران یونیسف جشنواره‌ي فیلم برلین و پلاک برنزی جشنواره فیلم کودک قاهره را دریافت کرده است.

او هم‌چنين پنج‌بار براي انيميشن‌هاي «كوه جواهر»، «يكي كم است»، «روزي كلاغي» و «كشاورز و روبات»، پروانه‌ي زرين بهترين انيميشن كوتاه جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم‌هاي كودك و نوجوان را به‌دست آورده است.

كشاورز و روبات، داستان يك روباتي از سفينه‌ي فضايي است كه در يك مزرعه‌ي هنداونه فرود مي‌آيد و اتفاق‌هاي عجيبي به‌همراه دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

 

  • دونده (1367)

فيلم سينمايي «دونده»، ساخته‌ي «امير نادري»، يكي از مشهورترين فيلم‌هاي كودك و نوجوان ايراني در جهان است. اين فيلم داستان پسر نوجواني است كه در يك كشتي متروك زندگي مي‌كند و آرزو دارد با یک کشتی یا هواپیما به جایی ناشناخته سفر كند.

مدال طلاي شهر جيفوني و جايزه‌ي گريفون برنزي از جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم جيفوني ايتاليا، جايزه‌ي بزرگ جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم سه‌قاره‌ي نانت و جايزه‌ي ويژه‌ي هيئت‌داوران جشنواره بين‌المللي فيلم كودكان سينه‌جونيور هردو از فرانسه، بخشي از جوايز جهاني اين فيلم به‌شمار مي‌روند.

 

دوچرخه شماره ۸۵۲

کد خبر 351635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha