پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: داریوش طلایی ، نوازنده تار و سه‌تار و ردیف‌دان برجسته کلاس دوره عالی تحلیل ردیفی را برای جمعی از نوازندگان و علاقه‌مندان موسیقی سنتی در شیراز برگزار می‌کند.

داریوش طلایی

طلایی ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت این کلاس به تقاضای برخی از شاگردان و نیز  علاقه‌مندان موسیقی تدارک دیده شده است و به نوعی در آن برخی ظرایف و دقایق ردیف‌ نوازی و موسیقی سنتی ایرانی در دوره‌های عالی تحلیل و بررسی شده و به صورت عملی هم این بررسی‌ها نشان داده خواهد شد.

طلایی که اواخر سال ۹۴ ویرایش تازه‌ای از کتاب تحلیل ردیف خود را از سوی نشر نی به بازار موسیقی عرضه کرده‌ با اشاره به استقبالی که از این کتاب در جامعه موسیقی صورت گرفته است گفت: خوشبختانه در طول چند ماه گذشته و به رغم این که این کتاب اثری تخصصی و فنی در حوزه موسیقی ردیفی ایران است، اما استقبال از کتاب به گونه‌ای بود که ظرف سه ماه به چاپ دوم رسیده است و من به ناشر پیشنهاد دادم تا بخشی از مباحث کتاب قبلی‌ام را به چاپ دوم اضافه کند و به صورت پی دی اف روی سایت نشر نی قرار دهند که دارندگان چاپ نخست کتاب هم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی درباره این بخش اضافه شده که نزدیک به ۴۰ صفجه است گفت:نگارنده در چاپ دوم کتاب برای درک بهتر شکل‌هایی که تحت عنوان «اشل‌های گسترده و کارکرد تمامی نت‌ها در دستگاه‌ها و آوازها» آمده‌اند بخش «تطبیق با دودانگی‌های شکل‌دهندۀ ساختار مدال آن‌ها» را به این شکل‌ها افزوده است.
این روش که در کتاب «نگرشی نو به تئوری موسیقی ایرانی» در سال 1372 آمده بود و ساختار پیچیدۀ سیستم مدال دستگاه را از طریق نحوه و جایگاه قرار گرفتن دانگ‌ها و دو‌دانگی‌های پایه نشان می‌داد در اینجا نیز افزوده شد تا کاربران مستقیماً به آن دسترسی داشته باشند.

از ناشر محترم خواستم این صفحات افزوده‌ در چاپ دوم را روی سایت خود قرار دهد تا کسانی که چاپ اول کتاب را تهیه کرده‌اند بتوانند این بخش تکمیلی را نیز دریافت کنند. همچنین بخش مذکور به‌شکل پی‌دی‌اف نیز در کانال تلگرام من هم قرار می‌گیرد.

مستر کلاس یا دوره عالی تحلیل ردیف داریوش طلایی ساعت ۹ صبح تا ۱۴ عصر روز پنج‌شنبه چهارم شهریورماه در تالار دانشگاه فرهنگ و هنر شیراز برگزار می‌شود و علاقه‌مندان باید با هماهنگی با مسئولان دانشگاه و کسب اطلاعات ثبت نام از چند و چون برگزاری این کلاس مطلع شوند.

کد خبر 344074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha