سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام خبر ایجاد۱۶ مدرسه طبیعت در کشور گفت: نخستین سند مشترک آموزش مسائل محیط زیستی در مدارس کشور تا هفته آینده به ۱۱۰ هزار مدرسه ابلاغ می‌شود.

معصومه ابتکار

به گزارش ایرنا، محمدرضا تابش در جلسه روز دوشنبه فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی که با حضور رئیس و معاونان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به مشکلات زیست محیطی کشور اشاره کرد و افزود: افکار عمومی از همه اقدامات در جهت ساماندهی محیط زیست و استفاده بهینه از آب، خاک و هوا حمایت می‌کند، فراکسیون نیز از این رو کمیته‌های مختلفی از جمله کمیته خاک، آب، روابط بین‌الملل، تنوع زیستی و حقوقی را در زیرمجموعه خود تعریف کرده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان این که اتاق فکری نیز متشکل از بزرگان محیط زیست در کنار فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس تشکیل شده است، گفت: دیوان محاسبات نیز حسابرسی اختصاصی در حوزه محیط زیست را دایر کرده است.

وی در ادامه مسائل و مشکلات حوزه محیط زیست را یادآور شد و گفت: ارزش‌گذاری منابع طبیعی و محیط زیست که در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه دولت ملزم به اجرای آن شده بود، ارزیابی زیست محیطی پروژه‌ها و طرح‌ها برای 150 طرح بزرگ، مدیریت سواحل و رودخانه‌ها و مناطق حفاظت شده، رفع آلودگی هوا و خاک، اصلاح ساختار نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، غیرمتخصص بودن نیروهای این سازمان، عدم واگذاری تصدی‌گری به بخش خصوصی، پیگیری پرداخت فوق‌العاده به محیط بانان به میزان ماهیانه 500 هزار تومان، واگذاری مناطق چهارگانه به بخش خصوصی، ساماندهی امور شکار و صید، اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، ایجاد محدوده استقرار صنایع آلاینده در جوار شهرها، مدیریت پسماند، مجازات شکار و ساماندهی جرایم از جمله مسائل و مشکلاتی است که باید در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرد.

معصومه ابتکار در ادامه در پاسخ به سوال نمایندگان و شفاف‌سازی اقدامات این سازمان ضمن تأکید بر همکاری فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس با دستگاه‌های اجرایی مختلف، گفت: کارنامه دولت در این خصوص منتشر شده که ضمن آن وظایف دستگاه‌ها مرتبط با سیاست‌های زیست محیطی مقام معظم رهبری، اهداف توسعه پایدار و چشم‌انداز 20 ساله احصاء شده بنابر این نمایندگان می‌توانند بر این اساس با وظایف سازمان‌های مختلف در حوزه محیط زیست آشنا شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همکاری بسیار خوبی با وزارت آموزش و پرورش برای درج مسائل محیط زیستی در کتب درسی انجام شده است و همچنین آموزش‌هایی هم در پایه‌های مختلف به معلمان ارائه شده، البته هفته آینده نیز اولین سند مشترک برای آموزش و ضابطه‌مند کردن مسائل محیط زیست در مدارس ابلاغ می‌شود.

وی یادآور شد: 110 هزار مدرسه در کشور دستورالعمل فوق را دریافت خواهند کرد که جهت مشارکت دانش‌آموزان در رابطه با محیط زیست خواهد بود. مدارس طبیعت نیز به کمک سازمان حفاظت محیط زیست و بخش خصوصی در دستور کار است. این مدارس مانند آموزشکده‌های هنری و زبان خواهد بود که تاکنون 16 مدرسه طبیعت با مشارکت مردم و تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست شکل گرفته است.

ابتکار همچنین با تأکید بر این که مجوز مدارس طبیعت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر می‌شود، گفت: در برخی از استان‌ها این مدارس با همکاری آموزش و پرورش و در برخی استان‌ها با همکاری وزارت ارشاد ایجاد می‌شود اما وظایف و تکالیف مدارس طبیعت توسط سازمان حفاظت محیط زیست تعیین می‌گردد.

کد خبر 342664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha