مردی که بر اثر درگیری در یک کمپ ترک اعتیاد، دست به جنایت زده بود، اگر ۸۰ میلیون تومان دیه جور کند از مجازات قصاص رها می‌شود.

پاييز سال 89بود كه مأموران انتظامي كرج در جريان مرگ مرموز مردي افغان در بيمارستان قرار گرفتند. قرباني به طرز مشكوكي جان باخته بود و آثار ضرب و جرح روي بدنش ديده مي‌شد. هنوز معلوم نبود كه علت مرگ او چه بوده است كه با دستور قاضي جنايي جسد به پزشكي قانوني منتقل شد.

از سوي ديگر بررسي‌ها حكايت از اين داشت كه مرد افغان در يك كمپ ترك اعتياد در ملارد بستري بوده و چند روز قبل‌تر به‌دليل حال خرابش به بيمارستان منتقل شده بود. در همين حال پزشكي قانوني علت مرگ قرباني را ضربه به سرش عنوان كرد. در چنين شرايطي تحقيقات در اين خصوص آغاز شد و مأموران 2نفر از كاركنان كمپ را دستگير كردند.

يكي از آنها در بازجويي‌ها راز جنايت را فاش كرد و چنين گفت: من تا پيش از اين به مواد‌مخدر اعتياد داشتم اما دوسالي مي‌شد كه ترك كرده بودم و در اين مدت در كمپ كار مي‌كنم. در همان كمپ اعتيادم را ترك كردم. باور كنيد ما هم در موقعيت سختي بستري بوديم تا توانستيم مواد را ترك كنيم. ما را كتك مي‌زدند و داخل آب يخ مي‌بردند. پس از آن مجبور شدم كه در آنجا كار كنم چون با هربار فاصله گرفتن از كمپ دوباره سمت مواد مي‌رفتم.

براي همين با اجبار خانواده‌ام در آنجا كار مي‌كردم تا اينكه روز حادثه مرد افغان را براي ترك اعتياد به كمپ آوردند. آن روز مسئول كمپ به ما گفته بود هيچ‌كس حق ندارد سيگار بكشد و ماهم طبق دستور او عمل مي‌كرديم. اما مرد افغان اصرار داشت كه هر طور شده برايش سيگار جور كنم، به او چندين بار توضيح دادم كه امشب سيگار ممنوع است. اما او گوشش به اين حرف‌ها بدهكار نبود و تا جايي پيش رفت كه با هم درگير شديم.

يك نفر از همكارانم ميانجيگري كرد تا دعوا را فيصله دهد. او با مشت چند ضربه به شكم سعيد زد و من هم با مشت ضرباتي به سر او زدم. اصلا فكرش را نمي‌كردم كه اين ضربه‌ها او را به پرتگاه مرگ بكشاند. وي ادامه داد: روز حادثه او ناگهان بيهوش روي زمين افتاد و پس از آن اورژانس، وي را به بيمارستان رساند. حدود يك‌ماه بستري بود اما روزبه‌روز حالش بدتر شد تا اينكه جان باخت.

اين متهم و همدستش مدتي بعد در دادگاه كيفري پاي ميز محاكمه رفتند. متهم اصلي به قصاص و همدستش به اتهام معاونت در قتل به زندان محكوم شد. حكم به تأييد قضات ديوان عالي كشور رسيد و به شعبه اجراي احكام فرستاده شد تا مقدمات اجراي حكم قاتل فراهم شود. از همان زمان با دستور قاضي دشتبان رئيس اجراي احكام دادسراي جنايي تهران، تيم صلح و سازش تلاش خود را براي گرفتن رضايت از اولياي دم آغاز كردند.آنها چند روز پيش اعلام كردند درصورتي كه 80ميليون تومان ديه بگيرند از قصاص گذشت مي‌كنند در غيراين‌صورت متهم بايد مجازات شود.

کد خبر 347214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha