دوشنبه ۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
۰ نفر

اسدالله افلاکی: آیین «نذر طبیعت» با آنکه کمتر از ۵‌ماه عمر دارد به مفهومی آشنا برای دوستداران حیات‌وحش تبدیل شده و حالا نقشی اثر‌گذار در حفاظت از محیط‌زیست کشور دارد به‌طوری که هفته‌ای نیست که خبری درباره نذر طبیعت منتشر نشود؛ یک روز خبر تأمین علوفه توسط خیرین برای آهوان پارک ملی کلاه قاضی در اصفهان و یک روز خبر ساخت آبشخور توسط خیرین برای حیات‌وحش رسانه‌ای می‌شود.

حیات وحش

شكل‌گيري اين آيين مرهون احمد بحري است ؛ محيط‌باني با 10سال سابقه خدمت در زيستگاه‌هاي حيات‌وحش كه اكنون در پاسگاه محيط‌باني تالاب حوض سلطان قم مشغول است. او درباره « نذر طبيعت» مي‌گويد: سال 90كه گنجينه پشتيبان زيست‌بوم ايران راه‌اندازي شد فضايي را فراهم كرد تا خيرين به محيط‌زيست به‌عنوان يكي از مولفه‌هاي كار خير نگاه كنند. اين فضا سبب شد تا 2ميليارد تومان جمع‌آوري شود كه بخشي از آن به رهايي محيط‌باناني كه درانتظار قصاص بودند اختصاص يافت و بخشي هم صرف درمان بيماري و كمك به خانواده‌هاي محيط‌بانان شد.

  • بستري براي كمك به حيات‌وحش

اين محيط‌بان خوشفكر در ادامه مي‌گويد كه پيش از شكل‌گيري آيين نذر طبيعت، در صفحه اينستاگرام، پيام‌هاي خصوصي از علاقه‌مندان به طبيعت و حيات‌وحش دريافت مي‌كردم كه مي‌پرسيدند ما مي‌خواهيم به حيات‌وحش كمك كنيم. مثلا با شنيدن خبر بي‌مادر شدن يك خرس، پيام‌هايي ارسال كرده بودند كه چطور مي‌توان به اين خرس كمك كرد؟ بسياري از اين پيام‌ها حاكي از آن بود كه نذر داشتند و مي‌خواستند نذرشان را از اين طريق ادا كنند. ديدم اين ايده خوبي است كه همه مردم در حفاظت از طبيعت و حيات‌وحش دخيل شوند ضمن آنكه بسياري از مردم شايد ندانند كه مي‌توان در زمينه طبيعت هم نذر كرد و شايد فكر كنند از نظر شرعي محل اشكال باشد به همين دليل، فكر كردم بايد اسمي را انتخاب كنم كه هم دستمايه ديني داشته و هم بستري باشد براي جلب مشاركت مردم و در نتيجه عنوان «نذر طبيعت» را انتخاب كردم و بدين‌ترتيب نذر طبيعت تيرماه امسال شكل گرفت كه خوشبختانه با استقبال مردم مواجه شد. بحري خاطرنشان مي‌كند: نذر طبيعت، سازوكاري را ايجاد كرد كه دوستداران طبيعت بتوانند به‌صورت هدفمند به حيات‌وحش و محيط‌زيست كمك كنند. در واقع نذر طبيعت، بستري است براي تحقق آرزوهاي دوستداران محيط‌زيست. اين محيط‌بان مي‌افزايد: با راه‌اندازي آيين نذر طبيعت، در صفحه تلگرام فراخوان دادم.

اين فراخوان بازخوردهاي بسيار خوبي داشت و از همين طريق در هر استان يك نماينده انتخاب كردم. هم‌اكنون در 20استان نماينده انتخاب شده و با كمك فعالان محيط‌زيست در ساير استان‌ها هم در حال انتخاب نماينده هستيم تا با درنظر گرفتن اولويت‌ها به حيات‌وحش كمك كنيم. مثلا دراستان هرمزگان كه زيستگاه قوچ لارستان - كوچك‌ترين قوچ دنيا - است اين حيوان با مشكل كم آبي مواجه شده و نماينده ما در اين استان براي اين حيوان آب ذخيره كرده است. آنطور كه بحري مي‌گويد در بسياري از زيستگاه‌ها وقتي مي‌خواهند آبشخور بسازند كارگران بومي با نصف دستمزد كار مي‌كنند. يا وقتي مي‌خواستند علوفه براي حيات‌وحش پارك ملي كوير تهيه كنند يك كشاورز با تخفيف اين علوفه را تأمين كرد، شخصي هم تا محيط‌باني منطقه كوير در ورامين، علوفه را بدون دريافت كرايه حمل كرد؛ اينها نمونه‌هايي از مشاركت خيرين است كه روزبه‌روز هم پررنگ‌تر مي‌شود.

  • استمداد از چهره‌ها براي ترويج فرهنگ مهرباني با طبيعت

احمد بحري مي‌گويد كه در 20استان تيم تشكيل شده و آنها لوگو و پوستر طراحي و چاپ كرده‌اند ضمن آنكه استفتائات علما و مراجع همراه با احاديث و روايات در قالب اين پوسترها در ميان كشاورزان و مردم محلي حاشيه زيستگاه‌هاي حيات‌وحش پخش مي‌شود تا فرهنگ مهرباني با حيات‌وحش ترويج شود. بحري درعين حال هشدار مي‌دهد هرگونه كاري در زمينه حيات‌وحش بايد زيرنظر كارشناسان محيط‌زيست انجام شود و ازهمين رو، علاقه‌مندان بايد با تماس با نماينده نذر طبيعت به اين موضوع ورود كنند تا به حيات‌وحش آسيبي نرسد. وي در پايان با اعلام نشاني كانال تلگرامي و سايت نذر طبيعت (Nazretbiat @ و Nazretbiat.ir) از هنرمندان، ورزشكاران و افراد مطرح و صاحب نام خواست با استفاده از موقعيت خود، فرهنگ كمك به حيات‌وحش و حفاظت از محيط‌زيست را در بين طرفداران خود ترويج كرده و با اين كار دين خود را به طبيعت ادا كنند.

کد خبر 350385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha