جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

حامد فوقانی : صورت مسئله: اگر همین حالا نظر خیلی از افرادی که اطراف‌مان هستند را در مورد محیط‌زیست جویا شویم، مطمئنا همگی از اهمیت تلاش در حفظ آن صحبت می‌کنند و از این می‌گویند که انسان با دست خودش چگونه منابع ارزشمند طبیعی را از بین برده و همچنان از بین می‌برد.

خيلي‌ها هم نظرشان بر اين است كه در مجازات تخريب‌گران محيط‌زيست اصلا جاي ترديد نيست. حتي برخي نيز اين افراد را صراحتا مجرم مي‌نامند و معتقدند كه گناه آنها كمتر از قتل نيست. به هر حال اين روزها اطلاع‌رساني‌هاي زيادي از حوزه محيط‌زيست نه‌تنها در ايران بلكه در جهان صورت مي‌گيرد و به همين‌خاطر مردم هم آگاهي بسياري از رخدادهاي محيط‌زيستي دارند و نظرات خود را كه مبتني بر اخبار است اينگونه بيان مي‌كنند.

اما سؤال اينجاست آنهايي كه دست به تخريب محيط‌زيست مي‌زنند كجايند؟‌واقعيت آن است كه بسياري از تخريب‌كنندگان محيط‌زيست كشور در بطن جامعه حضور دارند و مثل يك‌شهروند عادي زندگي مي‌كنند. آنهايي كه با تفكر سرمايه‌گذاري در جنگل‌ها و دامنه كوه‌ها و با دور زدن قانون ساخت‌وساز مي‌كنند، جزو همين دسته‌اند. آنهايي كه بدون هيچ آينده‌نگري تيشه به ريشه درختان مي‌زنند، جزو همين دسته‌اند. آنهايي كه براي درآمد بيشتر و راحت‌تر بستر رودخانه‌ها را غيراصولي دستكاري مي‌كنند، جزو همين دسته‌اند و خيلي‌هاي ديگر كه البته خوب بلدند در رابطه با حفظ محيط‌زيست، سخنوري كنند.

سؤال: در اين ميان يكي از آن مواردي كه واقعا معلوم نيست با چه انديشه‌اي صورت مي‌گيرد، تخريب منابع ارزشمند طبيعي براي تأمين مواد معدني‌اي است كه چندان ارزشمند نيستند. چرا بايد رودخانه‌ها و حريم‌شان براي توليد شن و ماسه حفر شوند؟‌ بسياري از كارشناسان معدن‌گلايه‌هاي بحقي از بي‌توجهي به حوزه معدن دارند. اما آنها اين مسئله را نيز مورد تأييد قرار مي‌دهند كه برداشت از طبيعت يا براي به‌دست آوردن مواد معدني ارزشمندي مثل كروم، طلا، مس و ديگر كاني‌هايي صورت مي‌گيرد كه درصورت عدم‌برداشت به‌اصطلاح تضييع مي‌شوند، يا اينكه برداشت به‌گونه‌اي است كه بازگشت به حالت اوليه كار سختي نيست و در كوتاه‌مدت امكان‌پذير خواهد بود. حتما آنها خواهند گفت كه وقتي منابع كوهي براي برداشت شن و ماسه وجود دارد چرا بايد از منابع آبرفتي كه ده‌ها بحران به‌دنبالش است، آن هم بدون رعايت مواد قانوني صورت بگيرد؟

نتيجه: به‌نظر مي‌رسد كه با توجه به اتفاقاتي كه رخ داده، مراجع قضايي علاوه بر اينكه براساس اسناد و مدارك موجود در پرونده‌هاي محيط‌زيستي اقدام به صدور رأي كند، نگاهي هم به محتواي موضوعات و خطرات تهديدكننده شهروندان در آينده داشته باشد. شايد ديگر وقت آن رسيده باشد كه براي رسيدگي به پرونده‌هاي زيست‌محيطي دادگاه خاصي با حضور كارشناسان اين حوزه تشكيل شود تا عدالت در اين زمينه بيايد. خداوند در آيه 3سوره احقاف مي‌فرمايد: «ما آسمان‌ها و زمين و آنچه را بين آنهاست جز به حق‌و جز در وقت معين نيافريده‌ايم و آنان كه كافرند از هرچه پند و اندرزشان كنند و بيمشان دهند، روي مي‌گردانند.»

کد خبر 332924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha