با تصویب شورای شهر تهران، بخشی از سهام فروشگاه شهروند و مدیریت بهره‌برداری مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب به بانک‌شهر واگذار شد.

شورای شهر

موضوع اين واگذاري‌ها در جلسه ديروز شورا مورد بررسي قرار گرفت و رأي مثبت اعضا را گرفت. به موجب اين مصوبه مقرر شد تا بخشي از سهام فروشگاه‌هاي شهروند به ميزان 40درصد شهرداري تهران و 60درصد بانك شهر و مديريت بهره‌برداري از نمايشگاه شهر آفتاب به بانك شهر بابت بدهي‌هاي شهرداري به اين بانك در قالب تهاتر واگذار شود. البته اين تصميم پس از بررسي لايحه «اصلاح جز يك و شش بند (الف) و بند (ج) تبصره27 مصوبه بودجه سال 95شهرداري تهران» گرفته شد.

طبق اين اصلاحيه شهرداري تهران نيز مجاز شده علاوه بر 2ميليارد يورو فاينانس‌هايي كه به تصويب هيأت دولت رسيده است بابت توسعه و احداث خط 3، 6 و 7با رعايت صرفه و صلاح و رعايت آيين‌نامه معاملاتي شهرداري تهران از ظرفيت بخش خصوصي يا BOT استفاده كند. از سوي ديگر طبق تبصره‌اي مقرر شد در بودجه شهرداري تهران ميزان پرداخت بدهي‌هاي بانك‌ها از 2هزار ميليارد تومان به 5هزار ميليارد تومان و نيز ميزان پرداخت بدهي‌ها به اشخاص حقيقي از 6هزار ميليارد تومان به 7هزار ميليارد تومان افزايش يابد.

محمدباقر قاليباف، شهردار تهران نيز كه در جلسه حضور داشت مواردي را در اين رابطه بيان كرد كه كاهش هزينه‌ها در پي خريد خدمت از بخش خصوص ازجمله آنها بود. شهردار تهران با اشاره به اينكه شهرداري‌ها غيردولتي هستند و بايد تمامي درآمدهايشان را خودشان كسب كنند، اظهار داشت: اين ظرفيت در شهر تهران وجود دارد؛ ضمن اينكه براساس سياست‌هاي كلان كشور و برنامه‌هاي پنجم و ششم و اصل 44قانون اساسي اصل كوچك‌سازي به‌طور حتم بايد وجود داشته باشد.

به‌گفته قاليباف 2رويكرد درخصوص فعاليت‌هاي شهرداري وجود دارد و آن اينكه يا خود بايد خدمات را توليد و ارائه كند يا اين خدمات را از شهر بخرد كه بر همين اساس مباحث كارشناسي مطرح شد و در سال 89تصميم بر اين شد كه شهرداري از اين پس به سمت كارفرمايي پيش برود. وي گفت: نتايج اين اقدامات نشان مي‌دهد ورود بخش خصوصي هزينه‌ها را كاهش داده و مديريت را پايدار مي‌كند؛ ضمن اينكه زيرساخت‌ها براي ايجاد درآمد پايدار شهر باقي مي‌ماند.

قاليباف در ادامه به موضوع بانك شهر اشاره كرد و گفت: يكي از افتخارات من در مديريت شهري ايجاد بانك شهر براي شهرداري‌هاي سراسر كشور است. به گفته وي بانك شهر امروز تبديل به پشتوانه‌اي براي شهرداري‌ها شده است. وي با بيان اينكه بانك‌شهر زيرنظر بانك مركزي است و زيرنظر شهرداري عمل نمي‌كند، افزود: با وجود اين تمام خدمات خود را به شهرداري‌ها ارائه مي‌كند.

شهردار تهـران در جلسه ديروز شوراي ‌شهر درباره نمايشگاه بين‌المللي شهر‌آفتاب گفت: امروز اين نمايشگاه به نقطه‌اي رسيده است كه مي‌توان آن‌را واگذار كرد، البته من معتقدم كه بايد درصدي از نمايشگاه براي مديريت شهري باقي‌ بماند. قاليباف درخصوص فروشگاه شهروند هم گفت: فروشگاه‌ها براي اينكه سودزا باشند بايد زنجيره‌اي باشند؛ درحالي‌كه شهرداري به لحاظ قانوني نمي‌تواند شهروند را از شهر بيرون ببرد اما بانك شهر اين محدوديت را ندارد.

به گفته وي در حالي قيمت تمام‌شده فروشگاه‌هاي بخش خصوصي 1.5درصد است كه شهرداري اين نرخ را با تمام تلاش به 6درصد رسانده است و به‌نظر مي‌رسد شهرداري قادر به كاهش بيش از اين نباشد و بر همين اساس بايد به بخش خصوصي اجازه ورود داد تا بتواند اين قيمت را كاهش دهد. وي درخصوص پيشنهاد ورود اين بخش‌ها به بورس نيز اظهار داشت: ورود اين‌دو با توجه به قوانين و مقررات به بورس امكان‌پذير نيست.

گفتني است در جريان بررسي لايحه اعضاي موافق و مخالف، نظرات خود را عنوان كردند . اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران و حمل و نقل به عنوان موافق اين لايحه گفت: «امروزه اگر شهرداري تهران تدابيري اتخاذ كند كه طي آن بتواند بدهي‌هاي خود به بانك‌ها و مؤسسات مالي را تسويه كند بايد مورد تقدير قرار گيرد. از اين‌رو شهرداري بايد ازظرفيت‌هاي فاينانس‌هاي داخلي و خارجي استفاده كند و بتواند به‌صورت BOT كارها پيش ببرد. »

وي با بيان اينكه طبق دستورالعمل بانك مركزي بانك‌ها موظف شده‌اند كه به هر نحوي طلب‌هاي خود را وصول كنند ، افزود: «اينكه امروز شهرداري شرايطي را به‌وجود آورده تا بدهي‌هاي خود به بانك شهر را بپردازد تا سود سال‌هاي آينده گريبانگير شهرداري نشود بايد مورد تقدير قرار گيرد. ورود بانك شهر به نمايشگاه شهرآفتاب موجب رونق اين نمايشگاه خواهد شد.» وي در مورد شهروند نيز گفت كه «اكنون امكاناتي كه در شهروند قرار داده‌ايم بسيار بيشتر از درآمد سالانه آن است و بنابراين واگذاري آن به بانك شهر مي‌تواند در افزايش درآمدها و در عين حال كاهش هزينه‌هاي شهرداري مفيد باشد.»

غلامرضا انصاري، عضو كميسيون برنامه و بودجه اما با بيان اينكه به هر ميزاني كه مي‌توانيم از BOT و فاينانس استفاده كنيم بايد نهايت استفاده را از آن ببريم، گفت: «از اين‌رو با اين بخش از اصلاحيه موافقم اما در واگذاري شهر آفتاب به بانك شهر بحث است. اگر قرار به واگذاري شهر آفتاب است بايد بعد از تعطيلي نمايشگاه بين‌المللي باشد تا حداقل روي كاغذ زيان‌ده جلوه نكند.»

محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي هم با بيان اينكه با استفاده BOT در خطوط مترو و نيز واگذاري شهر آفتاب و شهروند موافق است، اعلام كرد: «‌اگر شهرداري تهران با جسارت تمام بگويد در صورت واگذار نكردن چه ضررهايي به شهر مي‌رسد آن موقع ما براي موافقتمان در برابر ديده‌بان‌هاي شهري و شهروندان توجيه داريم.» نظر نايب رئيس اين كميسيون هم بر اين بود كه مي‌توان حتي برج ميلاد رانيز واگذار كرد اما با لحاظ اين شرط كه درآمدهاي پايدار شهري براي شهر ايجاد شود .

محمدمهدي تندگويان در ادامه اظهار داشت: البته فضاي قابل بهره‌برداري سرپوشيده نمايشگاه بين‌المللي حدود 120هزار مترمربع است، در حالي كه اين ميزان در شهر آفتاب 15هزار مترمربع است. به نظر وي با توجه به اين مسئله نمي‌توان اين نمايشگاه را با نمايشگاه بين‌المللي مقايسه كرد؛ اگرچه وي اعتقاد داشت نمايشگاه شهر آفتاب آينده درخشاني داشت و بايد هرچه سريع‌تر به بخش خصوصي واگذار شود.

محسن سرخو، رئيس كميته حمل و نقل شورا هم عضو بعدي بود كه در مورد لايحه مذكور گفت: «در مورد ورود بخش خصوصي براي توسعه مترو مخالفتي ندارم اما اگر قرار است بانك شهر براي پشتيباني پيمانكار ورود كند بايد مناقصه عمومي برگزار شود.» سرخو اضافه كرد: «در مورد شهروند بايد بگويم كه در برنامه 5ساله دوم شهرداري تهران ما گسترش IT را مدنظر قرار داديم كه يكي از مصاديق آن خريد الكترونيك بود و فروشگاه‌هاي شهروند را هم به‌عنوان پايلوت قرار داديم.

از اين‌رو واگذاري شهروند نياز به دوسوم رأي اعضا دارد چرا كه تغيير در برنامه است.» اقبال شاكري، رئيس كميته عمران هم با بيان اينكه توسعه خطوط 3، 6و 7از طريق BOT امكانپذير نيست، پيشنهاد داد كه استفاده از ظرفيت مالي بخش خصوصي ازجمله مؤسسات مالي و بانك شهر مدنظر قرار گيرد. به گفته وي از طرف ديگر بايد مطمئن شد كه تغيير كاربري در نمايشگاه شهر آفتاب صورت نمي‌گيرد.
رئيس كميسيون نظارت و حقوقي نيز بر اين اعتقاد بود كه در مترو بايد شهرداري به جاي آنكه عافيت‌طلبي كند و منتظر كمك‌هاي دولت باشد با شجاعت و با همكاري بانك‌شهر وارد كارزار شود. پرويز سروري در عين حال گفت:

«امروزه مي‌بينيم كه ما 100كيلومتر مترو در آستانه بهره‌برداري داريم. بنابراين بايد بانك شهر را به اين دليل تشويق هم بكنيم. با تصويب اين واگذاري‌ها امسال سال بزرگ افتتاح پروژه‌هاي خدمات حمل‌ونقلي خواهد بود.» مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران اما در مورد ظرفيت شهر آفتاب مطالبي را بيان كرد. به گفته وي با هماهنگي‌هايي كه وزير صنعت، معدن و تجارت قول آن را داده موانع ورود بخش خصوصي به شهر آفتاب برداشته شده است.

اينطور كه وي اعلام كرد به‌زودي ظرفيت نمايشگاهي شهر آفتاب به حد مطلوب مي‌رسد. رحمت‌الله حافظي، رئيس كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران يكي از مخالفان جدي لايحه ديروز بود. وي با بيان اينكه اختيارات واگذار شده به شهردار در تبصره 27، تنها بخش كوچكي از اختيارات واگذار شده شوراي شهر در قالب تبصره‌هاي بودجه خارج از سقف بودجه مصوب است، گفت: «پذيرفتن و تصويب تبصره‌هايي از اين دست، نشان مي‌دهد كه متأسفانه شورا نيز بر تحقق درآمد و منابع و مصارف با اعتباراتي بيشتر از سقف بودجه مصوب ابلاغي صحه گذاشته و مجوزهاي لازم را براي گردش حجم عظيمي از اعتبارات در خارج از سقف اعتبارات مصوب، در اختيار شهردار قرار مي‌دهد.»

به نظر وي صرفاً با جمله «در تفريغ بودجه آورده شود» كل وظيفه برنامه ريزي، سياستگذاري و نظارت بر بودجه و عملكرد آن را به شهردار واگذار كرده و جايگاه خود را تا جايي كه صرفاً از عملكرد مالي شهرداري و ميزان تحقق درآمد و منابع و مصارف، در تطبيق با سقف اعتبارات مصوب آن‌هم ماه‌هاي پس از پايان دوره مالي در قالب تفريغ بودجه - كسب اطلاع كند- تنزل‌داده است.

  • كودكان كار، مديران شهري را به جشن خود دعوت كردند

چهار نفر از كودكان كار تحت پوشش مراكز «پرتو» سازمان خدمات اجتماعي، ديروز با حضور در دفتر شهردار تهران و اعضاي شوراي شهر تهران، از آنان براي حضور در جشن روز جهاني كودك دعوت كردند. در اين بازديد كه مجتبي عبداللهي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران و رضا قديمي، مديرعامل سازمان خدمات اجتماعي نيز حضور داشتند،

4 نفر از كودكان كار با حضور در دفتر محمدباقر قاليباف و اهداي كارت دعوت، از شهردار تهران براي حضور در جشن روز جهاني كودك ويژه كودكان كار و خيابان كه قرار است پنجشنبه هشتم مهرماه برگزار شود، دعوت كردند.

نمايندگان كودكان كار، سپس به شوراي اسلامي شهر تهران رفتند و ضمن ديدار با اعضاي شورا و اهداي كارت، از آنان نيز دعوت كردند تا براي حضور در جشن روز جهاني كودك، به جمع كودكان كار و خيابان پايتخت بيايند. مراسم روزجهاني كودك قرار است با حضور 1500كودك كار و خيابان روز پنجشنبه 8 مهر در فرهنگسراي بهمن برگزار شود.

کد خبر 347478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha