همشهری آنلاین: بهای نفت خام روزجمعه 4 آبان 86 در بازارهای جهانی به بیش از 91 دلار در هربشکه رسید که تا کنون سابقه نداشته است.

به گزارش شانا به نقل از بلومبرگ، به دنبال کاهش بی سابقه ذخایر نفت خام در آمریکا و نگرانی از احتمال گسیختگی عرضه نفت از خاورمیانه، بهای نفت روز جمعه در بازارنیویورک از مرز 91 دلار هر بشکه فراتر رفت.

وزارت انرژی آمریکا اعلام کرد ذخایرنفت این کشور در هفته گذشته به پایین ترین میزان از ابتدای سال جاری میلادی(ژانویه) رسیده است.

بنا به این گزارش کاهش ذخایر نفت خام آمریکا به میزان 5 میلیون و 290 هزار بشکه، تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، هشدار ترکیه در مورد حمله به ستیزه جویان کرد در عراق و کاهش ارزش دلار از دلایل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی است.
این در حالی است که علاوه بر بازار نیویورک بهای نفت در بازار لندن نیز ارقام به سابقه و جدیدی را تجربه کرده است.

بهای نفت خام برای تحویل در ماه دسامبر در معاملات الکترونیک بازار نیویورک با 46 سنت (7 دهم در صد) افزایش به 91 دلار و 10 سنت رسید که از سال شروع فعالیت این بازار در سال 1983 بالاترین رقم بهای نفت است.

بهای نفت در بازار سنگاپور نیز افزایش یافت و در ساعت 12 و 20 دقیقه به وقت محلی ،  هر بشکه 91 دلار و 2 سنت داد و ستد شد. بهای نفت خام در حال حاضر در مقایسه با سال گذشته 51 در صد افزایش یافته است.

روز پنج شنبه 3 آبان  1386 نیز بهای نفت در پایان معاملات بازار نیویورک در مقایسه با روز قبل از آن، 3 دلار و 36 سنت (9/3 درصد) افزایش یافته و هر بشکه 90 دلار و 46 سنت خرید و فروش شده بود. این بیشترین میزان افزایش یک روزه بهای نفت از 3 اردیبهشت (23 آوریل) تا کنون بود.

افزایش بهای نفت این نگرانی را ایجاد کرده است که تورم افزایش و رشد اقتصاد جهانی کاهش خواهد یافت. گروه 7 کشور صنعتی در بیانیه نشست هفته گذشته خود اعلام کردند که قیمت های بالای نفت از میزان رشد خواهد کاست.

بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه دسامبر در بازار لندن، با 1 دلار و 32 سنت افزایش (5/1 درصد) به هر بشکه 88 دلار و 80 سنت رسید. بهای نفت برای فروش در آینده (معاملات قراردادی) که پایه داد و ستدهای دو سوم عرضه نفت جهانی است، روز پنج شنبه درمعاملات پایانی بازار لندن 3 دلار و 11 سنت (7/3 درصد) افزایش یافت و هر بشکه 87 دلار و 48 سنت خرید و فروش شد.

دولت بوش روز پنج شنبه تحریم های جدیدی را علیه ایران وضع کرد. کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که هدف از اعمال این تحریم ها، به گفته وی، افزایش هزینه رفتار غیر مسئولانه ایران است.

در همین حال ترکیه در مورد حملات نظامی گسترده تر به شمال عراق هشدار داد. این در حالی است که ارتش ترکیه روز پنج شنبه اردوگاه های ستیزه جویان مظنون مستقردر مرز عراق را گلوله باران کرد.

عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه، روزپنجشنبه اعلام کرد پس از آن که عراق اجازه داده است نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) از پایگاه های واقع در خاک این کشور برای حمله به کشورش استفاده کنند، آنکارا نمی تواند سکوت اختیار کند. این حملات تا کنون به مرگ 42 نظامی ترکیه انجامیده است.

از سوی دیگر ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت. این کاهش پس از آن بود که گزارش ها نشان داد سفارش برای کالاهای بادوام در آمریکا به طور غیر منتظره ای کاهش یافته است و پیش بینی های مربوط به بیکاری بیش از برآوردهاست، که می تواند موجب کاهش رشد اقتصادی این کشور شود. کاهش رشد اقتصادی در آمریکا به نوبه خود زمینه را برای حمایت از دیدگاه فدرال رزور برای کاهش نرخ های سود در هفته آینده فراهم می‌آورد.

در همین حال چین، که اقتصاد این کشور از نظر میزان کمک به رشد اقتصاد جهانی در جایگاه دوم قرار دارد، اعلام کرد که اقتصاد آن کشور در سه ماهه سوم سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته 5/11 در صد رشد داشته است.

در تحولی دیگر رافائل رامیرز، وزیر انرژی ونزوئلا، اعلام کرد که با وجود افزایش بی‌سابقه قیمت ها، اوپک قصد ندارد تولید نفت را افزایش دهد. اوپک حدود 40 در صد نفت مصرفی جهان را عرضه می‌کند.

کد خبر 34941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز