یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

آلودگی محیط‌زیست موضوعی است که مدت‌هاست ذهنم را به خودش مشغول کرده است. خیلی وقت‌ها به این موضوع فکر می‌کنم، ولی به نتیجه نمی‌رسم. برای همین تصمیم می‌گیرم از مادرم بپرسم، او کارشناس محیط‌زیست است.

دوچرخه شماره ۸۴۷

- مامان، چرا محیط‌زیستمان آلوده‌ است؟

- خيلي چيزها را همه‌ی ما می‌دانیم، ولی بعضی‌ها فقط شعار مي‌دهند. مثلاً می‌گويند ما روي زمين آشغال نمی‌ریزیم، ولی دو قدم جلوتر كيسه‌ي پلاستیکي‌اش را می‌اندازد روي زمین. خود این پلاستیك، سال‌ها طول می‌کشد تا تجزیه شود.

- آلودگی هوا هم كه بحث مفصلي دارد.

- آلودگي هوا هم تقصیر خودمان است، چون از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده نمی‌کنیم و با ماشين شخصي به خيابان مي‌آييم. خيابان پر است از ماشین‌هاي تك‌سرنشين.

- حالا كه این‌قدر آلودگی محیط‌زیست زیاد شده و کنترلش سخت است، باید چه کار کنیم؟

- تنها راه برای جمع‌شدن زباله‌هایی که روی زمین ریخته می‌شود اين است که خودمان نریزیم. اگر زباله‌ها رو توي سطل زباله بریزیم، دیگر هرجا پا مي‌گذاريم پاكت خالي چیپس و پفک و... نمي‌بينيم!

راه دیگر تفکیک زباله از مبدأ است که باز هم تعداد محدودی اين‌كار را انجام می‌دهند. با تفکیک زباله خیلی راحت مي‌شود زباله‌ها را بازيافت كرد و به اين‌ترتيب زباله ديگر در محیط‌زیست باقی نمی‌ماند.

برای جلوگيري از آلودگی هوا هم که باید بیش‌تر از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنیم و فقط وقتي واقعاً نياز است ماشین‌ها را بیرون بیاوریم.

ان‌شا‌ءالله با پیشرفت بیش‌تر، ماشین‌هایی می‌آيد که با نور خورشید کار می‌کند يا سوخت هسته‌ای جای سوخت‌‌هاي فسیلی را مي‌گيرد یا موارد ديگري شبيه به اين. البته باید زباله‌های هسته‌ای را هم کنترل کرد، چون برای محیط‌زیست بسيار خطرناک است.

 

مليكا جلالي‌مارناني از تهران

 

دوچرخه شماره ۸۴۷

عكس: ماجده پناهي‌آزاد از تهران

کد خبر 347070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha