همشهری آنلاین: دولت بریتانیا پنجشنبه ۱۸ اوت (۲۸ مرداد) اعلام کرد بر شرکت‌هایی که نوشابه‌های گازدار شیرین شده می‌فروشند، مالیات وضع می‌کند و درآمد حاصل را در برنامه‌های بهداشتی برای کودکان مدارس به‌عنوان بخشی از راهبرد درازمدت علیه چاقی دوران کودکی، سرمایه‌گذاری می‌کند.

Tax

به گزارش رویترز شرکت‌های نوشابه‌سازی نیز از این طرح که این صنعت را وا‌می‌دارد تا میزان قند در فراورده‌هایشان برای کودکان را کاهش دهند، ناراحت هستند و می‌گویند تقریباً یک‌سوم کودکان در سنین ۲ تا ۱۵ سال از قبل اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند.

مقامات وزارت اقتصاد بریتانیا می‌گویند چاقی برای نظام ملی بهداشت بریتانیا (NHS) میلیاردها دلار پوند در سال خرج بر می‌دارد.

گراهام مک‌گرگور، استاد پزشکی قلبی-عروقی و رئیس گروه پیکارگر بهداشتی «اقدام بر ضد قند» گفت که این برنامه «پاسخی اهانت‌آمیز» به بحران چاقی و دیابت در بریتانیا است، بحرانی که به نظر او «اگر برنامه‌ ریشه‌ای به اجرا درنیاید،‌باعث ورشکستگی مالی نظام بهداشتی کشور خواهد شد.»

بریتانیا با وضع مالیات بر قند به کشورهای بلژیک، فرانسه، مجارستان و مکزیک می‌پیوندد که همگی‌شان شکلی از مالیات را بر نوشابه‌های شیرین شده وضع کرده‌اند. کشورهای اسکاندیناوی نیز سال‌هاست که مالیات‌های مشابهی را اعمال کرده‌اند.

دولت بریتانیا قصد دارد که بر نوشابه‌هایی که محتوای کل قندشان بیش از ۵ گرم در ۱۰۰ میلی‌لیتر استِ، مالیات وضع کند.

وزارت بهداشت بریتانیا می‌گوید نوشابه‌های شیرین شده بزرگ‌ترین منبع منفرد دریافت قند به‌وسیله کودکان هستند و یک کودک با نوشیدن فقط یک قوطی کولا که حاوی ۹ قاشق چای‌خوری شکر است، درواقع کل میزان توصیه‌شده دریافتی قند در روزش را مصرف می‌کند.

این وزارت می‌خواهد که صنعت نوشابه‌سازی به‌سوی کاهش ۲۰ درصدی قند فراورده‌هایش که میان کودکان محبوب هستند، حرکت کند و در سال اول این میزان کاهش ۵ درصد باشد.

اما انجمن نوشابه‌های گازدار بریتانیا می‌گوید این عوارض «مالیاتی تنبیهی» است که به از دست رفتن هزاران شغل خواهد انجامید و تأثیر قابل‌توجهی بر میزان‌های چاقی هم نخواهد گذاشت.

نیکولا بلک‌وود وزیر بهداشت عمومی بریتانیا گفت که دولت قصد دارد که  با استفاده از درآمدهای ناشی از مالیات بر قند رژیم‌های غذایی سالم و فعالیت جسمی در میان کودکان مدارس را ترغیب کند.

به گفته او، از مدارس ابتدایی خواسته خواهد شد تا به شاگردان کمک کنند تا آنان دست‌کم ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط تا بالا داشته باشند. دست‌کم ۳۰ دقیقه از این مدت باید در زمان حضور در مدرسه انجام شود.

کد خبر 343608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha